SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, October 7, 2013

SURAH AL HAQQAH AYAT 28 -- HARTA YANG SUDAH TIADA GUNA


ما اغنى عنى مالية

Tidak telah (menjadi) kaya daripadaku akan hartaku.

"Harta kekayaanku tidak dapat menolongku sedikitpun;

i.  Harta Yang Dapat Dilihat Tetapi Tiada Manfaat
 

Perkataan اغنى bermakna telah kaya ia, menunjukkan bahawa setiap jiwa dapat melihat harta daripada hasil usahanya tetapi ia tidak dapat mengambil manfaat daripadanya. Sesungguhnya setiap manusia pasti membawa setiap apa jua yang diperolehi daripada bahagian dunia dahulu yang terjelma daripada catatannya (69:18). Untuk diberi pengadilan dan akan menyerahkannya sebagai gantian atas keburukan yang ia lakukan. Pencuri lembu akan memikul lembu untuk diserahkan kembali kepada 'pemilik' asalnya. Bagaimana pula nasib yang menimpa pengamal polisi ekonomi yang berasaskan riba itu? Mereka mengumpul kekayaan semahu-mahunya dan mereka tentunya akan membawa catatan kekayaan berkenaan untuk diagih-agihkan nanti sebagai imbangan kepada yang menjadi mangsa atas polisi mereka di dunia dahulu.

ii.  Bicara Tentang Mangsa Ekonomi Riba
 

Melalui aktiviti riba, umat manusia yang terpaksa berusaha melaluinya, telah mengabaikan tanggungjawab menyerahkan lebihan harta, sehingga tidak dapat disadaqahkan 'lebihan harta' itu, kepada golongan fakir miskin. Semua lebihan itu digunakan semata-mata untuk melangsaikan hutang ribanya. Keadaan yang merata melanda umat sedemikian, mengakibatkan inflasi secara mendadak dan melahirkan lebih ramai fakir miskin serta meningkatkan kadar jenayah yang melibatkan harta benda. Mangsa atau penjenayah, akan menuntut keadilan kewangan daripada pengamal polisi riba, yang harus mereka perolehi daripada sumbangan sadaqah atau zakat yang sepatutnya mampu diberi oleh umat, tetapi terhalang akibat aktiviti riba. Oleh itu, apalah ertinya kekayaan yang dikumpulkan selama hidupnya di mukabumi ini. Aktiviti riba merupakan manifestasi keingkaran yang mengakibatkan bermulanya punca banyak masalah dalam kehidupan manusia. 

Dengan riba, berlaku peningkatan kadar jenayah, peningkatan kes-kes penyakit mental akibat stress, inflasi barangan serta hartanah melambung tinggi. Sekalipun pada pandangan mata, rakyat kelihatan berharta. Seolah-olah mereka itu kaya raya, hakikat sebenar mereka itu adalah miskin dan papa kedana dilingkungi hutang. Aktiviti riba juga mengakibatkan petani-petani sentiasa berada di ladang-ladang mereka, usahawan-usahawan sentiasa berada di pejabat-pejabat mereka dengan meninggalkan kepentingan bermujahadah di jalan Tuhan.




No comments:

Post a Comment

Popular