SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, October 13, 2013

SURAH AL-HAQQAH AYAT 30 -- TANGKAP IA DAN IKAT


حذوه فغلوه

Ambillah oleh kamu akannya lalu belenggulah oleh kamu akannya.


(lalu diperintahkan malaikat penjaga neraka): "Tangkaplah orang Yang berdosa itu serta belenggulah Dia,
 

i.   Contoh-contoh Dakwaan Pihak 
     Yang Manjadi Mangsa

Pendakwaan demi pendakwaan mengakibatkan mereka semua tidak dapat membela diri. Mengapakah sipencuri itu mencuri? Adalah disebabkan ia mahu menyelesaikan masalah hidupnya untuk mendapatkan keperluan makanan yang didapatinya pada harga tinggi, sedangkan beban yang ditanggungnya melebihi pendapatan. Atau ia mahu menyelesaikan masalah hutangnya yang hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi untuk dapat dinyatakan sebagai hak miliknya darihal rumah kediaman atau kenderaan keperluannya. Ia telah melaksanakan tanggungjawab menyelesaikan hutang bulanan pembelian melalui sistem riba tetapi disebabkan permasalahan yang menyusutkan pendapatan serta nilai wangnya, ia terpaksa melakukan jenayah semata-mata menjaga kepentingan berkenaan.

ii.   Rantaian Pendakwaan Yang 

      Bertalu-talu

Lalu pendakwaan dilakukan ke atas firma-firma kewangan yang mengamalkan sistem riba, tentang polisi perniagaan mereka yang menindas. Firma-firma kewangan yang dipersalahkan seterusnya melakukan pendakwaan kepada pemegang lindung nilai kewangan negara yang menghalalkan tindakannya melaksanakan pengamalan ekonomi secara menindas. Lalu pemegang lindung nilai kewangan negara, segera menyalahkan kepimpinan negara lantaran memperkenal sistem kewangan yang mengakibatkan inflasi tak terkawal. Pemimpin negara pula, yang sentiasa berusaha menjaga kedudukannya, menyalahkan pihak institusi agama lantaran tidak menyalurkan peruntukan zakat kepada si miskin.

iii.   Penjawat-Penjawat Agama Yang 

       Merestuinya

Pihak institusi agama pula menyalahkan penjawat-penjawat, lantaran mengharuskan mereka menyalahgunakan peruntukan zakat untuk tujuan yang lain seperti pembangunan masjid meskipun ianya kedengaran baik, pembelian hartanah milik syarikat tertentu, melabur kepada kilang pembuatan dan sebagainya. Penjawat-penjawat pula akhirnya menyalahkan pencuri berkenaan kerana masih kekal memilih kepimpinan yang korup itu melalui umpanan cogan kata patriotik dan sebagainya. Lingkaran seperti ini mengenai semua pihak yang terbabit dan mereka semuanya ditangkap untuk dihumban, bermula daripada 'cerdik pandai' mereka terlebih dahulu.




No comments:

Post a Comment

Popular