SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, June 18, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 48 -- SABAR DALAM MENGHADAPI GOLONGAN SESAT


فاصبر لحكم ربك و لا تكن كصاحب
 الحوتاذ نادى و هو مكظوم

Maka bersabarlah olehmu terhadap hukum Tuhanmu dan janganlah kamu jadi seperti teman ikan tatkala telah meraung ia sedang dia (dalam) kedukaan.

maka Bersabarlah (Wahai Muhammad) menerima hukum Tuhanmu (memberi tempoh kepada mereka), dan janganlah Engkau bersikap seperti orang Yang telah ditelan oleh ikan. (ingatlah kisahnya) ketika ia berdoa merayu Dengan keadaan sesak sebak terkurung Dalam perut ikan.

BERSABARLAH DAN AMBILLAH PELAJARAN KISAH
NABI YUNUS A.S. 

i.      Golongan Sesat Akan Terperangkap,
        Jangan Tinggalkan Mereka

Keengganan golongan sesat, yang terkial-kial dalam kehidupan, mereka akhirnya akan menempuh kehidupan yang memerangkap mereka kembali. Akibat hidup bergelumang dengan riba tanpa batasan, menjadikan mereka seperti angkut-angkut melakukan kerja membina, memasang, menyiap dan meninggalkan.

ii.     Mereka Buat Kerja Angkut-Angkut

Pagi dan petang dipenuhi dengan masa bekerja sehingga kedua-dua suami isteri tiada peruntukan masa untuk mengasuh anak-anak mereka sendiri. Sebenarnya mereka membancuh resipi untuk menempuh masa depan generasi mendatang dalam keadaan yang lebih huru-hara. Atas kesibukan mereka menghimpun dan terus menghimpun harta, mereka memandang remeh ayat-ayat Tuhan sehingga akhirnya mereka tersepit sebagaimana telah dikhabarkan awal-awal lagi daripada penerangan ayat. Tindakan mereka meremeh pendakwah-pendakwah kepada ayat-ayat Tuhan, sudah tentunya menyangat hati pendakwah-pendakwah itu sendiri. Sehingga akhirnya pendakwah perlu bersabar atas kejahilan umat serta kemabukan mereka dalam mengejar kehidupan dunia ini.

iii.    Kisah Nabi Yunus A.S. Meninggalkan 
        Kaum Baginda

Golongan yang beriman diseru untuk tidak mencontohi tindakan Nabi Yunus A.S. yang bertindak meninggalkan kaum baginda atas kekecewaan baginda diingkari oleh kaum baginda sendiri. Sehingga suatu ketika, kaumnya itu menyedari kesalahan tindakan mereka, sepertimana ahli-ahli kebun kehilangan hasil tuaian. Ketika itulah, mereka akan kembali kepada pengajaran-pengajaran Tuhan.





No comments:

Post a Comment

Popular