SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, July 5, 2013

PENGAJARAN SURAH AL-QALAM @ SURAH NUN


Surah Nun memberi pengajaran betapa teknologi penulisan telahpun diamalkan oleh negara-negara yang mengejar kemajuan. Namun manusia lupa sebenarnya dalam mengejar kemajuan, mereka, sama ada golongan profesional, ulama-ulama serta penjawat-penjawat tadbir telah memilih kaedah yang membawa mereka kepada kesesatan. Buktinya keberadaan rakyat semakin kurang terbela, alam kediaman semakin banyak yang binasa serta permasalahan sosial semakin meningkat dan kehidupan beragama umat semakin bercelaru.

Dalam menghadapi suasana negara seperti ini, Tuhan telah memerintahkan supaya setiap kita dapat membaca perkara-perkara yang bakal terjadi menurut kefahaman masing-masing. Seterusnya Tuhan telah memerintahkan kita, agar terus bersabar dengan polisi pemerintahan sedemikian dan mempersiapkan diri dengan persiapan yang sewajarnya. Kita juga harus bersabar menghadapi kerenah masyarakat dan mengambil iktibar tentang kisah Nabi Yunus A.S. yang ditelan ikan nun, semasa baginda meninggalkan kaum baginda, lantaran dakwah yang baginda bawa telah ditolak oleh kaum baginda sendiri.


Seterusnya kita harus memerhati ayat-ayat Tuhan, mempelajari, memahami, membuat kajian serta menyampaikannya kepada manusia, sebelum Tuhan datang kepada kita dengan urusanNya. Kita juga tidak seharusnya mengikat diri kita dengan disiplin yang menyusahkan usaha kita daripada memahami ayat-ayat Tuhan.





No comments:

Post a Comment

Popular