SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, November 26, 2013

SURAH AL-HAQQAH AYAT 43 -- PERKATAAN YANG DITURUNKAN TUHAN


تنزيل من رب العالمين

Ia diturunkan daripada Tuhan Pemerihara seluruh alam.

(Al-Quran itu) diturunkan dari Allah Tuhan sekalian alam.

Perkataan رب merujuk kepada 'Tuhan' diterjemahkan secara berbeza dalam Al-Quran sebagai Tuan, Tuhan dan Pemelihara. Tuhan Pemelihara sekalian alam, Maha Mengetahui tentang perkara-perkara yang berlaku sama ada perkara yang telah, sedang dan akan berlaku. Siapakah yang lebih mengetahui tentang segala jasad kalestial yang bertebaran di angkasa raya? Bahkan Ia mengetahui masa-masa jatuh dan tempat-tempat berlaku kejatuhan sebarang objek kalestial.

Perkhabaran Yang Bukan Diada-adakan

Dalam surah ini dinyatakan peristiwa Al-Waqi'ah (69:15), terjemahan waqi'ah dinyatakan sebagai sesuatu kejatuhan dan dalam surah Al-Waqi’ah ada dinyatakan sumpahan Tuhan tentang tempat jatuh atau masa jatuh 'nujm' iaitu komet (56:75). Kedua-dua bahagian yang berkaitan tentang perkataan perkhabaran dalam surah ini dan surah Al-Kuwirat, telah dimulai dengan sumpah Tuhan dan darihal subjek yang sering datang dan pergi.  Yang dapat dilihat pada waktu pagi sebelum cahaya menyerlah atau pada waktu petang sebelum cahaya menghilang iaitu sekitar waktu subuh atau maghrib.

Penerangan panjang lebar daripada surah ini (69:04-11) dan surah Al-Maarij (70:08-18) selepas ini, terkandung suasana Al-Qari'ah (101:01-04) untuk memberi gambaran wahyu Tuhan darihal kejadian yang akan berlaku dalam sedikit masa lagi. Semua maklumat ini dimuatkan sendiri daripada Al-Quran dan penulis masih belum memasukkan perkhabaran sedemikian daripada penerangan Al-Hadith.

Persoalan yang dapat ditimbulkan, mengapakah tidak disertakan atau didapatkan penerangan secara terperinci melalui Al-Hadith? Nabi Muhammad S.A.W. adalah RasululLah yang diutus untuk membawa perkhabaran sedemikian dan bukan tugas baginda untuk membuat-buat cerita sedemikian atau menokok tambah melalui perkataan baginda sendiri. Tidak juga ayat-ayat Al-Quran ini melalui perkhabaran tukang tenung atau tilik yang akan menambah-nambah perkhabaran sedia ada (72:22/23).

Oleh itu pembaca hendaklah renungkan dengan sendiri bahawa Al-Quran adalah kitab yang didatangkan terus oleh Allah S.W.T. kepada pembaca sendiri. Adapun penerangan yang dapat dibaca daripada buku ini hanyalah kefahaman yang diperolehi penulis yang barang tentu mungkin berbeza dengan kefahaman yang diperolehi oleh pembaca sendiri. Penerangan sedemikian bukanlah Al-Quran dan bukan juga sebahagian daripada Al-Quran, sekadar menyampai kefahaman penulis yang pernah penulis pelajari.




No comments:

Post a Comment

Popular