SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, October 19, 2013

SURAH AL-HAQQAH AYAT 32 -- LILITKAN DENGAN RANTAI 70 LILITAN


ثم فى سلسلة ذرعها
سبعون ذراعا فاسلكوه

Kemudian pada rantai, sukatlah olehmu akannya tujuh puluh sukatan lalu lilitkanlah olehmu akannya. 

"Selain dari itu, masukkanlah Dia Dalam (lingkaran) rantai besi Yang ukuran panjangnya tujuh puluh hasta, (dengan membelitkannya ke badannya)!

i.   Nasib Rakyat Dengan Masalah Kehidupan Yang Melilit-lilit. 
     Mereka Hilang Kebebasan

Rantai yang telah disukat setiapnya dengan panjang sukatan tertentu, sebanyak 70 lilitan rantai semuanya, akan dililitkan pada tubuhnya. Ikatan seperti ini tentunya akan menyebabkan seseorang mengalami kesukaran bergerak lalu dengan panas salaian ia akan dipanggang. Demikian penderitaan yang dialami oleh mangsanya dahulu yang dililit dengan lilitan rantai kehidupan yang disediakan olehnya.

ii.  Gambaran Masalah Yang Berleretan

Setiap ikatan menggambarkan bilangan masalah yang berleretan yang timbul kesan daripada polisi pekerjaannya. Walau bagaimanapun, penulis tidak dapat memberi suatu bentuk gambaran sebenar seksaan yang akan dialami oleh seseorang, akibat daripada polisi pekerjaannya dalam kehidupan di dunia dahulu. Namun, apa yang dapat digambarkan melalui penerangan sedemikian, sedikit sebanyak akan membawa kepada suatu kefahaman bahawa pengadilan Tuhan di akhirat nanti adalah merupakan perkara yang pasti dilakukan ke atas kepimpinan dan hartawan daripada golongan yang ingkar.




No comments:

Post a Comment

Popular