SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, June 11, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 46 -- MEREKA TAK PERLU BAYAR APA-APA PUN UNTUK BERIMAN



ام تسئلهم اجرا فهم من مغرم مثقلون

Ataukah kamu meminta daripada mereka ganjaran, lalu mereka daripada hutang, suatu yang berat?

Pernahkah Engkau (Wahai Muhammad) meminta sebarang bayaran kepada mereka (mengenai ajaran Islam Yang Engkau sampaikan), lalu mereka merasa berat menanggung bayaran itu (sehingga menjauhkan diri daripada menyahut seruanmu)?

i.       Amat Berat Untuk Mereka Beriman Pengesaan
       Amat Ringan Untuk Mereka Beriman Penyengutuan

Adakah mereka dikenakan bebanan untuk beriman? Amat berat kepada mereka untuk menyahut seruan beriman kepada Tuhan semata-mata, tetapi amat ringan pada mereka apabila mereka diajak beriman kepada Tuhan dalam keadaan Tuhan dipersekutukan.

ii.      Syahadah Beragama Tidak Ada Kesaksian

Mereka ingin beragama, syarat beragama mereka dengan bersyahadah, tidak pernah ada kesaksian. Dengan lain perkataan tidak akan ada sesiapa yang sanggup untuk menyaksikan keislaman mereka di akhirat nanti, bahkan di dunia ini, tiada siapa yang akan mengambil peduli keislaman mereka.

iii.      Bersolah Tapi Mereka Sendiri Tak Faham

Kemudian mereka melaksanakan solah, tiada siapa mengambil peduli sama ada mereka memahami apa jua yang mereka sebut dalam solah mereka atau sebaliknya. Mereka tidak pernah memaklumi untuk mengetahui tujuan solah dan tuntutan solah.

iv.      Berpuasa Tetapi Boros,  Menjerit-jerit Dalam Ibadah

Kemudian mereka berpuasa, namun mereka sendiri tidak dapat menyelami erti puasa melainkan dengan berlaku boros. Berbelanja semaunya untuk meraikan majlis-majlis berbuka puasa mereka dan menjerit-jerit dalam ibadah tarawih, serta bergembira menyambut hariraya pada masa umat Islam lain berduka, lantaran disembelih oleh musuh-musuh Islam.

v.      Berzakat Tetapi Zakatnya Diserahkan Kepada Asnaf
      Yang Lain.

Kemudian mereka berzakat, tanpa mengetahui prasyarat kutipan zakat dan kepada siapa pengagihan harus dilakukan, adakah daripada jabatan atau majlis? Mereka tidak mengetahui pengagihan zakat perlu sampai kepada asnaf yang lapan dan bukan kepada asnaf tambahan lain. Peruntukan zakat perlu dilunaskan sebab itu, penyerahan zakat setelah tamat tempoh adalah tidak diterima sebagai zakat melainkan sadaqah semata-mata.

Kemudian kita mendengar wang zakat digelapkan untuk tujuan pembelian kenderaan pacuan 4 roda untuk setiap pegawai-pegawai agama supaya dapat digunakan untuk mengutip lebih banyak zakat. Kemudian peruntukan zakat digunakan untuk pembangunan masjid! dan prasarana yang lain, kononnya tindakan yang 'baik' sedemikian diizinkan agama. Kemudian digunakan lagi sebagai biaya pinjaman perniagaan dengan prasyarat yang pernah dikenakan bahawa seseorang itu perlu menjadi ahli kepada persatuan 'ulama' tertentu.

vi.     Ibadah Haji Mereka Untuk Melancong Semata.

Kemudian mereka mengerjakan haji, semata-mata untuk melancong, tanpa mengetahui tujuan sebenar ibadah haji berkenaan. Mereka menafsir perintah “bagi barangsiapa yang berkuasa kepadanya jalan” sebagai mampu dari sudut kewangan, aman perjalanan dan kesihatan semata-mata. Mereka lupa perbelanjaan yang memerlukan belanja sekitar yang sedikit di kebanyakan negara telah dieksploitasi sehingga mereka perlu membayar lebih 10 kali ganda untuk tujuan ibadah berkenaan. Wang mereka sebenarnya telah disamun sebelum mereka menjejakkan kaki ke tanah suci dan keuntungan yang diperolehi pelabur-pelabur saham haji telah juga diserahkan kepada golongan yang tidak diketahui agama mereka. Bahkan mereka dipaksa disuntik dengan vaksin anti meningitis yang diperolehi daripada babi yang tidak jelas kehalalannya. Keadaan sedemikian sebenarnya menidakkan kekuasaan mereka untuk sampai kepadanya jalan. Iaitu melaksanakan ibadah haji dalam keadaan berkemampuan, aman perjalanan dan berkeadaan sihat dan bersih tubuh badan.

vii.    Cara Beragama Yang Merugikan Yang Mereka Mahu

Cara beragama yang merugikan seperti ini yang mereka mahu, iaitu cara beragama yang mempersekutukan Tuhan dengan 'penjawat-penjawat agama' tertentu. Adapun cara beragama yang sebenarnya, yang menyuruh beriman kepada Tuhan semata-mata, mereka memandangnya dengan pandangan yang getik, meluat, benci dan sinis. Mereka tidak mahu mengetahui, bahawa umat Islam dahulu adalah umat yang kaya raya, dihormati lantaran ilmu mereka serta digeruni musuh atas sifat mereka yang amat keras kepada musuh.

vii.     Sanggup Bertuankan Golongan Ingkar

Yang mereka mahu tahu adalah, umat Islam yang sekarang ini miskin, dungu dan bersikap lunak kepada golongan yang ingkar. Mereka sanggup bertuankan kepada golongan yang ingkar yang kesudahannya mereka membiarkan kaum wanita mereka serta muslimat lain dianiayai, dihamilkan dan dimurtadkan oleh penyembah-penyembah berhala, mempersilakan diri dihumban ke neraka Tuhan.





No comments:

Post a Comment

Popular