SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, November 9, 2012

SURAH AL-BAQARAH AYAT 153 -- MENDAPATKAN PERTOLONGAN DENGAN KESABARAN


يايها الذين امنوا استعينوا بالصبر
والصلوة ان الله مع الصبرين


Wahai orang-orang yang telah beriman mereka, minta pertolonganlah olehmu dengan kesabaran dan kesinambungan solah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.

Wahai sekalian orang-orang Yang beriman! mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah Dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) Dengan bersabar dan Dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana Sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang Yang sabar

Terdapat banyak perintah dalam Al-Quran supaya umat ini menghadapi sesuatu dengan jalan bersabar. Bersabar terhadap kata cercaan golongan ingkar dan jauhi mereka sebaik-baik kejauhan (73:10). Melaksanakan kesinambungan solat adalah suatu yang berkaitan dengan kerja-kerja mempelajari ayat-ayat Al-Quran dan mematuhi arahan imam bagi melaksanakan kerja-kerja pemulihan.

i.   Sejarah Kejayaan Dan Kesabaran

RasululLah S.A.W. akhirnya berjaya menyampaikan risalah kerasulannya ke seluruh dunia ini berkat daripada kesabaran perjuangan baginda suatu masa dahulu yang memakan masa selama sekitar 23 tahun. Risalah kerasulan yang tersebar memungkinkan terbentuknya beberapa buah kerajaan kekhalifahan daripada zaman Khulafa Ar-Rashidin, kerajaan Bani Umayyah, kerajaan Bani Abbassiyah, Fatimiyah dan yang terakhir sekali adalah kesultanan Uthmaniah.

Kerana kesabaran bangsa Yahudi, mereka berjaya berusaha sehingga terlaksana perjanjian Balfour untuk mendapatkan pengiktirafan negara Israel daripada Britain menjelang akhir perang dunia II. Mereka telah melaksanakan perancangan sungguh teliti dengan penuh kesabaran sekalipun menempuh penderitaan dibunuh beramai-ramai sehingga tumbangnya kesultanan Uthmaniyah di Turki sebelum itu

Kini kekuasaan kekhalifahan melalui kesultanan Turki telah berjaya dimusnahkan. Bahkan bukan itu sahaja, pemerintahan beraja di Perancis akhirnya telah berjaya dimusnahkan oleh pendukung-pendukung gerakan The Knight Templer. Pemerintahan beraja di Britain, hanya tinggal simbol sahaja apabila parlimen lebih berkuasa dalam menentukan hala tuju negara. Di negara-negara umat Islam, pengaruh agama telah berjaya dilucutkan daripada pemerintahan dan begitu juga di negara-negara Kristian Barat. Kehidupan beragama tidak lagi mendapat tempat dalam pemerintahan. Tiada lagi kekuasaan beraja Tsar di Russia apabila pendukung-pendukung gerakan komunis telah mengambil alih pemerintahan. Begitu juga di negara Jepun yang suatu masa dahulu memiliki pasukan tentera yang kuat di bawah pengaruh Maharaja. Kini Maharaja tidak lagi terlibat dalam menentukan keputusan parlimen. 
 
ii.   Ideologi Pemerintahan dan Corak 
      Ekonomi Yang Berada Di Ambang 
      Perubahan

Umat ini telah bersabar selama lebih 1400 tahun setelah runtuhnya kekhalifahan. Khulafa Ur-Rashidin telah digantikan dengan pemerintahan raja-raja yang melaksanakan dasar pemerintahan yang menggigit serta melalui sistem tukar ganti pemerintah melalui dinasti. Kini sebahagian besar umat manusia telah memperolehi kembali kebebasan dalam berusaha mendapatkan suatu kehidupan. Namun oleh kerana kesan penindasan yang begitu lama dialami oleh umat manusia, akhirnya mereka telah terlupa bahawa terdapat nilai-nilai kebaikan yang telah diamalkan oleh pemerintah silam dalam mengekalkan keadaan kestabilan persekitaran. Kehidupan manusia yang bebas sebebasnya telah mengakibatkan kehidupan mereka mulai terbabas. Hubungan sosial sesama manusia kini semakin buruk dan kehidupan bernegara telah tidak dapat memberi jaminan keselamatan kepada setiap rakyat.

iii.   Manusia Kembali Kepada 
       Kebebasan Beragama

Pemerintahan anti agama dalam sistem pentadbiran komunis, kini telahpun dilucutkan. Kerajaan Komunis Russia telahpun ditumbangkan. Kerajaan China kini mulai menukarkan polisi kehidupan yang memberi ruang kepada kedatangan pelabur-pelabur asing. Yang demikian mereka telah memberi kelonggaran kepada rakyatnya untuk kembali kepada pengamalan agama masing-masing. Dalam bentuk hubungan sosial, mereka telah semakin beralih kepada hubungan kemasyarakatan yang lebih baik.

Di negara-negara demokratik kapitalis seperti Amerika Syarikat dan Eropah dan juga kebanyakan negara yang dipengaruhi oleh kehidupan demokratik kapitalis seperti mereka, sistem kebebasan kapitalisma tanpa batasan mulai menunjukkan ciri-ciri kerosakan. Aktiviti pembangunan dan usaha-usaha ekonomi yang dilaksanakan tanpa had, telah mengakibatkan banyak berlaku kerosakan ketara terhadap kehidupan manusia dan juga kerosakan alam persekitaran. Bumi mereka semakin menjadi tempat yang bahaya untuk didiami. Mereka diserang dengan cuaca sejuk melampau-lampau dan juga keadaan panas melampau-lampau. Kehidupan sosial mereka semakin tergugat dan rakyat mereka mula melakukan tunjuk perasaan besar-besaran membantah agenda penguasaan tersembunyi.




No comments:

Post a Comment

Popular