SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, October 1, 2013

SURAH AL-HAQQAH AYAT 26 -- MENGHARAP UNTUK TIDAK MENGETAHUI AMALAN

  
ولم ادر ما حسابيه

Dan telah tidak, (kiranya) aku mengetahui akan apa-apa perkiraanku ini.

Dan Aku tidak dapat mengetahui hitungan amalku.


Perkataan لم bermakna telah tidak. “Telah tidak” di sini bukanlah bermakna mereka masih belum mengetahui kiraan amal yang akan mereka hadapi, sebagaimana yang didapati dalam banyak terjemahan. “Telah tidak” di sini perlu dihubungkan dengan ayat sebelumnya, iaitu mereka mengharap-harapkan, kiranya mereka telah tidak mengetahui perkiraan amalan mereka. Iaitu sebenarnya mereka mengetahui hanya mereka tidak ingin mengetahui. 

i.    Bentuk Kefahaman Yang Berubah 
      Berbanding Terjemahan

Kaedah kefahaman seperti ini tentunya bertentangan dengan kefahaman dalam banyak terjemahan, sehingga dapat dikatakan, pengetahuan Bahasa Arab semata-mata tidak dapat digunakan dalam memahami pengertian ayat tertentu. Demikian itu adalah kerana penulis mengambil kaedah ijmak, iaitu menghimpunkan ayat agar mesej yang ada hubungan dengan ayat sebelumnya tidak akan terputus begitu sahaja. Penerangan seterusnya dibuat sedemikian rupa, supaya suatu ayat dapat dihubungkan dengan pengajaran utama himpunan ayat ini, dalam hal ini adalah berkenaan dengan Al-Haqqah. 

Memahami Bahasa Arab bukanlah semestinya
seseorang itu telah memahami Al-Qur'an

ii.   Melanggar Peraturan Untuk 
      Mendapatkan Habuan

Mereka bukan tidak mengetahui perkiraan terhadap projek-projek pembangunan mereka, bahkan yang mereka hanya mahu mengetahui adalah habuan terdekat yang akan diperolehi dalam kehidupan ini. Mereka mengabaikan kesan jangka panjang yang akan berlaku. Mereka mengabaikan akan terdapat sebilangan nyawa akan terkorban, lalu dipersiapkan insuran untuk menampung sebarang kejadian akibat kecuaian. Mereka tidak memperduli nasib akan datang akibat daripada penggondolan kawasan bukit serta usaha-usaha yang merosakkan kawasan tadahan. Mereka tidak memperduli akibat banjir kilat dan juga kejadian kemarau yang mengeringkan air dalam masa yang singkat. Mereka juga tidak memperduli kesan pembangunan akibat daripada pengambilan galian mineral yang diambil secara tidak terkawal. Mereka tidak perduli, akan terdapat pencemaran tenaga haba yang banyak ke persekitaran dan kesannya terhadap cuaca. Itu belum dikira pencemaran bahan kimia, pencemaran air dan sebagainya. 

Demi untuk mendapatkan keuntungan lebih, mereka tidak perduli kepada siapa upah kerja akan dibayar, asalkan jumlah yang perlu dibayar adalah sedikit, sehingga sedikit demi sedikit sejumlah besar wang negara telah dibawa keluar. Mereka tidak memperduli kesan defisit dalam perbelanjaan negara. Mereka juga tidak mengindahkan kesan ketidak seimbangan ekonomi dalam kalangan rakyat yang menjurus kepada permasalahan sosial, jenayah, politik dan sebagainya. Mereka memegang prinsip 'lantaklah, apa nak jadi jadilah' seolah-olah mereka mewarisi kekuasaan Tuhan darihal 'kun fayakun'. Seolah-olah segala-galanya selesai begitu sahaja. Mereka sebenarnya mengambil sikap tidak memperduli kejadian sedemikian.

iii.    Akhirnya, Bencana Yang Dapat 
        Disaksikan


Akhirnya, mereka menyaksikan kejadian demi kejadian yang membawa kebinasaan, bahkan mereka akan dapat menyaksikan kejadian kemusnahan yang akan berlaku secara terus menerus, berdasarkan perkiraan mereka. Mereka telah memberi sumbangan besar terhadap kejadian Al-Qari'ah, sebelum berlaku kejadian Al-Haqqah. Dengan apakah mereka memusnah kan alam sekitar kediaman mereka? Iaitu dengan penggunaan baja-baja nitrat daripada aktiviti pertanian tidak terkawal dan juga kebocoran pembetungan yang tiada undang-undang tentang hal itu, apatah lagi untuk tujuan penguatkuasaan.

iii.    Pelbagai Jenis Kerosakan

Kemudian berlaku keruntuhan demi keruntuhan serta kerebahan demi kerebahan yang membinasakan. Sebahagian mereka terkorban sepertimana kaum Tsamud terkorban. Dengan apakah mereka merosakkan udarakasa mereka? Iaitu dengan baja sintetik ammonia dan juga wap nitrat, sehingga mengakibat kesejukan mengejut kepada lapisan udarakasa. Tiada undang-undang, yang ada hanyalah kempen supaya rakyat menjadi terlalu rajin berada di ladang-ladang mereka, demi untuk menjelaskan pinjaman pertanian yang dikenakan riba padanya. Sebenarnya, tiada halangan untuk mereka rajin, tetapi alangkah baiknya sekiranya mereka diberi ilmu sehingga mereka melaksanakan aktiviti mereka, secara berhati-hati. Kemudian berlaku ribut yang mengangkat bumbung-bumbung rumah serta kejadian puting berliung yang merosak kediaman akibat kecuaian mereka selama ini dan kejadian pokok-pokok tumbang yang merosak harta benda dan tanaman. Adakah mereka ingin ditimpa malapetaka, sebagaimana berlakunya kerosakan bendang-bendang pertanian pada zaman Fir'aun? Sehingga kakak-katak yang kesejukan, mencari perlindungan dalam rumah-rumah kediaman manusia. Dengan apakah mereka merosakkan lapisan langit yang selama ini menjadi bumbung perlindungan kepada mereka? Iaitu dengan gas kloroflorokarbon yang banyak digunakan dalam kelengkapan peti ais. 

Melalui pembebasan wap metana, akibat daripada pembuangan sampah dan bahan-bahan pelarut cat, untuk tujuan pewarnaan harta-harta mereka sama ada bangunan atau kenderaan mereka, semuanya itu menyediakan keadaan penggalak kepada parahnya suasana Al-Qari'ah. Kejadian itu mengakibatkan kulit-kulit manusia mengelupas dan ramai daripada mereka menghidap kanser. Mereka akan menyaksikan kejadian manusia melarikan diri dari rumah-rumah kediaman mereka sendiri dengan berbaris panjang (70:43) atau sehingga bertebaran di ruangan langit seperti rama-rama atau kalkatu bertebaran berpindah ke tempat lain, yang dijangka selamat (101:04). Penerangan terperinci akan diterangkan dalam surah Al-Maarij.





 

No comments:

Post a Comment

Popular