SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, February 10, 2016

PENGAJARAN SURAH NUH


PENGAJARAN KISAH NUH A.S DAN PENDERHAKAAN UMAT BAGINDA

i.  Tuhan yang mencipta alam ini dan bumi ini dilindungi dengan sistem perlindungan beberapa lapisan langit. Tuhan yang telah mencipta kehidupan di bumi dan melantik manusia menjadi pengurus tadbir. Lalu manusia menempuh kehidupan semau-maunya sehingga mengganggu gugat sistem kehidupan yang sedia ada. Kisah dalam surah ini mengesahkan bagaimana pada permulaan, manusia telah mengingkari risalah Tuhan yang disampaikan menerusi rasulNya, sehingga akhirnya lantaran keingkaran mereka, mereka telah ditelan oleh bencana tsunami pada zaman Nabi Nuh A.S.

ii.   Manusia melalui proses-proses kejadian tertentu dan umat Nabi Nuh telah mengetahui keadaan ini dan juga keadaan langit dengan lapisan tertentu.

iii.   Kisah dakwah Nabi Nuh A.S. memberi pengajaran kepada pendakwah-pendakwah bahawa kerja-kerja dakwah adalah merupakan kerja-kerja sukar yang perlu ditempuh dengan kesabaran. Antara halangan dakwah adalah keadaan status pendakwah yang dijadikan alasan untuk manusia tidak menurutinya dan juga status golongan yang menerima dakwah yang status mereka juga dijadikan alasan. Halangan yang lain adalah sifat kematuan individu dalam masyarakat yang telah pekat tenggelam dalam kematu kesyirikan. Mereka menyayangi sesuatu yang lain melebihi kesayangan mereka kepada Tuhan yang sebenar. Menanggalkan kesyirikan daripada umat ini adalah kerja yang sukar berbanding cabaran dakwah yang lain.

iv.  Sebenarnya terdapat dalang di sebalik aktiviti kesyirikan umat. Dalam penyembahan, mereka sebenarnya dipengaruhi oleh peradaban silam yang dipelopori oleh bangsa Jin sejak dari dahulu lagi dan dalam kehidupan kini, mereka dipengaruhi oleh sistem kezaliman yang diwujudkan oleh kepimpinan thaghut mereka.

v.  Dakwah Nabi Nuh A.S. dalam surah ini menunjukkan kaedah yang berbeza dengan kaedah dakwah daripada surah-surah yang selanjutnya. Perbezaan ini adalah menurut keadaan setempat. Dalam situasi menghadapi golongan berkepentingan, pendahuluan dakwah haruslah ditujukan kepada golongan dha’if dalam ahli masyarakat dan dalam keadaan menghadapi fitnah yang besar, sasaran dakwah hanya ditujukan kepada individu tertentu sahaja dan tidak meliputi semua manusia. Kaedah-kaedah ini dapat dipelajari daripada pengajaran dalam juzuk Amma.

Dakwah pada zaman ini adalah seperti 
dakwah pada zaman nabi Nuh A.S.


No comments:

Post a Comment

Popular