ان الصفا و المروة من شعائر الله
فمن حج البيت او اعتمر
فلا جناح عليه ان يطوف بهما
و من تطوع خيرا فان الله شاكر عليم
فمن حج البيت او اعتمر
فلا جناح عليه ان يطوف بهما
و من تطوع خيرا فان الله شاكر عليم
Sesungguhnya
Safa dan Marwah daripada syi'ar-syi'ar Allah. Maka barangsiapa telah
berhaji ia akan rumah itu atau telah berumrah ia maka tidak mengapa atasnya
bahawa ia melakukan pusingan terhadap keduanya. Dan barangsiapa
bersukarela ia akan kebajikan maka sesungguhnya Allah Maha Penerima
Syukur lagi Maha Mengetahui.
Sesungguhnya
"Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada
Syiar (lambang) ugama Allah; maka sesiapa Yang menunaikan Ibadat Haji
ke Baitullah atau mengerjakan Umrah, maka tiadalah menjadi salah ia
bersaie (berjalan Dengan berulang-alik) di antara keduanya. dan
sesiapa Yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka
Sesungguh-nya Allah memberi balasan pahala, lagi Maha mengetahui.
Kemuncak
bagi peribadatan adalah melaksanakan ibadah haji. Matlamat
peribadatan adalah pengorbanan. Sekiranya ibadah solah memerlukan
pengorbanan masa seseorang muslim dan mereka yang bersolah harus
menyediakan peruntukan-peruntukan tertentu terhadap golongan yang
meminta dan golongan yang tidak meminta-minta, ibadah haji pula
menuntut seseorang muslim melakukan pengorbanan habis-habisan
daripada apajua yang dimiliki daripada segenap tenaga, diri dan
harta. Inilah
konsep ibadah haji yang sebenar iaitu mengorbankan segala yang ada
yang termampu dilakukan dan dilakukan secara bersungguh-sungguh atas
keyakinan mengharapkan rahmat Tuhan semata-mata.
i.
Konsep Melakukan Pengorbanan Yang Telah
Ditinggalkan
Umat
Umat
Islam terdahulu, mereka menghayati konsep peribadatan secara
bersungguh-sungguh. Pengorbanan mereka memberi pulangan kepada
kehidupan mereka di dunia ini lagi. Wilayah pembukaan mereka semakin
meluas, kedudukan mereka mulia, maruah mereka terpelihara dan
sebahagian besar mereka dapat merasai kemewahan dalam hidup dan
mereka menempuh hubungan yang baik sesama mereka. Berbeza sungguh
dengan umat Islam pada zaman ini yang kebanyakan negara mereka
mengekalkan nilai-nilai penjajah dengan golongan majoriti dilayan
seolah-olah mereka adalah golongan minoriti di negara sendiri.
Sebahagian besar mereka hidup melarat dalam kemewahan, maruah mereka
semakin tergadai, bilangan yang murtad semakin ramai dan mereka
menempuh kehinaan di mana jua mereka berada. Bukan itu sahaja, mereka
mendiami negara yang hutang perkapita setiap rakyat sentiasa
meningkat, mereka berhadapan inflasi yang tinggi sehingga menyebabkan
mereka terpaksa bersungguh-sungguh setiap hari demi menjelaskan
hutang riba. Dengan hubungan kemanusiaan yang semakin terjejas,
mereka terpaksa berhadapan dengan kejadian jenayah yang sentiasa
meningkat dan kini mereka menjalani kehidupan bagai abdi tanpa
tuan dan seperti banduan yang mendiami penjara tanpa sempadan.
ii.
Peribadatan Yang Tidak Menjurus Kepada Suatu
Kehidupan
Bermula
perbincangan himpunan ayat bahagian ini adalah tentang suatu
kehidupan (2:154). Tidak dapat tidak skop perbincangan ayat ini
haruslah untuk mendapatkan suatu usaha atau takrifan 'baru' supaya
perkara agama haruslah merupakan suatu yang menjuruskan kepada sebuah
kehidupan. Kehidupan juga dapat berlangsung daripada aktiviti manusia melalui hubungan sesama mereka. Namun oleh kerana
negara-negara umat Islam telah melalui tempoh penjajahan yang sangat
lama, sistem ekonomi kapitalis telah mengambil alih sistem ekonomi
Islam. Perubahan ini telah mengakibatkan keperluan mendapatkan sebuah
kehidupan adalah lebih utama berbanding keperluan mengadakan hubungan
baik sesama umat. Sehingga ke suatu peringkat, pengamalan ibadah
tidak lagi merupakan pengikat utama yang dapat menjadi faktor
terjalinnya hubungan baik sesama ahli masyarakat.
