وان يكاد الذين كفروا ليزلقونك بابصار هم
لما سمعوا الذكر و يقولون انه لمجنون
لما سمعوا الذكر و يقولون انه لمجنون
dan Sesungguhnya orang-orang Yang kafir itu, hampir-hampir menggelincir dan menjatuhkanmu Dengan pandangan mereka (yang penuh Dengan permusuhan dan kebencian), semasa mereka mendengar Al-Quran sambil berkata "Sebenarnya (Muhammad) itu, sungguh-sungguh orang gila".
i.
Mereka Menuduh Gila Walhal,
Mereka Yang Gila
Mereka Yang Gila
Mereka
benar-benar bermesyuarat sesama mereka, bertukar-tukar pandangan dan hujjah,
memandang rendah RasullulLah S.A.W. serta memperleceh orang-orang yang beriman
(2:212), agar orang-orang yang beriman terpedaya dan tergelincir dari jalan
keimanan mereka melalui pernyataan mereka. Tatkala mereka mendengar peringatan,
mereka memberi pandangan serius mereka, bahawa sesungguhnya peringatan
sedemikian benar-benar suatu peringatan gila. Pada mereka peringatan Tuhan
bukan sesuatu yang dapat dinilai secara nyata, semuanya adalah abstrak, sukar
dibuat pertimbangan. Mereka mahukan pertimbangan yang ada nilai saintifik atau
bertepatan dengan logik akal serta keuntungan ekonomi atas aktiviti manusia.
ii.
Mereka Menempuh Sistem Hidup
dan Ekonomi Yang Menyempitkan
dan Ekonomi Yang Menyempitkan
Pertimbangan gila
adalah pada tahap dangkal ukuran fikiran mereka, yang mahukan sesuatu yang
waras, adalah suatu yang menguntungkan mereka, sekalipun dengan jalan menindas
golongan yang susah. Pertimbangan golongan yang sesat adalah seperti perpatah
bahasa Inggeris “the end justifies the mean” iaitu hasil sesuatu kesudahan
menghakimi cara usaha.
Sebagai contoh,
untuk memenangi peperangan adalah dengan cara membunuh orang awam negara musuh,
sekalipun dengan senjata pemusnah besar. Apabila kemenangan telah diperolehi
dan terlalu ramai orang awam negara musuh terkorban, lalu mereka menyimpulkan
bahawa tindakan sedemikian adalah benar dan langkah memerangi negara musuh yang
lain adalah dengan terlebih dahulu membunuh seberapa ramai orang awam. Mereka
tidak mempertimbangkan langsung bahawa saling pembunuhan orang awam akhirnya
menjadi perangkap kepada mereka untuk terus kekal di negara jajahan.
Sehingga
berterusan mengeluarkan belanja untuk mengamankannya supaya hasil bumi negara
berkenaan dapat mereka bolot dan negara jajahan tidak jatuh ke pemberontak.
Teknik saling pembunuhan orang awam seperti ini telah diaplikasi oleh Saddam
Husayn dan pemberontak Algeria, sehingga penjajah terpaksa berbelanja besar
dalam peperangan dan akhirnya berundur dari negara jajahannya dalam keadaan
rugi.
iii. Amalan Bersadaqah Yang
Dianggap Gila
Dianggap Gila
Agama ini terus
tersebar dan mendapat sambutan daripada golongan dhaif. Kebajikan mereka adalah
merupakan kewajiban golongan yang mampu dalam kalangan golongan beriman dan
melalui peruntukan zakat. Golongan yang ingkar menyatakan bahawa tindakan
sedemikian adalah merupakan suatu kerugian kerana membantu golongan dhaif tidak
dapat diukur pada nilai ekonomi. Bukankah mereka tidak memahami bahawa mereka
memperolehi pulangan yang tinggi melalui penindasan terhadap golongan yang
dhaif? Apabila kehidupan golongan dhaif dibela oleh golongan beriman, golongan
ingkar terpaksa meningkatkan perbelanjaan upah yang lebih baik kepada
pekerja-pekerja upahan, yang secara tidak langsung, pengagihan ekonomi akan
lebih merata dalam kalangan rakyat dan seterusnya pertumbuhan ekonomi negara
akan dapat meningkat. Pada mereka, matlamat menghalalkan cara. Dengan membayar
gaji upah rendah kepada pekerja-pekerja asing, mereka memperolehi laba yang
lebih tinggi. Akibatnya, pengaliran wang ke negara asing akan memperkecilkan
nilai wang tempatan dan dalam jangka masa tertentu akan mengakibatkan defisit
dagangan negara. Inilah yang berlaku sekarang ini apabila setiap unit wang yang
digunakan awal tahun tidak sama nilainya pada hujung tahun, jatuh hingga
5%.
No comments:
Post a Comment