SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, July 30, 2012

SURAH AL MULK AYAT 18 -- PENGINGKARAN KAUM TERDAHULU SEHINGGA MEREKA MENDERITA KESEMPITAN DALAM HIDUP


ولقد كذب الذين من قبلهم فكيف كان نكير

Dan demi sesungguhnya telah mendustai ia, orang-orang yang dari sebelum mereka, lalu bagaimanakah telah adalah ia, kekurangan? 

dan Demi sesungguhnya! orang-orang (kafir) Yang terdahulu daripada mereka telah mendustakan (rasul-rasulnya lalu mereka dibinasakan); Dengan Yang demikian, (perhatikanlah) Bagaimana buruknya kesan kemurkaanKu. 

i.   Bencana Kepada Umat Terdahulu

Sekiranya perkhabaran yang sedemikian iaitu ayat-ayat ini, telah diingkari oleh sebahagian umat manusia pada masa ini, sesungguhnya umat-umat terdahulu telah mengingkarinya. Cukuplah bekas-bekas peninggalan mereka menjadi peninggalan yang harus dikenang sebagai saksi kesan keingkaran mereka. Kejadian mayat-mayat beku akibat daripada debu piroplastik iaitu debu yang dibawa angin akibat daripada letusan gunung Visuvius di Italy, memberi gambaran yang cukup menggerunkan. Adakah manusia pada zaman ini tidak memperolehi pelajaran? Dalam penerangan daripada surah-surah selepas ini, terdapat banyak ayat yang menyentuh darihal kaum-kaum yang ingkar dahulukala serta pengamalan mereka yang akhirnya membawa bencana kepada diri mereka sendiri.

ii.   Bencana Yang Membinasa Tanaman 
       Dan Sebagainya

Bencana yang menimpa mereka telah mengakibatkan mereka menderita kekurangan harta benda, makanan dan kemudahan yang selama ini mereka nikmati dalam kehidupan. Dalam surah Al-Haqqah dan Al-Maarij terdapat pembelajaran khusus peristiwa yang akan berlaku dalam sedikit masa lagi. Pembaca hendaklah menyusuri bacaan daripada surah-surah ini secara teliti untuk mendapatkan gambaran peristiwa yang bakal terjadi nantinya, kesan daripada amalan-amalan buruk yang dilakukan oleh manusia. Kesan-kesan keingkaran memberi jawapan yang buruk pada akhir kehidupan mereka.




No comments:

Post a Comment

Popular