SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, October 4, 2013

SURAH AL-HAQQAH AYAT 27 -- ALANGKAH BAIKNYA SEMUA SELESAI BEGITU SAHAJA


يليتها كانت القاضية

Aduhai kiranya ia (catatan itu) telah adalah ia, diputuskan (begitu sahaja).

"Alangkah baiknya kalau kematianku di dunia dahulu, menjadi kematian pemutus (yang menamatkan kesudahanku, tidak dibangkitkan lagi); -

i.    Bagaimana Dengan Proses Pengadilan?

Mereka mengharapkan bahawa perkara sedemikian telah selesai semuanya, selesai dengan selesainya kehidupan yang mereka lalui. Sekiranya demikian, di manakah keadilan akan dapat dilaksanakan? Manusia, dengan bebas sebebasnya, melakukan apa sahaja dan mengharapkan segalanya akan selesai begitu sahaja, lalu bagaimana kedudukan individu yang teraniaya sehingga tidak berkesempatan untuk melaksanakan amal kebaikan (74:38)? Tentunya, ia akan menyatakan alasan supaya ia diganjari atas sesuatu yang tiada kesempatan ia lakukan, sekalipun belum terbukti ia akan termasuk golongan yang melakukan perbaikan. Bagaimana pula individu yang singkat usianya disebabkan oleh pengambilan makanan yang memudharatkan secara jahil, yang disediakan oleh pihak lain?

ii.    Siasatan Forensik Atas Segala Sesuatu

Tentunya, ia juga akan diselidiki secara terperinci jalan-jalan ia menempuh kematian sebagaimana kes-kes bedah siasat ter hadap mayat yang mati dibunuh. Pada masa mereka melakukan pencemaran sebatian nitrat, mereka juga menggunakan asid nitrik yang najis itu untuk menghasilkan bahan-bahan pewarna makanan lalu mereka sajikan kepada orang lain, demi mendapatkan keuntungan segera. Adakah perkara sedemikian akan dibiarkan Tuhan begitu sahaja? Bagaimanakah pula kes-kes kematian akibat keruntuhan atas kecuaian pemaju-pemaju yang melaksanakan projek-projek pembinaan yang sengaja didirikan melalui cara-cara yang tak wajar, di atas tempat tinggi, serta cuai dalam pengurusannya, sehingga membawa akibat keruntuhan?

Bukan sahaja pemaju itu harus dipertanggung jawabkan, bahkan juga mereka yang meluluskan projek sedemikian daripada pihak berkuasa tempatan dan penggubal undang-undang. Sekiranya dalam kehidupan di dunia ini, kes-kes pendakwaan turut dilakukan terhadap salah laku kecuaian sehingga mengakibatkan kerugian pada satu pihak, sama ada kerugian harta benda, nyawa dan maruah, bagaimanakah pula dapat dianggapkan di akhirat nanti tidak akan ada sebarang pendakwaan? Manusia mengetahui perkara sedemikian, hanya mereka tidak mahu mengambil perduli. Mereka membeli azab di akhirat dengan habuan yang diterima di dunia ini. 



No comments:

Post a Comment

Popular