و لا بقول كاهن قليلاما تذكرون
Dan tidak sebagai perkhabaran tukang tenung, sedikit sekali (daripada) kamu berperingatan.
dan juga bukanlah Al-Quran itu perkataan seorang pawang (sebagaimana
Yang kamu katakan. tetapi sayang!) amatlah sedikit kamu mengambil
peringatan.
i. Bukan Perkataan Ahlil Nujum
Selalunya tukang tenung atau tilik mengambil perkhabaran daripada jin
yang membisikkan kepada mereka tentang perkara-perkara ghaib melalui
curi dengar perkhabaran malaikat sebelum kerasulan Nabi Muhammad S.A.W.
(72:09). Perkhabaran seperti itu tidak lagi berlaku sekarang ini dan
tiada perkhabaran tukang tilik kini dapat dipercayai. Sekiranya apa yang
dinyatakan itu benar-benar terjadi, bahawa hal itu adalah kebetulan belaka.
Sedikit sekali (daripada) kamu berperingatan.
ii. Apakah Sebenarnya قول Itu?
Istilah asas قول bererti 'kata', 'telah berkata ia' dan 'perkataan'. Namun rujukan
apakah ‘قول’ itu? Dalam istilah a’jam, ‘قول’ dapat dirujuk sebagai
‘word’ dalam English atau ‘sebutan’ dalam bahasa Melayu. Bahkan ‘قول’
(Al-Qaul) juga boleh dirujuk sebagai amaran seperti ‘perkataan jelas’
atau ‘clear word’ dan dalam situasi tertentu ‘menulis perkataan’ kepada
seseorang dapat diertikan sebagai mengambil seseorang sebagai pasangan
hidup. ‘Katakan’ adalah istilah bagi membuat andaian. Dalam istilah
kearaban, ‘kata’ atau قول dapat diertikan kepada banyak terjemahan yang
lebih meluas. ‘Qaul yang muktabar’ dapat diertikan sebagai pendapat yang
berasas kukuh, ‘ditimpa perkataan’ merujuk kepada pengertian ditimpa
azab, ‘perkataan yang sampai’ merujuk kepada nasihat yang memberi bekas
kepada jiwa seseorang dan lain-lain lagi. Oleh itu perbincangan
berkenaan ‘kata’ daripada ayat Al-Quran, harus membenarkan seseorang
memperbincangkannya pada sudut terjemahan dengan pelbagai erti kata
yang meluas.
iii. Sedikit Sekali Yang Beriman dan
Sedikit Sekali Yang Berperingatan
Surah Al-Haqqah memberitakan kepada manusia peristiwa-peristiwa yang
akan berlaku menjelang As-Saah, bermula sebelum itu yang dikenali
sebagai peristiwa Al-Haqqah. Terdapat rentetan-rentetan peristiwa yang
berlaku sebagaimana yang pernah terjadi kepada kaum A'ad, Tsamud,
penenggelaman umat nabi Nuh dan juga Fir'aun. Semua ini telah dinyatakan
dalam surah ini yang menggambarkan peristiwa Al-Haqqah yang akan
mengulangi kejadian-kejadian seumpama itu. Namun amat sedikit sekali
daripada umat ini, yang sanggup mengimani dan mengambil peringatan
supaya mereka mengambil langkah berjaga-jaga dalam kehidupan di dunia
ini. Peristiwa Al-Haqqah adalah peristiwa yang bakal terjadi dan
sebahagian daripada peristiwa sedemikian sering kali dapat kita dengari
terjadi pada waktu ini. Terdapat sumpah Tuhan darihal subjek yang akan
mengiringi peristiwa Al-Haqqah (69:15) yang harus sama-sama kita
perhatikan. Antara perkara yang menarik perhatian penulis untuk
dijadikan iktibar ialah kejadian silam yang menyerupai komponen peristiwa Al-Haqqah, yang pernah berlaku dahulu
daripada peristiwa kaum A'ad, Tsamud dan Fir'aun, semuanya berlaku pada waktu pagi. Seperti peristiwa tsunami
besar yang melanda Asia Selatan dan Asia Tenggara dahulu, bermula
kejadian sedemikian adalah pada waktu pagi. Terdapat peringatan penting
terhadap kejadian pada waktu pagi ini yang menjurus kepada huraian
berterusan daripada surah-surah selanjutnya.
Selain daripada itu terdapat beberapa surah, daripada surah-surah
selanjutnya dalam Juzuk Amma, mengaitkan peristiwa penting sedemikian
dengan tanda-tanda jasad kalestial seperti komet sebagaimana huraian
penulis dalam surah At-Thoriq dan Surah Al-Kuwirat. Perkara yang paling
penting yang menjadi pengajaran utama yang penulis perolehi adalah peri
pentingnya pembelajaran Al-Quran dipelajari dengan kaedah tartil iaitu
pembacaan menurut deretan-deretan dan mengambil pengajaran daripada
himpunan ayat sebagaimana yang diperintah Tuhan. Sekiranya pembelajaran
Al-Quran mengambil kaedah lain seperti lompatan demi lompatan dan
pindahan demi pindahan sehingga tidak berlaku pengembalian kepada
susunan ayat-ayat asal, dikhuatiri pembelajaran sedemikian akan
menyediakan kefahaman yang lari daripada tujuan himpunan ayat.
Tartil
perlu difahami semula bukan sekadar melalui pembacaan tajwid (sekalipun
merupakan suatu kewajiban) bahkan pembacaan sebenar menurut himpunan
ayat berdasarkan susunan-susunan yang saling berkaitan antara ayat
sebelumnya dengan ayat sesudahnya. Mendapatkan kefahaman ayat adalah
perkara yang lebih wajib berbanding cara baca ayat itu sendiri.
No comments:
Post a Comment