SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, October 28, 2013

SURAH AL-HAQQAH AYAT 35 -- HARI YANG TIADA LAGI TEMAN SETIA


فليس له اليوم ههنا حميم

Maka tiada baginya hari itu, teman yang setia.

"Maka pada hari ini, tidak ada baginya di sini (seorangpun dari) kaum kerabat serta sahabat handai (yang dapat menolongnya), -

Mereka ini darihal kepimpinan hanya dirapati dalam kehidupan ini, lantaran penguasaan mereka darihal harta yang dapat diagih-agihkan atas kepentingan tertentu.

i.    Kepentingan Tidak Lagi Diperoleh 
      Daripada Mereka

Apabila pemilikan mereka tidak lagi dapat memberi manfaat kepada manusia, sedikit demi sedikit mereka akan dijauhi. Dalam kehidupan dunia ini kita dapat melihat, bagaimana sesuatu usaha sama yang tidak memberi pulangan hasil, sebagaimana yang diharapkan akan berkesudahan ahli-ahli yang awal-awal lagi sanggup berkumpul bersama-sama, meninggalkan sesama mereka saling melaknati. Itulah gambaran yang dapat diberi terhadap kedudukan orang-orang yang dahulunya berharta dan berkuasa yang mereka akan ditinggalkan keseorangan tanpa teman setia. Ini adalah kerana matlamat mereka hanya satu iaitu habuan kehidupan di dunia tanpa memikirkan akibat terhadap hasil pekerjaan mereka. 

ii.    Mereka Dahulu Didekati Kerana 
       Harta dan Kedudukan

Bahkan dalam kehidupan dunia ini kita dapat menyaksikan, apabila seseorang telah direnggut kepentingan kedudukan dari dirinya, manusia akan meninggalkannya secara beransur-ansur seolah-olah ia adalah manusia yang tidak dapat diharap apa-apa lagi daripadanya. Kemudian apabila ia memperolehi kembali kedudukannya, dengan tak semena-mena manusia menghampiri nya. Kemudian apabila ia jatuh miskin, manusia sekali lagi akan menjauhinya.






No comments:

Post a Comment

Popular