SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, October 13, 2018

SURAH AS-SABAK AYAT 18 -- NEGERI SABAK DAN KEADAAN LALUAN KETIKA ITU


ﻭ ﺟﻌﻠﻨﺎ ﻳﻴﻨﻬﻢ ﻭ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻘﺮﻯ ﺍﻟﺘﻰ ﺑﺮﻛﻨﺎ ﻓﻴﻬﺎ ﻗﺮﻯ ﻇﻬﺮﺓ


Dan telah mengadakan Kami, antara mereka dan antara bandar yang telah memberkati Kami padanya, bandar-bandar yang jelas ...

Hubungan Jalan Darat Ke Negeri Yang Jauh

Contoh yang Tuhan tunjukkan pada Negeri Sabak suatu ketika dahulu, adalah tentang wujudnya suatu laluan yang sangat panjang dan menghubungkan dua negeri yang jauh – negeri Sabak di sebelah selatan dan sekitar Baitul Maqdis di sebelah utara, dan juga dengan terdapat wilayah-wilayah antaranya. Disebut sebagai Baitul Maqdis kerana tempat ini adalah suatu tempat yang diberkati sekitarnya sebagaimana yang disebut dalam Surah Al-Isra’ ayat 1. 

Penulis sendiri mengakui tidak dapat membayangkan teknologi pembinaan yang berlaku ketika itu, namun perjalanan sangat jauh itu dapat menempati jarak antara Johor Baharu hingga ke Songkla di Thailand. Ini bermakna negeri Sabak adalah negeri yang sangat luas dan telah wujud tamadun yang besar ketika itu. Jadi di manakah kesan peninggalan itu pada masa ini?  – Tidaklah dapat penulis jelaskan secara mendalam.

Kiranya kerajaan Nabi Sulaiman A.S. sebelum itu telah memiliki teknologi yang sangat canggih darihal penerbangan dan sebagainya, masakan tidak negeri Sabak sesudah itu telah memiliki kecanggihan dalam bidang pengangkutan meliputi pembinaan jalanraya dan kaedah-kaedah pemanduan yang seharusnya berlaku.




No comments:

Post a Comment

Popular