SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, December 26, 2013

PENGAJARAN KESELURUHAN SURAH AL-HAQQAH


Surah Al-Haqqah adalah surah yang mengkhabarkan peristiwa yang bakal berlaku akibat kedegilan manusia yang rata-ratanya menolak daripada beriman dengan cara mengesakan Tuhan semata-mata. Dengan keadaan manusia berkekalan mengejar sesuatu yang dapat membawa keburukan terhadap diri mereka sendiri, akhirnya perkara yang dijanjikan kepada, dan dinanti-nantikan oleh golongan ingkar, hadir dalam kehidupan mereka. Janji bencana yang dinyatakan dalam Al-Qur'an adalah peristiwa Al-Haqqah. Al-Haqqah adalah peristiwa penderaan yang berlaku dalam tempoh yang agak panjang, sebagaimana peristiwa-peristiwa yang pernah berlaku kepada umat-umat dahulu yang mendustai risalah kerasulan. Yang menariknya, peristiwa yang bakal berlaku nantinya, adalah berdasarkan kepada suatu kejadian kejatuhan yang membelah lapisan langit dan menjadikannya suatu yang mereput dan rapuh. Rentetan kerosakan yang berlaku kepada bumi ini, yang memparahkan suasana Al-Haqqah, adalah disebabkan oleh usaha manusia melanggar peraturan kitab suci, sehingga mereka membawa pencemaran yang dahsyat kepada alam persekitaran mereka.

Manusia masih juga meneruskan kerosakan kepada kehidupan mereka. Sehingga suatu masa nanti, peristiwa yang lebih dahsyat daripada peristiwa Al-Haqqah akan berlaku. Namun peristiwa ini juga, bukanlah peristiwa yang membawa kepada kejadian As-Saah. Kemuncak keingkaran manusia akan mengakibatkan setiap mereka meninggalkan ahli keluarga serta teman setia mereka dan mereka sanggup mengorbankan semuanya itu, agar diri mereka sahaja yang akan diselamatkan. Seperti itulah mereka, yang suka mementingkan diri-diri mereka sendiri selama ini. Daripada kejadian-kejadian yang bakal terjadi dan pemberitahuan bahawa manusia tidak akan kehilangan apa-apapun selepas kejadian itu, kita akan dapat memahami bahawa kehidupan ini, hanyalah seperti suatu fatamorgana. Apajua yang dapat disentuh oleh manusia di dunia ini, bukanlah merupakan perkara yang sebenar-benarnya kerana setiapnya akan ditunjukkan kembali di hari perhitungan nantinya. Setiap perkara yang telah diusahakan oleh manusia dan telah melalui proses kemusnahannya, akan kembali sekali lagi di hadapan setiap manusia nantinya. Namun manusia pada hari itu tidak dapat memanfaatkannya melainkan untuk tujuan perhitungan setiap apajua 'pemilikan'nya itu.
 
Barulah umat manusia pada masa itu, mengakui kebenaran Al-Qur'an yang menyatakan tentang perkara demikian. Sebelum peristiwa Al-Haqqah ini, terdapat kesempatan untuk manusia, agar mereka mengkaji Al-Qur'an ini dengan sebenar-benar pengkajian, sebelum datangnya tanda-tanda kejadian besar yang akan merosakkan lapisan langit bumi ini. Kerosakan sedemikian tentunya tidak akan dapat memberi sebarang peluang kepada manusia untuk melakukan apa-apa kajian atau mengambil apajua manfaat daripada Al-Qur'an selepas kejadian itu.




No comments:

Post a Comment

Popular