SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, September 5, 2013

SURAH AL-HAQQAH AYAT 18 -- TIADA SEORANGPUN YANG KEHILANGAN SESUATU


يومئذ تعرضون لا تخفى منكم خافية

Pada hari itu, kamu semua dihadapkan (dihimpunkan). Tidak ia hilang daripada kamu suatu kehilangan pun.

pada hari itu, kamu semua dihadapkan (untuk hitungan amal); tidak ada sesuatu pun Yang tersembunyi (kepada Allah) dari perkara-perkara kamu Yang tersembunyi.

i.    Apakah Yang Kekal Pada Seseorang?

Secara logik akal, apabila berlaku suatu bencana yang besar, maka akan berlaku kehilangan sama ada harta benda atau ahli keluarga. Apakah bencana yang tidak menyebabkan sebarang kehilangan? Perkataan ﺨﻔﻰ dan ﺧﺎﻓﻴﺔ dapat juga membawa makna tersembunyi suatu yang tersembunyi. Perkara yang tersembunyi adalah perkara yang pada asalnya tersimpan pada suatu tempat tersorok dan dalam hal manusia, sesuatu yang tersorok adalah dalam menyatakan pendirian tentang keimanan kepada Tuhan. Dalam penerangan Al-Hadith, terdapat penerangan peristiwa melatanya haiwan Dabbatul Ar'd selepas kejadian asap, sehingga setiap manusia telah ditandainya, sama ada mereka itu terdiri daripada golongan beriman atau golongan ingkar.

ii.    Merujuk Kepada Catatan Amalan atau Pengalaman

Yang dikatakan kehilangan daripada ayat ini dapat juga dirujuk kepada catatan amalan atau pengalaman. Bagaimanakah catatan amal dapat dilakukan begitu sekali sehingga tidak meninggalkan barang sesuatupun? Kita telah dikhabarkan dengan pencatat, dalam kalangan malaikat yang mencatat amalan sama ada kebaikan atau keburukan, yang mengambil tempat di kanan dan kiri kita. Tentunya malaikat akan mencatat amalan yang mereka saksikan lalu bagaimanakah sekiranya amalan itu merupakan kerja hati sebagai contoh tentang perancangan yang seseorang tekadkan untuk dilakukan pada hari mendatang? Persoalannya, mampukah malaikat itu mencatat amalan sedemikian yang tentunya ia tidak menyaksikannya? Sekiranya malaikat itu mampu melaksanakan, bagaimanakah keadaan malaikat itu yang diutuskan untuk mencatat amalan…? 

Namun itulah yang dikhabarkan melalui ayat ini, iaitu tidak akan ada sesuatu yang tertinggal daripada catatan amal atau pengalaman sama ada sekecil-kecilnya atau sehalus-halusnya. Keyakinan terhadap gambaran sedemikian adalah menjurus kepada keimanan. Dan keimanan memberi kesan terhadap perilaku seseorang. Untuk mencapai keimanan sedemikian adalah dengan ilmu dan untuk mencapai ilmu sedemikian adalah dengan penerimaan akal terhadapnya. Oleh kerana akal dididik dengan perkara-perkara yang dilalui oleh pengalaman seseorang, maka adalah perlu bagi seseorang mendapatkan hujah yang serasi dengan akal supaya penerimaan sesuatu yang berbentuk keimanan dapat berlaku dengan baik. Sebagai contoh, dalam suatu permainan video yang selalu dipasangkan secara perisian daripada satu komputer ke komputer lain, kita dapati, apa yang disediakan oleh pengaturcara atau sekumpulan pengaturcara perisian permainan video tidak pernah hilang daripada program permainan berkenaan.

iii.    Analogi Catatan Amal Dengan Teknologi Komputer

Semua maklumat yang tersimpan dalam fail-fail yang merekod setiap gerakan permainan, dapat dipelihara sedemikian rupa, sehingga imbasan kembali permainan (flash back) dapat dipersembahkan kembali dan disaksikan dari pelbagai sudut pandangan. Analogi terhadap catatan amal oleh seseorang, dapat diperlaku oleh pencatat-pencatat amal sedemikian rupa dan tentunya tiada sebarang maklumat darihal perbuatan atau niat seseorang, terlepas begitu sahaja tanpa catatan. Maklumat yang barangkali seumpama inilah, yang akan dipersembahkan kembali kepada seseorang apabila bangkit kelak daripada kematiannya. Apabila lembaran seluruh pengalaman (amalan) hidupnya dahulu dibuka di atas tengkuknya (17:13), mereka akan dapat melihat segala pengalaman yang mereka perolehi semasa mereka hidup di dunia dahulu. Demikian itu hanya contoh yang penulis dapat bayangkan. Allah Maha Mengetahui.

iv.    Pengajaran Peristiwa Al-Haqqah

Dalam meneliti fasa kejadian peristiwa-peristiwa, bermula daripada kejatuhan, perkara sedemikian telah dimuatkan dalam ayat (67:16) tentang sesuatu yang terdapat pada ruang angkasa yang dapat membenam manusia, sekalipun terjemahan ayat ini juga menjurus perkara lain yang telah dibincangkan. Yang demikian adalah disebabkan, sesuatu ayat harus diterima sebagai suatu pernyataan yang dapat difahami secara berbeza pada sudut-sudut pengamatan yang berlainan. Oleh itu, kerja-kerja kefahaman haruslah diterima pada sudut kefahaman yang berbeza antara seseorang dengan seseorang yang lain. Tidak wajar bagi seseorang ilmuwan atau sesiapa jua memberi pertimbangan salah terhadap suatu bentuk terjemahan atau tafsiran sekalipun pandangan seseorang itu diperkatakan sebagai lemah. Dalam pemahaman ayat-ayat suci Al-Quran, seseorang harus berlapang dada kerana yang mengetahui duduk perkara yang sebenar-benarnya hanyalah Allah S.W.T. Oleh itu perbalahan seseorang tentang sesuatu ayat, tidak akan membawa mereka ke mana-mana.

