SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, July 27, 2012

SURAH AL MULK AYAT 17 -- DEBU ATAU ASAP YANG MENGANCAM MANUSIA



ءامنتم من فى السماء ان يرسل عليكم
حاصبا فستعلمون كيف نذير

Adakah telah aman kamu, subjek (yang ada) pada langit itu, bahawa ia mengutus atas kamu, butiran-butiran kecil maka nanti kamu (akan) mengetahui bagaimana (kesan) ancaman? 

atau Patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Allah Yang pusat pemerintahanNya di langit itu,  menghantarkan kepada kamu angin ribut Yang menghujani kamu Dengan batu, maka Dengan itu, kamu akan mengetahui kelak Bagaimana buruknya kesan amaranKu 

i.   Debu Daripada Bahagian Bumi Yang Lain 

Butiran-butiran kecil boleh jadi debu (dukhan) atau jerebu atau ribut pepasir atau butiran halus meteorit yang jatuh ke bumi. Perkataan ﻳﺮﺳﻞ tidak bererti ‘ia menjatuhkan’ atau ‘ia menimpakan’ tetapi lebih kepada ia mengutus. Apabila ‘man’ di langit menjadi pengutus kepada butiran-butiran kecil kepada manusia, yang demikian itu, sesuatu di langit itu menjadi media penghantaran. Butiran-butiran kecil tidak semestinya diutuskan kepada hidupan di bumi ini datangnya dari langit, bahkan boleh juga dari satu kawasan bumi ke kawasan yang lain tetapi melalui ‘man’ di langit selaku medium penghantaran. ‘Man’ boleh jadi malaikat atau komet yang jatuh atau lapisan langit itu sendiri.

ii.   Debu Akibat Perubahan Cuaca

Akibat daripada tindakan rakus manusia tidak memelihara alam sekitarnya sehingga mengakibatkan bumi mengalami perubahan cuaca. Sebahagian permukaan bumi menjadi bersangatan kering dan sebahagian yang lain menjadi bersangatan lembab. Dengan tiupan angin yang kuat, debu-debu halus yang terdiri daripada butiran kecil pepasir dapat diapungkan dari kawasan yang sangat kering hingga ke altitud yang tinggi menghampiri lapisan stratosfera dan bergerak ke sebahagian besar permukaan bumi. Debu-debu ini menjadi punca kepada pengumpulan wap-wap air sehingga mengakibatkan pembentukan awan yang sangat tebal pada bahagian atas permukaan bumi yang lembab. Kelembapan mengakibatkan kesan hujan bersangatan semasa El-Nino terutamanya di bahagian pantai barat sepanjang pantai Amerika Latin. Keadaan kemarau di Asia Tenggara, diburukkan lagi dengan pembakaran terbuka menghasilkan suasana berjerebu dalam tempoh yang panjang.

Fenomena angin panas bersama debu kemerahan juga dapat terjadi di kawasan-kawasan gurun sehingga mengakibatkan penyakit yang memeritkan tekak. Pencemaran udara yang boleh diakibatkan daripada debu-debu halus, jerebu atau asap pekat, sebenarnya dapat mendatangkan azab kepada manusia. Pencemaran seperti ini menyebabkan manusia menjadi mengantuk, barangkali supaya manusia dapat mengurangkan aktiviti mereka di luar rumah. Keadaan yang bersangatan dapat mengakibatkan penyakit pneumonia atau sesak nafas. Namun debu-debu pada kadar tertentu yang stabil berada di bumi ini sebenarnya membantu pembenihan awan sehingga terjadinya hujan. Debu-debu ini larut dalam air hujan dan jatuh ke laut, menyediakan media nutrien yang sesuai untuk pemakanan plankton. Hidupan laut dapat hidup dan bertindak sebagai suatu sumber pemakanan manusia.




No comments:

Post a Comment

Popular