Sebagai
contoh, amalan solah ada hubungan dengan tanggungjawab memberi kepada
golongan yang meminta-minta dan juga golongan yang tidak
meminta-minta. Namun pada zaman ini, manakah masjid yang menyediakan
kemudahan bantuan kepada ahli qari'ah masing-masing? Melainkan
perkara demikian dilakukan setahun sekali atau dua untuk memenuhi
sambutan hari raya. Dengan demikian masjid bukan lagi menjadi tumpuan
golongan fakir dan miskin untuk mengadu nasib. Mereka sanggup bekerja
dengan bertuankan kepada golongan yang ingkar bagi mendapatkan sebuah
kehidupan. Pengabaian seperti ini berlaku di mana-mana jua dan antara
penyebabnya adalah tuntutan kehidupan yang dikelilingi dengan sistem
ekonomi riba sehingga mengakibatkan setiap umat perlu memperolehi
wang bagi menyelesaikan hutang riba masing-masing.
Sebenarnya
masih terdapat contoh-contoh lain yang penulis ingin sampaikan, namun
penulis khuatirkan perkara sedemikian akan menyentuh hak jabatan
tertentu sehingga kewajipan menyampaikan ayat-ayat Tuhan darihal
kepentingan dakwah akan terganggu.
iii.
Ibadah Haji Yang Lebih Menjurus Kepada Peluang
Meraih
Ekonomi Secara Melampau
Persoalan
ibadah haji adalah juga persoalan umat. Tidak seharusnya sebahagian
pihak sahaja meraih keuntungan dan meninggalkan sebahagian umat lain
melarat. Kejadian kebuluran biasa berlaku di Ethopia dan ramai
daripada yang menderita kelaparan itu adalah umat Islam sendiri.
Namun kejadian ini dibiarkan begitu sahaja oleh pemerintah Arab Saudi
zaman ini walhal mereka merupakan negara jiran terdekat kepada umat
yang bernasib malang itu. Manakah peruntukan untuk mereka nikmati
sebagai bahagian bantuan daripada negara yang Tuhan limpahi mereka
dengan kenikmatan hidup? Hanya dengan membina penempatan-penempatan
yang tinggi untuk penginapan jamaah-jamaah haji, pastinya akan menjadikan
tanah suci ibarat pusat pelancongan di musim haji. Peruntukan yang
seharusnya disediakan untuk keperluan umat yang melarat telah
diabaikan begitu sahaja. Semua ini adalah disebabkan oleh umat ini
kini telah tertutup daripada Al-Qur'an.
iv.
Konsep Pengorbanan Nabi Ismail A.S., Nabi
Ibrahim
A.S. dan Siti Hajar Yang Semakin Dilupai
Setiap
tahun, rancangan yang menyiarkan ibadah haji telah dipertontonkan
sebagai suatu rancangan untuk tatapan umum dan setiap kita sedia
maklum tentang sejarah ibadah haji bermula. Ibadah korban yang
dilakukan sempena pengorbanan nabi Allah Ibrahim A.S. bagi
menggantikan jasad Nabi Ismail A.S. adalah sebagai suatu ujian yang
Tuhan datangkan kepada kedua-dua mereka. Daripada kejadian ini, suatu
konsep yang harus difahami oleh umat ini ialah -- bahawa yang dikehendaki Tuhan
adalah pengorbanan habis-habisan yang mampu diberikan oleh seseorang
bagi mendapatkan keredhaan Tuhan.
Kesediaan
Siti Hajar ditinggalkan oleh suaminya Nabi Ibrahim A.S. adalah
menunjukkan bahawa demi menuntut keridhaan Tuhan, seseorang isteri
sanggup ditinggalkan oleh suaminya bagi menghadapi risiko bahaya
untuk meneruskan kehidupan di padang pasir yang hanya ditemani oleh
anaknya yang masih bayi. Dengan berbekalkan penyerahan sepenuhnya kepada Tuhan,
Siti Hajar telah memperolehi kemuliaan menjadi ibu kepada Nabi Ismail
A.S. yang kemudiannya melahirkan junjungan besar nabi kita Nabi
Muhammad S.A.W.
Penulis
tidaklah bermaksud untuk pembaca mendapatkan pengalaman penyerahan
diri kepada Tuhan sepenuhnya daripada pengajaran pengorbanan Nabi
Ibrahim A.S., Siti Hajar dan Nabi Ismail A.S. Namun konsep
pengorbanan harus ditanam dalam diri kita supaya kita dapat bersedia
untuk berkorban apajua yang termampu sebelum ajal menjemput kita
suatu masa nanti. Setelah sebahagian tanggungjawab dilaksanakan,
segala lebihan yang diperolehi harus dikorbankan untuk tujuan Fi
SabililLah bagi membangunkan syiar Allah S.W.T.
No comments:
Post a Comment