SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, November 2, 2012

PENGAJARAN DARIPADA HIMPUNAN AYAT YANG MENYURUH DENGAN AL-QISHTI


Penyuruh-penyuruh kepada Al-Qisthi adalah individu yang telah bersedia menghadapi pembunuhan terhadap dirinya. Kenyataan sedemikian telah dihadapi oleh sebahagian sahabat terdahulu seperti Saidina Umar R.A., Saidina Usman R.A., Saidina Ali R.A. serta kejadian pembunuhan yang berlaku kepada kepimpinan Ahlul Bait seterusnya. 3:21

Seterusnya kepimpinan umat melalui kekhalifahan telah dikuasai secara perwarisan sehingga banyak kejadian khalifah yang memerintah, telah melaksanakan amalan yang sia-sia. Sehingga ke suatu peringkat, hukum-hukum Tuhan telah ditinggalkan dan akhirnya kehidupan umat tidak lagi terbela. Keyakinan yang telah menyerap kepada setiap minda umat bahawa lesen beragama digunakan sebagai prasyarat yang setiap umat akhirnya akan mendiami syurga, mengakibatkan kepimpinan mereka berani untuk menolak hukum Tuhan dan telah menimbulkan pelbagai keburukan terhadap kehidupan manusia sendiri. (3:22 - 23)

Sesungguhnya Tuhan Maha berkuasa melakukan penggantian kepimpinan umat dan perubahan kepimpinan telah berlaku daripada zaman bani Umayyah kepada bani Abbasiyah kepada kerajaan Fatimiyah dan kepada yang terakhir sekali adalah kerajaan Usmaniyah. Keburukan pemerintah yang seringkali berlaku akibat menolak hukum Tuhan mengakibatkan umat ini tidak lagi memiliki khalifah. Tuhan telah meletakkan kebaikan sebagai ukuran dalam menentukan pemerintahan sehingga apabila kebaikan tidak lagi berlaku, suatu pemerintahan akan digantikan dengan pemerintahan yang lain.

Tuhan telah melarang umat ini melantik golongan ingkar sebagai peneraju kepimpinan dan pada masa yang sama umat ini juga tidak seharusnya menaruh syak wasangka kepada sebahagian individu ulama yang menyembunyikan keimanan mereka yang berada dalam teraju pemerintahan golongan ingkar. Kini pemerintahan demokratik kapitalis telah lama menggantikan kekhalifahan umat ini dan kesan keburukan pemerintahan ini telah menunjukkan kerosakan dan keburukan yang berlaku secara merata-rata. Ideologi komunis telah ditinggalkan dan dunia ini kini telah berada di ambang perubahan. Antara pilihan ideologi yang tersedia adalah yang berpaksikan demokratik sosialis melalui "New World Order" atau melalui Pemerintahan Islam. (3:28)

Sebelum berlaku perubahan pemerintahan yang bakal melanda, kita akan dapat menyaksikan agenda-agenda yang menimbulkan kebaikan dan keburukan, semuanya akan hadir dalam kehidupan manusia di dunia ini lagi. Dunia ini telah memasuki peringkat kritikal dengan permasalahan cuaca, bencana alam, kecelaruan kehidupan sosial manusia, kemusnahan kawasan flora dan fauna yang dilakukan melalui aktiviti manusia dan ketidak stabilan keadaan ekonomi dunia. Adakah dengan membiarkan aktiviti manusia sehingga mengakibatkan muka bumi ini semakin panas akan membawa akibat yang lebih baik kepada semua hidupan di bumi ini? (3:30)

Untuk menyelamatkan keadaan, umat ini harus mendapatkan suatu perlaksanaan supaya dapat berada dalam kasih sayang Tuhan. Caranya adalah dengan kembali berittibak kepada cara Muhammad RasululLah S.A.W. iaitu kembali kepada cara awal sebagaimana yang dibawa oleh RasullulLah S.A.W. Baginda hanya membawa ajaran Tuhan melalui Al-Qur'an. Pendekatan yang paling hampir adalah mencontohi gerakerja yang dilakukan oleh Khalifah Abu Bakar R.A. dan Khalifah Umar R.A. (3:31)





No comments:

Post a Comment

Popular