SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, November 19, 2012

SURAH AL-BAQARAH AYAT 156 -- SIAPAKAH DIA GOLONGAN PENYABAR?


الذين اذا اصبتهم مصيبة قالوا
انا لله وانا اليه رجعون

Orang-orang yang apabila, telah menimpa musibah ia akan mereka, oleh suatu musibah, telah berkata mereka sesungguhnya kami milik Allah dan sesunguhnya kami kepadaNya yang akan kembali.

(Iaitu) orang-orang Yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata  Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali.

i.     Kehidupan Dunia Bukanlah Matlamat

Kehidupan manusia di dunia ini sebenarnya hanyalah suatu eksperimen. Bahawa kita semua adalah suatu eksperimen Tuhan untuk Tuhan dapatkan suatu pengalaman kerja manusia yang terbaik (67:02). Untuk menghadapi suatu pengalaman yang besar, pelbagai keadaan di dunia ini disediakan sehingga manusia akan menempuhi nikmat dan penderitaan, kecukupan dan kekurangan bekalan makanan dan sebagainya. Pengalaman yang manusia perolehi akan disimpan dalam perpustakaan besar milik Tuhan dan begitu juga roh urusan Tuhan dalam diri manusia masing-masing.

 
 Jawapan Bagi Kehidupan Menurut Hitchhikers

ii.    Meyakini Setiap Diri Adalah Milik Tuhan dan Tuhan
       Maha Mengatur Segala-galanya

Dalam menghadapi faham Jabariyah yang penulis pelajari di sekolah agama suatu masa dahulu yang berlawanan dengan faham Qadariyah, pendekatan Ahlus-Sunnah Wal Jama'ah yang dibawa oleh ulama-ulama silam seperti Al-Maturidi dan As-Sya'ari adalah menerima, bahawa Tuhan menguasai segala sesuatu ke atas manusia tetapi manusia diberi pilihan untuk melaksanakan perbuatannya. Setelah kejatuhan Baghdad di tangan bangsa Tartar, faham Ahlus-Sunnah mulai ditinggalkan dan gerakan kerohanian mengambil tempat apabila mereka berjaya mengislamkan bangsa Tartar. Lalu berlakulah pertembungan antara gerakan kerohanian atau yang lebih dikenali sebagai gerakan sufi, dengan pendokong 'syari'at' sehingga terjadi pertempuran yang mengalirkan darah. Imam besar Al-Ghazali ketika itu telah cuba mencari jalan penyelesaian dan beliau sendiri membuat persediaan melibatkan diri dalam gerakan kesufian. Beliau telah meninggalkan jawatan beliau selaku imam besar Haramain dan menempuh kehidupan sederhana sebagaimana yang diamalkan oleh kebanyakan penganut kerohanian. Setelah mengetahui selok-belok ajaran kesufian, beliau telah membawa misi keamanan yang mendamaikan antara golongan pendukung 'syari'at' dan juga pendokong gerakan kesufian. Beliau turut meninggalkan ajaran Ahlus-Sunnah Wal Jama'ah yang lama dan menuruti ajaran Ahlus-Sunnah Wal Jama'ah yang baru yang mengambil faham Qadariyah dan faham Jabariyah serentak.

Tuhan yang menggenggam jiwa yang mati dan melepaskan jiwa yang hidup. Laksana jiwa yang mati atau yang sedang tidur adalah seperti angkasawan yang berada dalam kapal angkasa di tapak pelancaran sebelum perlepasan, yang dikawal sepenuhnya oleh jurutera-jurutera di stesen tapak pelancar dan juga oleh kawalan berkomputer. Pada keadaan ini para angkasawan di dalamnya tidak dapat membuat sebarang keputusan terhadap pesawat melainkan melakukan komunikasi sahaja. Apabila kapal angkasa ditujah ke angkasalepas dan berada di orbit yang ditentukan, angkasawan bebas untuk membuat keputusan dan mengawal kemudi kapal angkasa itu. Namun kebebasan itu adalah terhad dan tertakluk kepada prosedur tertentu. Prosedur itu tentunya suatu yang disediakan oleh jurutera-jurutera yang terdapat di bumi. Di angkasalepas, angkasawan tidak boleh sebebas-bebasnya membuka pakaian angkasawannya apabila berada di luar kapal angkasa. Seperti itulah kehidupan manusia di bumi ini. Jiwa manusia dilepaskan supaya mereka mengambil peraturan Tuhan melalui prosedur yang telah ditentukan agar mereka dapat menempuh kehidupan. Mereka tidak harus sebebas-bebasnya membuat keputusan sendiri, contohnya mereka tidak harus menyentuh telinga mereka menggunakan hujung siku tangan mereka sendiri. 

Segala pilihan manusia dalam kehidupan ini adalah berada dalam ruang lingkup ketentuan Tuhan. Kecenderungan manusia melaksanakan sesuatu adalah didorong oleh suatu naluri yang dicetuskan oleh Tuhan. Contohnya seperti niat pembaca untuk menyentuh telinga dengan siku sendiri.



No comments:

Post a Comment

Popular