قل انما العلم عندالله وانما انا نذير مبين
Katakanlah olehmu, sesungguhnya tidak lain hanya, ilmu itu di sisi
Allah dan sesungguhnya tidak lain hanya aku pemberi amaran yang terang.
Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya ilmu pengetahuan (tentang
masa kedatangannya) hanya ada pada sisi Allah, dan Sesungguhnya Aku hanyalah
seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran Yang terang nyata".
i. Mereka Mendesak RasululLah S.A.W. Dan
Golongan Beriman.
Mereka menghendaki supaya
RasululLah S.A.W. serta orang-orang yang beriman dapat mengkhabarkan kepada
mereka masa akan terjadi janji peristiwa yang sedemikian. Mereka benar-benar
mendesak RasululLah S.A.W. dan golongan yang beriman seolah-olah RasululLah
S.A.W. mengetahui perihal yang sedemikian. Mengapakah mereka beria-ia benar
untuk mengetahui tentang masa akan terjadinya kehancuran? Adakah di sisi mereka
kekuatan untuk membina penempatan-penempatan yang jauh dari mukabumi ini sehingga
mereka dapat melarikan diri semasa kejadian berkenaan berlaku? Ataukah bagi
mereka suatu penempatan yang kukuh di bawah permukaan bumi, yang kebal terhadap
gegaran atau apa-apa perubahan yang berlaku di permukaan bumi ini?
ii. Bencana yang Menyebabkan
Mereka Saling Memandang.
Apabila berlaku bencana yang dijanjikan kepada
mereka (73:14 dan 70:8/9), mereka saling memandang sesama mereka, agar mereka
terpilih untuk dicalonkan dalam golongan yang diselamatkan. Mereka tidak lagi
memperduli hubungan kekeluargaan sesama mereka dan tidak kepada sahabat
handai dan tidak juga kepada rakan taulan. Masing-masing mereka hanya
mementingkan diri sendiri yang selama ini begitulah sikap mereka yang sentiasa
mengutamakan diri sendiri tanpa memperduli nasib manusia sejagat. Mereka
tidak memperduli amaran-amaran melalui risalah kerasulan, tidak juga mereka
memperduli amaran yang disampaikan orang-orang yang paling berakal dalam
kalangan mereka sendiri. Iaitu tentang bencana yang akan berlaku kesan daripada
usaha mereka merosakkan alam persekitaran mereka sendiri.
iii. Sesungguhnya Ilmu Itu Hanya
Di sisi Allah
Secara umumnya ayat ini menjelaskan bahawa
ilmu itu adalah pengetahuan tentang As-Saah. Dalam memahami ayat sedemikian,
pendirian umum para ulama adalah menidakkan terus ilmu yang sedemikian itu ada
pada sebahagian manusia sekalipun ada ayat yang menjelaskan bahawa pengetahuan
tentang As-Saah ada pada Nabi Isa A.S. Terdapat ayat lain iaitu dalam surah
Al-Jin (72:27) yang menyatakan tentang pengetahuan sedemikian diberi kepada
utusanNya yang terpilih serta yang diredhai. Seterusnya mereka berhujah
sekiranya Nabi Muhammad S.A.W. mengetahui tentunya baginda tidak akan
merahsiakannya. Sebenarnya baginda mengetahuinya pada tahap-tahap tertentu dan
baginda merahsiakannya kecuali kepada sahabat-sahabat tertentu seperti Abu
Hurairah R.A. dan Saidina Ali R.A. yang akan menjaga rahsia berkenaan dan
memberitahunya kepada mereka dengan pemberitahuan terpilih. Adakah RasululLah
S.A.W. tidak memberitahu semua perkara kepada semua sahabat baginda? Sedangkan
dalam hal-hal yang berkaitan dengan pengamalan syariat Islam sebelum ini, umat
sedia terbahagi kepada empat mazhab kefahaman yang utama. Setiap mazhab
mengamalkan syariat Islam dengan cara yang sedikit berbeza disebabkan
sumber-sumber penerimaan As-Sunnah yang berbeza dan juga kefahaman yang
berbeza. RasululLah S.A.W. telah memberitahu semua perkara yang diterima, hanya
ada di antara perkara-perkara tertentu tidak sampai kepada sahabat-sahabat
baginda yang lain. Yang demikian mengakibatkan jalan memahami satu-satu
perintah Tuhan menjadi berbeza antara umat. Perbezaan ini tidak harus
menyebabkan mereka bertelingkah dan ikhtilaf dalam kalangan umat adalah suatu
rahmat. Sekiranya seseorang ingin mengetahui perkara ghaib berkenaan, hendaklah
ia mendapatkannya dari sisi Tuhan yang demikian itu kerana Isa Al-Masih
mendapatkannya dari sisi Tuhan. Perkataan انما haruslah difahami sebagai
pembatas iaitu ilmu As-Saah merupakan ilmu yang ada di sisi Tuhan dan untuk
mendapatkannya perlulah seseorang itu mendapatkannya dari sisi Tuhan dan tiada
larangan.
No comments:
Post a Comment