SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, May 6, 2018

REKABENTUK KENDERAAN NABI SULAIMAN A.S.


ﻭ ﻘﺪﻭﺮ ﺮﺍﺴﻴﺖ

Dan periuk-periuk yang tetap kedudukan.

dan periuk-periuk yang tetap (berada di atas tungku)

Apakah yang dimaksudkan dengan periuk? Dan kitapun telah sedia memaklumi bahawa periuk digunakan untuk tujuan masakan. Masakan Nabi Sulaiman A.S., telah mengumpulkan seluruh pengikutnya untuk menikmati hidangan besar kerana menyambut suatu perayaan besar? Adakah di sana wujud teko-teko besar sepertimana rekaan Ayah Pin, untuk tujuan dituangkan air minuman ke cangkir-cangkir bersaiz lebih kecil sebanding itu? Jenis makhluk apakah serta apakah saiz mereka, yang Nabi Sulaiman A.S. ingin menjamu selera?

Periuk yang kita gunakan boleh dipindah-pindahkan setelah selesai digunakan. Kita akan mengangkatnya untuk tujuan membersihkannya selepas setiap kali penggunaan dan periuk itu akan diletakkan secara terbalik atau dibiarkan tergantung sisi sehingga akan digunakannya pada kali yang lain. Namun periuk yang direka oleh Nabi Sulaiman A.S. berada di atas tungku yang tetap. Dengan lain perkataan iaitu periuk yang tidak akan dijauhkan dari tungkunya.

“Jifan” dan “Qudur” dalam teknologi
penerbangan

Jifan yang diterjemahkan sebagai pinggan-pinggan besar dapat dipadankan dengan qudur sebagai periuk penutup membentuk suatu pesawat yang kini lebih dikenali sebagai pesawat terbang tidak dikenali – UFO.  Perkara ini merupakan fenomena yang dapat disesuaikan dengan bentuk penutup di sebelah atas serta bentuk kelopak di sebelah bawah, yang bertindak sebagai tungku tetap terhadap penutup berbentuk periuk di atasnya.
Gambar pesawat Jerman – Aset Tentera
Yang Tidak Berkesempatan Untuk
Digunakan Oleh Hitler Dalam
Perang Dunia Ke-2

Kiranya “jifan” dapat diterjemahkan sebagai sesuatu yang bersaiz besar yang tentunya bukan kegunaan di dapur rumah-rumah manusia, mengapa tidak kita fahami “qudur” juga bersaiz besar sebanding dengan saiz “jifan” yang telah dinyatakan? “Jifan” dengan bentuk kelopak pada saiz yang besar dapat juga dinyatakan berbentuk seperti kuali besar, yang “qudur” pada ayat selanjutnya berada di atas secara tetap. Iaitu “jifan” itu menjadi tungku kepada “qudur” yang dinyatakan sesudah itu. Perkataan ﺠﻔﺎﻦ ﻜﺎﻠﺠﻭﺍﺐ dan  ﻘﺪﻭﺮ ﺮﺍﺴﻴﺖ adalah merujuk kepada dua subjek berlainan tetapi saling berkaitan. Ianya sebanding dengan metodologi ayat sebelum ini iaitu burung dan gunung-gunung yang berulangan-ulangan menuruti sebutan berzikir bersama Nabi Daud A.S., iaitu merujuk dua subjek berlainan tetapi saling berkaitan antara satu sama lainnya.  

Mengapakah penulis menulis perkara demikian? Pada ayat sebelum ini telah dinyatakan bahawa Nabi Sulaiman A.S. memiliki teknologi menghambat angin dan bukannya dihambat oleh angin, sebagaimana diperolehi dalam banyak terjemahan. Oleh itu Nabi Sulaiman A.S. dapat dikatakan memiliki kenderaan dengan keupayaan sedemikian. Pergerakan sangat laju yang dialami oleh Nabi Sulaiman A.S., tidak memungkinkan kenderaan baginda dapat bergerak di atas daratan kerana kenderaan dengan momentum sangat besar ketika itu tidak mungkin digerakkan di atas jalan raya atau sebarang laluan seperti sekarang ini yang belum wujud ketika itu.

