SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, September 11, 2016

SURAH AL-BAQARAH AYAT 123 -- HARI YANG AKAN TERJADI SEDIKIT MASA LAGI


ﻭ ﺍﺗﻘﻮﺍ ﻳﻮﻣﺎ ﻻ ﺗﺠﺰﻯ ﻧﻔﺲ ﻋﻦ ﻧﻔﺲ ﺷﻴﺌﺎ
ﻭ ﻻ ﻳﻘﺒﻞ ﻣﻨﻬﺎ ﻋﺪﻝ ﻭ ﻻ ﺗﻨﻔﻌﻬﺎ ﺷﻔﻌﺔ
ﻭ ﻻ ﻫﻢ ﻳﻨﺼﺮﻭﻥ

Dan berhati-hatilah kamu, akan suatu hari yang tidak ia mengganjari diri seseorang dari diri seseorang (lain) sedikitpun, dan tidak ia diterima daripadanya pengadilan dan tidak ia bermanfaat akannya syafa’at dan tidak mereka ditolong. 

Dan peliharalah diri kamu dari (huru-hara) hari kiamat (yang padanya) seseorang tidak dapat mengganti atau melepaskan orang lain sedikitpun, dan tidak akan diterima daripadanya sebarang tebusan, dan tidak akan memberi manfaat kepadanya sebarang syafaat dan orang-orang yang salah itu tidak akan ditolong (dari azab sengsara). 

Berlaku suatu hari yang setiap umat sebangsa tidak dapat membantu ahli bangsanya sendiri dan segala pertolongan tidak lagi membawa erti apabila mereka 'dipaksa' berbunuhan sesama sendiri. Sistem pengadilan tidak dapat berjalan apabila dendam seseorang atau suatu kaum pendendam sudah mencapai tahap mengatasi akal. Pada masa itu tiada lagi pertolongan melainkan pertolongan untuk menggali lubang kubur sesama mereka.

i.   Simpati Atas Kebodohan Bani Israel 

Perkara seperti ini telah berlaku semasa peristiwa holokus. Bani Israel telah terlupa bahawa Tuhan telah mencipta manusia memiliki iri hati, cemburu dan dendam. Pada masa itu Bani Israel hanya mementingkan pemimpin-pemimpin yang boleh dirasuah, penggubal undang-undang yang akan menetapkan perkara yang hanya akan menguntungkan mereka, pasukan keselamatan yang hanya akan bertindak dengan mematuhi undang-undang yang hanya akan memihak kepada Bani Israel. Perkara yang berlaku di Jerman suatu masa dahulu, adalah natijah yang terjadi apabila nasib rakyat, yang dipaksa mengamal cara hidup kapitalism, akhirnya membawa mereka kepada penderitaan dengan bekalan untuk kehidupan yang ‘sengaja’ dihadkan apabila harga keperluan hidup semakin melambung tinggi.

ii.  Akibat Permainan Spekulasi Masakini 

Pada waktu ini, kita telah sampai kepada keadaan yang harga emas setiap gram melambung tinggi namun kaunter pajak gadai tidak begitu dikunjungi. Kebanyakan emas yang sebelum ini berada di tangan golongan yang memerlukan, telah tersimpan dalam peti besi atau bilik kebal premis pajak gadai. Semua ini terjadi apabila golongan yang kaya mula meninggalkan wang kertas dan mula beralih kepada komoditi tahan inflasi seperti emas dan perak. Wang kertas mula mengalami penyusutan nilai dan kehidupan rakyat secara umumnya semakin menuju kepada derita. 

Dengan pendapatan Keluaran Dalam Negara Kasar yang semakin tak menentu, kerajaan tidak memiliki pilihan lain selain menggalakkan rakyat untuk menambah lagi hutang mereka. Dengan bilangan mereka yang berhutang semakin ramai, bank akan memperolehi lebih banyak keuntungan riba dan cukai yang dapat dikutip oleh pihak Lembaga Hasil akan turut meningkat. Dengan demikian kepimpinan negara akan dapat mengguna-kannya sesuka hati mereka. 

Langkah sepatutnya yang harus diambil iaitu melaksanakan kempen berjimat cermat, dianggap sebagai tidak bijak disebabkan kedudukan politik pemimpin yang semakin tergugat. Pemimpin pula terpaksa mendengar arahan daripada kapitalis peringkat dunia yang menghendaki rakyat negara ini segera menukar penggunaan wang kertas kepada pengunaan wang maya. Mereka ingin melaksanakan dasar kawalan sepenuhnya kepada rakyat dengan mengawal selia segala aktiviti ekonomi mereka. Mereka ingin rakyat negara ini menjadi hamba mereka, dengan mematuhi arahan pemimpin mereka sendiri yang telah dicucuk hidungnya.  

Pada hari ini, sesetengah pihak mungkin menganggap bahawa undang-undang, pengaruh serta kuasa boleh dibeli dengan wang. Namun berapa lamakah anggapan seperti itu dapat bertahan? Apabila penggunaan wang maya telah diterima sepenuhnya sehingga tidak ada lagi sebarang bentuk kewujudan wang fizikal, segala aktiviti transaksi wang beserta tujuannya, dapat direkodkan dan dijadikan sebagai bahan bukti di mahkamah. Hanya mereka yang sanggup memilih hidup tanpa wang, akan dapat mengharungi kehidupan bebas tanpa sebarang kongkongan.

Teknologi Paywave Hanya Mendedahkan 
Diri Kita Kepada Pencerobohan Maklumat


No comments:

Post a Comment

Popular