الذين اذا اصبتهم مصيبة قالوا
انا لله وانا اليه رجعون
Orang-orang yang apabila, telah menimpa musibah ia akan mereka, oleh suatu musibah, telah berkata mereka sesungguhnya kami milik Allah dan sesunguhnya kami kepadaNya yang akan kembali.
(Iaitu) orang-orang Yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali.
i. Kehidupan Dunia
Bukanlah Matlamat
Kehidupan
manusia di dunia ini sebenarnya hanyalah suatu eksperimen. Bahawa
kita semua adalah suatu eksperimen Tuhan untuk Tuhan dapatkan suatu
pengalaman kerja manusia yang terbaik (67:02). Untuk menghadapi suatu
pengalaman yang besar, pelbagai keadaan di dunia ini disediakan
sehingga manusia akan menempuhi nikmat dan penderitaan, kecukupan dan
kekurangan bekalan makanan dan sebagainya. Pengalaman yang manusia
perolehi akan disimpan dalam perpustakaan besar milik Tuhan dan
begitu juga roh urusan Tuhan dalam diri manusia masing-masing.
Jawapan Bagi Kehidupan Menurut Hitchhikers
ii. Meyakini Setiap
Diri Adalah Milik Tuhan dan Tuhan
Maha Mengatur
Segala-galanya
Dalam
menghadapi faham Jabariyah yang penulis pelajari di sekolah agama
suatu masa dahulu yang berlawanan dengan faham Qadariyah, pendekatan
Ahlus-Sunnah Wal Jama'ah yang dibawa oleh ulama-ulama silam seperti
Al-Maturidi dan As-Sya'ari adalah menerima, bahawa Tuhan menguasai
segala sesuatu ke atas manusia tetapi manusia diberi pilihan untuk
melaksanakan perbuatannya. Setelah kejatuhan Baghdad di tangan bangsa
Tartar, faham Ahlus-Sunnah mulai ditinggalkan dan gerakan kerohanian
mengambil tempat apabila mereka berjaya mengislamkan bangsa Tartar.
Lalu berlakulah pertembungan antara gerakan kerohanian atau yang
lebih dikenali sebagai gerakan sufi, dengan pendokong 'syari'at'
sehingga terjadi pertempuran yang mengalirkan darah. Imam besar
Al-Ghazali ketika itu telah cuba mencari jalan penyelesaian dan
beliau sendiri membuat persediaan melibatkan diri dalam gerakan
kesufian. Beliau telah meninggalkan jawatan beliau selaku imam besar
Haramain dan menempuh kehidupan sederhana sebagaimana yang diamalkan
oleh kebanyakan penganut kerohanian. Setelah mengetahui selok-belok
ajaran kesufian, beliau telah membawa misi keamanan yang
mendamaikan antara golongan pendukung 'syari'at' dan juga pendokong
gerakan kesufian. Beliau turut meninggalkan ajaran Ahlus-Sunnah Wal
Jama'ah yang lama dan menuruti ajaran Ahlus-Sunnah Wal Jama'ah yang
baru yang mengambil faham Qadariyah dan faham Jabariyah serentak.
Tuhan
yang menggenggam jiwa yang mati dan melepaskan jiwa yang hidup.
Laksana jiwa yang mati atau yang sedang tidur adalah seperti
angkasawan yang berada dalam kapal angkasa di tapak pelancaran
sebelum perlepasan, yang dikawal sepenuhnya oleh jurutera-jurutera di
stesen tapak pelancar dan juga oleh kawalan berkomputer. Pada keadaan
ini para angkasawan di dalamnya tidak dapat membuat sebarang
keputusan terhadap pesawat melainkan melakukan komunikasi sahaja.
Apabila kapal angkasa ditujah ke angkasalepas dan berada di orbit
yang ditentukan, angkasawan bebas untuk membuat keputusan dan
mengawal kemudi kapal angkasa itu. Namun kebebasan itu adalah terhad
dan tertakluk kepada prosedur tertentu. Prosedur itu tentunya suatu
yang disediakan oleh jurutera-jurutera yang terdapat di bumi. Di
angkasalepas, angkasawan tidak boleh sebebas-bebasnya membuka pakaian
angkasawannya apabila berada di luar kapal angkasa. Seperti itulah
kehidupan manusia di bumi ini. Jiwa manusia dilepaskan supaya mereka
mengambil peraturan Tuhan melalui prosedur yang telah ditentukan agar
mereka dapat menempuh kehidupan. Mereka tidak harus sebebas-bebasnya
membuat keputusan sendiri, contohnya mereka tidak harus menyentuh
telinga mereka menggunakan hujung siku tangan mereka sendiri.
Segala pilihan manusia dalam kehidupan ini adalah berada dalam ruang lingkup ketentuan Tuhan. Kecenderungan manusia melaksanakan sesuatu adalah didorong oleh suatu naluri yang dicetuskan oleh Tuhan. Contohnya seperti niat pembaca untuk menyentuh telinga dengan siku sendiri.
Segala pilihan manusia dalam kehidupan ini adalah berada dalam ruang lingkup ketentuan Tuhan. Kecenderungan manusia melaksanakan sesuatu adalah didorong oleh suatu naluri yang dicetuskan oleh Tuhan. Contohnya seperti niat pembaca untuk menyentuh telinga dengan siku sendiri.
No comments:
Post a Comment