Justifikasi Mengaitkan “Jifan” dan “Qudur” 
Dengan Teknologi Penerbangan

Dua patah perkataan iaitu   ﻘﺪﻭﺮ ﺮﺍﺴﻴﺖ datang selepas dua patah perkataan sebelumnya iaitu  ﺠﻔﺎﻦ ﻜﺎﻠﺠﻭﺍﺐadalah merujuk kepada perkara teknikal berkaitan teknologi rekaciptaan. Perkara berkaitan dengan “tamathil” sebelum ini, turut membincangkan tentang keperluan mengawal makhluk berkenaan dan teknologi kawalan menggunakan alat komunakasi memerlukan peralatan yang sesuai. Oleh kerana setiap perkataan dari Al-Qur’an memerlukan penjelasan saling kait mengait, penulis telah mencadangkan perkataan “jifan” yang dikaitkan dengan “kal-jawabi” diertikan sebagai suatu rekabentuk kelopak dengan saiz lompangan besar. Dan hal ini sebenarnya telah disebut sebagai berkaitan dengan teknologi komunikasi. Analogi rekaciptaan sekarang ini adalah menjurus kepada bentuk cakera komunikasi dengan lengkungan ke dalam membentuk lompangan parabola.

Sebelum itu kita telah juga membincangkan tentang ciri-ciri kenderaan Nabi Sulaiman A.S. dan antara sifat kenderaan yang baginda naiki adalah berkelajuan tinggi sehingga mencapai kelajuan bunyi. Persoalan yang timbul adalah bagaimana rupa kenderaan itu? Perkara yang dapat dijelaskan daripada sebutan ﻘﺪﻭﺮ ﺮﺍﺴﻴﺖ adalah cantuman antara periuk yang dapat didudukkan secara tetap di atas ﺠﻔﺎﻦ ﻜﺎﻠﺠﻭﺍﺐ sebagai tungku yang menumpangkan periuk berkenaan. Dalam hal ini penulis sendiri telah membuat rujukan tentang terma bagi perkataan ﺮﺍﺴﻴﺖ  dan jawapan yang penulis perolehi adalah keadaan duduk tetap seperti kapal yang berlabuh di pelabuhan sementara menunggu sesuatu. Dalam Al-Quran daripada surah An-Naziat (79:32) dengan kata dasar yang serupa merujuk kepada gunung yang telah diciptakan Tuhan duduk tetap di atas bumi. Namun gunung yang duduk tetap itu, menurut ahli geologi adalah seperti bongkahan besar yang duduk terapung secara tetap dan menindih bumi di bawahnya. Kajian lebih mendalam tentang perkataan ﺮﺍﺴﻴﺖ  dapat juga digunakan sebagai ‘hovering’ dalam istilah English iaitu seperti ‘hovercraft’ yang berada berlabuh di atas angin yang disembur ke bawah oleh ‘hovercraft’ itu sendiri. Kiranya ‘hovercraft’ dapat dikatakan berlabuh di atas lapisan udara di bawahnya, bagaimana pula dengan periuk yang dapat berlabuh di atas pelampung medan magnet. Dengan keadaan medah magnet yang tidak kelihatan, tentunya boleh juga dikatakan yang periuk itu kelihatan terapung tetap di udara.

Pada zaman ini, kenderaan pesawat terbang berbentuk seperti ini telah dikenali sebagai Pesawat Terbang Tidak Dikenali., walhal pesawat seperti ini telah direkabentuk lama dahulu sejak zaman silam lagi. Imej-imej pada ukiran batu dan dalam catatan Hindu kuno menyatakan bahawa pesawat seperti ini telah dinamai sebagai Vimana. Vimana dikatakan sebagai tunggangan dewa-dewa silam yang menjadi sembahan orang dahulu kala sehingga kini.


Arca Vimana yang menunjukkan 
suatu teknologi penerbangan silam, 
terdapat dalam catatan Hindu kuno.





2 comments:

  1. Bahagian bawah engine / generator yang membekal sumber kuasa sangat besar kepada ' periuk ' di atas. Dari sumber kuasa itu menghasilkan medan elektromagnet sgt besar di sekeliling periuk yang menghindar graviti.Kuat atau tidak kuasa anti-graviti dikawal dari dalam oleh pemerintah kapal . Terdapat pengiraan khusus medan graviti objek yang berubah ubah dan jumlah kuasa minimum tertentu utk terapung atau bergerak dengan momentum besar dan pantas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas maklumat ini. Semoga suatu hari nanati dapat dijadikan bahan penyelidikan dan pembangunan ..

      Delete

Popular