SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, August 1, 2018

KEWUJUDAN SISTEM PENGANGKUTAN MERENTASI LADANG

ﺟﻨﺘﺎﻥ ﻋﻦ ﻳﻤﻴﻦ ﻭﺷﻤﺎﻝ

Dua buah ladang (yang besar) dari (sebelah) kanan dan kiri.

Dua kumpulan kebun (yang luas lagi subur), yang terletak di sebelah kanan di sebelah kiri (kampung mereka).

Perkara yang ingin dijelaskan penulis daripada keratan ayat ini adalah :- Apakah yang terdapat di tengah-tengah antara dua buah kebun yang besar itu? Iaitu suatu sistem pengangkutan yang terdiri daripada jalanraya atau lebih dikenali sebagai lebuhraya pada waktu ini. Negeri Sabak dibangunkan dengan dua kebun yang terbentang luas di sebelah kanan dan di sebelah kiri jalanraya laluan utama mereka. Jika dibandingkan dengan negeri ini, dapatlah diperkatakan bahawa kebun-kebun itu terletak di sebelah kanan dan kiri sepanjang laluan lebuhraya utara selatan. Lebuhraya yang luas merentasi kebun-kebun itu, memainkan peranan utama sebagai jalan pengangkutan untuk memindahkan hasil-hasil kebun berkenaan, dari suatu kawasan ke kawasan-kawasan lainnya. Beginilah gambaran kaedah yang disyorkan dalam Al-Qur’an bahawa fungsi jalanraya yang paling utama adalah bertujuan untuk pengangkutan hasil-hasil kebun dan bukannya tempat perlumbaan antara satu kenderaan dengan kenderaan lain.

Namun dengan sikap “biar pape asal bergaye” yang diamalkan oleh penduduk dan kepimpinan negeri ini, fungsi lebuhraya yang merentasi dua kebun besar, yang terletak di kanan dan kiri laluan, telah tidak lagi digunakan untuk tujuan utama iaitu mengangkut hasil-hasil kebun. Buktinya, amat kurang sekali untuk kita dapat perhatikan kenderaan lori dengan muatan hasil sawit melalui laluan lebuhraya. Yang sering dapat diperhatikan adalah kenderaan dengan muatan buah-buahan yang telah diawet dengan bahan kimia tertentu, yang diimport khas dari negara jiran, supaya pemerintah negeri ini dapat membiarkan rakyat negeri ini ditimpa pelbagai bentuk penyakit. Sekalipun kenyataan ini amat pedih untuk didengari, namun perkara ini telah berlalu dalam tempoh begitu lama sehingga setiap hospital dan pusat kesihatan yang dibangunkan oleh kerajaan kini, sentiasa dikunjungi oleh ramai pesakit saban hari.

Kita dihidangkan dengan bahaya pemakanan
sebegini dan selama ini tiada sebarang 
tindakan berkesan telah dilakukan. 

Lebuhraya tidak seharusnya dihadkan penggunaannya dengan meletakkan pagar pada setiap penjurunya sehingga hasil ladang tidak dapat memasuki ke laluan itu dengan mudah. Sekalipun pagar diperlukan, perkara ini haruslah bertujuan semata-mata menjurus kepada penyediaan keadaan pemanduan aman daripada bahaya haiwan yang melintas dan sebagainya. Apabila laluan seperti lebuhraya dipagar sepenuhnya, hasil ladang perlu melalui jalan yang jauh sehingga mengakibatkan kos pengangkutan meningkat. Dengan keadaan lebuhraya masakini yang di’miliki’ oleh pihak tertentu, hasil pertanian seperti makanan dan buah-buahan yang melalui lebuhraya, perlu dibayar pada harga yang sangat tinggi. Kadangkala harganya mencecah tiga kali ganda berbanding harga makanan atau buah-buahan yang dijual di tempat asalnya. Sebenarnya perkara ini mendatangkan sikap buruk yang besar kepada pengusaha-pengusaha yang berada di lebuhraya pada kemudian harinya.
Perbelanjaan makanan yang tinggi akibat 
kos pengangkutan dan sebagainya telah
mengakibatkan capaian kepada makanan
oleh rakyat, memerlukan bayaran yang tinggi.

No comments:

Post a Comment

Popular