Dalam peristiwa Al-Waqi’ah, iaitu tentang kejadian kejatuhan suatu subjek dari langit yang boleh jadi subjek besar seperti asteroid atau komet (67:16) atau subjek kecil seperti debu atau zarah mikroskopik (67:17), semuanya memberi suatu pengajaran bahawa peristiwa sedemikian merupakan kejadian yang pernah berlaku kepada umat-umat terdahulu, bahkan juga akan berlaku kepada umat-umat yang terkemudian. Daripada ayat-ayat seterusnya, peristiwa Al-Waqi’ah yang akan terjadi, dapat difahami sebagai peristiwa yang mengakibatkan kematian besar ke atas manusia sehingga setiap manusia diserahkan kembali kitab catatan tentang amalan atau pengalaman masing-masing, supaya setiap mereka memerhatikan akibat serta kesan terhadap setiap amalan atau pengalaman. Yang menjadi tumpuan perbincangan di sini, mengapakah ayat-ayat ini disusun sedemikian rupa? Bermula dengan peristiwa Al-Haqqah, dimuatkan di dalamnya peristiwa Al-Qari’ah serta peristiwa Al-Waqi’ah, kemudian diikuti dengan penyaksian amalan dan seterusnya pembalasan nikmat dan azab. Sebab-sebab mereka memperolehi balasan setimpal, juga telah dinyatakan.

(1)   Yang menjadi persoalan, apakah pengajaran yang dapat diperolehi oleh manusia masakini, yang sedang hidup buat masa ini, sekiranya mereka memilih untuk mempercayai perkhabaran sedemikian? Sedangkan peristiwa itu, buat masa ini belum berlaku dan balasan ke atas manusia yang hidup kini, secara keseluruhannya juga belum berlaku.

(2)   Persoalan yang serupa juga, apakah ancaman yang dapat diberi kepada manusia masakini, sekiranya mereka memilih untuk mengingkari perkhabaran sedemikian? Tentu mereka akan tertanya-tanya apakah gunanya peristiwa-peristiwa seperti ini dikhabarkan kepada manusia.

v.    Komet Yang Pernah Jatuh

Cuba pembaca renungkan kenyataan berikut:-

Beberapa buah komet atau asteroid besar pernah jatuh sebelum ini seperti di Semenanjung Yucatan dan di Kamchatka, Russia sehingga ada yang mengakibatkan kepupusan dinosaur serta pembentukan debu yang mengelilingi bumi. Kejadian-kejadian ini tidak sampai kepada peringkat hilangnya hidupan di mukabumi ini dan sehingga kini manusia masih dapat hidup di mukabumi ini. Sekiranya kejadian berkenaan berlaku lagi, dapatkah manusia terselamat atau ‘survive’ sekali lagi dan seterusnya dapat meneruskan kehidupan di mukabumi ini.”

Penulis ingin memberi penerangan munasabah. “Kejadian sebelum ini tidak mengakibatkan kepupusan kepada hidupan lantaran belum terdapatnya pencemaran besar-besaran akibat daripada kerja-kerja tangan manusia. Pada masa ini, pencemaran yang telah berlaku amatlah serius, sehingga dapat disaksikan sendiri oleh manusia. Telah berlaku peningkatan suhu bumi ini serta pencairan ais di kedua-dua belahan kutub yang sebelum ini telah sedia terbentuk sejak ribuan tahun dahulu. Sekiranya berlaku sedikit perubahan kepada lapisan langit akibat komet bersaiz kecil, sudah memadai memberi kesan yang sangat besar terhadap kehidupan manusia”.

Supaya golongan beriman dapat melakukan sesuatu amalan baik pulih dan mungkin dapat menangguhkan kejadian kemusnahan sedemikian, sehingga pengalaman (pengamalan) sedemikian dapat mereka gunakan dalam menempuh kehidupan di akhirat nanti. Maka gambaran ganjaran kebaikan harus dikhabarkan awal-awal lagi kepada mereka, semasa hidup mereka di dunia ini. Supaya golongan yang ingkar dapat diberi kepada mereka ancaman, bahawa setiap perbuatan mereka, akan merugikan diri mereka sendiri di dunia ini lagi dan mereka tidak akan memperolehi apa-apa ganjaran kebaikan pun di akhirat kelak. Maka gambaran seksa harus dikhabarkan kepada mereka dan mereka memperolehi balasan yang setimpal akibat perbuatan mereka dahulu menganiayai manusia lain serta persekitaran mereka sendiri.




No comments:

Post a Comment

Popular