ام تسئلهم اجرا فهم من مغرم مثقلون
Ataukah
kamu meminta daripada mereka ganjaran, lalu mereka daripada hutang,
suatu yang berat?
Pernahkah
Engkau (Wahai Muhammad) meminta sebarang bayaran kepada mereka
(mengenai ajaran Islam Yang Engkau sampaikan), lalu mereka merasa
berat menanggung bayaran itu (sehingga menjauhkan diri daripada
menyahut seruanmu)?
i. Amat Berat Untuk Mereka Beriman Pengesaan
Amat
Ringan Untuk Mereka Beriman Penyengutuan
Adakah
mereka dikenakan bebanan untuk beriman? Amat berat kepada mereka untuk
menyahut seruan beriman kepada Tuhan semata-mata, tetapi amat ringan
pada mereka apabila mereka diajak beriman kepada Tuhan dalam keadaan
Tuhan dipersekutukan.
ii. Syahadah Beragama Tidak Ada Kesaksian
Mereka
ingin beragama, syarat beragama mereka dengan bersyahadah,
tidak pernah ada kesaksian. Dengan lain perkataan tidak akan ada
sesiapa yang sanggup untuk menyaksikan keislaman mereka di akhirat
nanti, bahkan di dunia ini, tiada siapa yang akan mengambil peduli
keislaman mereka.
iii.
Bersolah Tapi Mereka Sendiri Tak Faham
Kemudian
mereka melaksanakan solah, tiada siapa mengambil peduli sama ada
mereka memahami apa jua yang mereka sebut dalam solah mereka atau
sebaliknya. Mereka tidak pernah memaklumi untuk mengetahui tujuan
solah dan tuntutan solah.
iv. Berpuasa Tetapi Boros, Menjerit-jerit Dalam Ibadah
Kemudian
mereka berpuasa, namun mereka sendiri tidak dapat menyelami erti
puasa melainkan dengan
berlaku boros. Berbelanja semaunya untuk meraikan majlis-majlis
berbuka puasa mereka dan menjerit-jerit dalam ibadah tarawih, serta
bergembira menyambut hariraya pada masa umat Islam lain berduka,
lantaran disembelih oleh musuh-musuh Islam.
v.
Berzakat Tetapi Zakatnya Diserahkan Kepada Asnaf
Yang
Lain.
Kemudian
mereka berzakat, tanpa mengetahui prasyarat kutipan zakat dan kepada
siapa pengagihan harus dilakukan, adakah daripada jabatan atau
majlis? Mereka tidak mengetahui pengagihan zakat perlu sampai kepada
asnaf
yang lapan dan bukan kepada asnaf tambahan lain. Peruntukan zakat
perlu dilunaskan sebab itu, penyerahan zakat setelah tamat tempoh
adalah tidak diterima sebagai zakat melainkan sadaqah semata-mata.
Kemudian
kita mendengar wang zakat digelapkan untuk tujuan pembelian kenderaan
pacuan 4 roda untuk setiap pegawai-pegawai agama supaya dapat
digunakan untuk mengutip lebih banyak zakat. Kemudian peruntukan
zakat digunakan untuk pembangunan masjid! dan prasarana yang lain,
kononnya tindakan yang 'baik' sedemikian diizinkan agama. Kemudian
digunakan lagi sebagai biaya pinjaman perniagaan dengan prasyarat yang pernah dikenakan bahawa seseorang itu perlu menjadi ahli kepada persatuan 'ulama' tertentu.
vi.
Ibadah Haji Mereka Untuk Melancong Semata.
Kemudian
mereka mengerjakan haji, semata-mata untuk melancong, tanpa
mengetahui tujuan sebenar ibadah haji berkenaan. Mereka menafsir
perintah “bagi barangsiapa yang berkuasa kepadanya jalan” sebagai
mampu dari sudut kewangan, aman perjalanan dan kesihatan semata-mata.
Mereka lupa perbelanjaan yang memerlukan belanja sekitar yang sedikit
di kebanyakan negara telah dieksploitasi sehingga mereka perlu
membayar lebih 10 kali ganda untuk tujuan ibadah berkenaan. Wang
mereka sebenarnya telah disamun sebelum mereka menjejakkan kaki ke
tanah suci dan keuntungan yang diperolehi pelabur-pelabur saham haji
telah juga diserahkan kepada golongan yang tidak diketahui agama
mereka. Bahkan mereka dipaksa disuntik dengan vaksin anti
meningitis
yang diperolehi daripada babi yang tidak jelas kehalalannya. Keadaan
sedemikian sebenarnya menidakkan kekuasaan mereka untuk sampai
kepadanya jalan. Iaitu melaksanakan ibadah haji dalam keadaan
berkemampuan, aman perjalanan dan berkeadaan sihat dan bersih tubuh
badan.
vii. Cara Beragama Yang Merugikan Yang Mereka Mahu
Cara
beragama yang merugikan seperti ini yang mereka mahu, iaitu cara
beragama yang mempersekutukan Tuhan dengan 'penjawat-penjawat agama' tertentu.
Adapun cara beragama yang sebenarnya, yang menyuruh beriman kepada
Tuhan semata-mata, mereka memandangnya dengan pandangan yang getik,
meluat, benci dan sinis. Mereka tidak mahu mengetahui, bahawa umat
Islam dahulu adalah umat yang kaya raya, dihormati lantaran ilmu
mereka serta digeruni musuh atas sifat mereka yang amat keras
kepada musuh.
vii. Sanggup Bertuankan Golongan Ingkar
Yang
mereka mahu tahu adalah, umat Islam yang sekarang ini miskin, dungu
dan bersikap lunak kepada golongan yang ingkar. Mereka sanggup
bertuankan kepada golongan yang ingkar yang kesudahannya mereka
membiarkan kaum wanita mereka serta muslimat lain dianiayai,
dihamilkan dan dimurtadkan oleh penyembah-penyembah berhala,
mempersilakan diri dihumban ke neraka Tuhan.
No comments:
Post a Comment