SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, June 4, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 44 -- BIARKAN SAHAJA MEREKA, ISTIDRAJ SEDANG MENANTI MEREKA


فذر نى و من يكذب بهذا الحديث
سنستدرجهم من حيث لا يعلمون

Maka biarkan olehmu akan Daku dan sesiapa yang ia mendustai terhadap perkhabaran ini, nanti Kami 'istidraj'' mereka dari arah tidak mereka ketahui.

biarkanlah Aku sahaja (Wahai Muhammad) Dengan orang Yang mendustakan keterangan Al-Quran ini, Kami akan menarik mereka sedikit Demi sedikit (ke jurang kebinasaan), dari arah Yang mereka tidak mengetahuinya.

i.     Mereka Mengambil Sekutu Dalam 
       Beragama 

Sesungguhnya golongan sesat itu kelak, mereka akan mengetahui. Mereka mempunyai sekutu dalam kehidupan mereka. Darihal agama mereka menyerahkan kepatuhan kepada penjawat-penjawat agama atau lebai-lebai atau kiyai-kiyai.

ii.    Mereka Mengharamkan Apa Yang 
       'Ulama' Mereka Haramkan 

Apabila ada ilmuwan mereka mengeluarkan fatwa bahawa memilih perjuangan jamaah sedia ada adalah 'haram', lalu mereka menurutinya tanpa nas atau hujah yang sahih, merujuk panduan suci Al-Quran atau penerangan As-Sunnah. Apabila 'ulama' mereka mengeluarkan fatwa memakan haiwan sembelihan 'ahli kitab' yang lain adalah haram, lalu mereka menurutinya tanpa penjelasan sahih daripada nas Al-Quran atau penerangan As-Sunnah. Sedangkan Tuhan telah menghalalkan sembelihan ahli kitab daripada kitab-kitab terdahulu lalu bagaimanakah mereka menghukum? Tidakkah mereka mengetahui implikasinya? Tindakan mereka menyebabkan umat berpecah, satu kepada fahaman mereka dan satu lagi kepada kefahaman yang lain.

iii.    Mereka Halalkan Apajua Yang Dihalalkan 
        Oleh Penjawat Agama Mereka

Apabila 'penjawat agama' mengeluarkan fatwa bahawa bahan-bahan najis, halal diambil dalam pemakanan, lalu mereka patuhinya dengan memakan bahan-bahan berkenaan yang dibalut logo halal, tanpa terlebih dahulu dibahaskan dengan sumber-sumber rujukan Al-Quran dan penerangan As-Sunnah terhadap keputusan ilmiah mereka.  

iv.     Implikasi Penyekutuan

Tidakkah mereka mengetahui implikasinya? Tindakan mereka menyebabkan ramai umat ini menghidap pelbagai penyakit daripada tiga serangkai kepada penyakit alahan seperti sesak nafas dan sebagainya. Yang demikian itu kerana mereka menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.

v.    Perintah Menggauli Orang Ramai dan 
       Dua Jenis Manusia Yang Diarahkan 
       Untuk Ditinggalkan

Terdapat perintah Tuhan yang menyuruh menggauli orang ramai dan bersabar dengan kerenah mereka dan terdapat perintah Tuhan yang menyuruh meninggalkan mereka. Yang diperintahkan untuk mereka ditinggalkan adalah dalam urusan agama. Dua golongan manusia yang Tuhan perintahkan untuk ditinggalkan dalam urusan dakwah, pertama adalah manusia yang merasakan dirinya kaya dengan pemilikan harta dan sejumlah anak-anak, memiliki status hidup yang bersikap mendustakan ayat-ayat Tuhan iaitu daripada golongan yang sesat dan keduanya manusia 'fir'aun' seperti pengungkit yang menyebut-nyebut jasa, memberi makan kepada umat serta pembangunan masjid yang memudharatkan. Dengan meninggalkan mereka, golongan yang beriman akan dapat menyaksikan 'istidraj' yang Tuhan laksanakan kepada mereka sedikit demi sedikit menuju kepada bencana. Sesungguhnya bencana yang menimpa negara Mesir di bawah kekuasaan Fir'aun harus diambil iktibar, tentang bagaimana kerosakan alam dan permasalahan sosial terjadi akibat kerja-kerja golongan yang ingkar, yang merasa cukup canggih dengan kehebatan mereka.




No comments:

Post a Comment

Popular