SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, November 6, 2012

TERBUNUH SYAHID BUKANLAH SUATU KEMATIAN


بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah,
Maha Pemurah, Maha Pengasih

i.   Wassol Ayat Tentang Mereka Yang 
     Terbunuh Pada Jalan Allah, Tidak 
     Dikira Sebagai Mati

Dalam perbincangan surah Al-Mulk sebelum ini ada disebutkan bahawa sesuatu itu dikatakan sebagai hidup apabila kehidupannya dapat membawa kehidupan terhadap sesuatu yang lain manakala yang dikatakan sebagai mati ialah apabila ke'hidup'an sesuatu atau seseorang itu hanya dapat membawa kepada kematian yang lain. Penerangan panjang lebar daripada surah Al-Mulk telah mengambil rujukan ayat daripada bahagian ini dan sebenarnya terdapat ayat-ayat daripada bahagian lain yang juga dapat dijadikan rujukan.

ii.   Kejayaan Itu Bersama Kesabaran

Fitnah-fitnah yang berlaku kepada umat manusia masakini, juga kepada nasib hidupan dan tumbuhan yang terdapat di mukabumi ini, memerlukan keadaan kesabaran dalam mengusahakan sesuatu bagi memperbetul keadaan. Selepas berakhirnya perang dunia I dan II, negara-negara di dunia ini telah didedahkan dengan sistem pemerintahan berdasarkan pemerintahan demokrasi dan komunis. Sistem ini diwujudkan sebagai suatu alternatif kepada sistem pemerintahan sebelumnya yang banyak ditunjangi dengan unsur-unsur keagamaan.

Kita tidak seharusnya menduga bahawa penglibatan kuasa Barat dalam melakukan percaturan mereka adalah sebagai suatu kekuatan yang tersusun rapi sehingga mereka akan menjadi satu kuasa paksi dunia. Kekalahan Amerika Syarikat di Vietnam dan Soviet Russia di Afghanistan, serta perbelanjaan besar pentadbiran Amerika Syarikat dalam peperangan terhadap ke'ganas'an adalah permulaan kepada keadaan yang menampakkan kepincangan negara mereka. Tindakan Amerika Syarikat cuba menguasai telaga gas petroleum di Laut China Selatan adalah merupakan tindakan terdesak bagi memulihkan kedudukan ekonomi mereka.

Umat ini harus bersabar dan sentiasa berusaha untuk bersama-sama Al-Quran dengan melakukan persiapan yang baik bagi menghadapi keadaan dunia serta ekonomi global yang kian bergolak. Umat ini harus bersedia secara ekonomi bagi menghadapi keadaan luar jangka.



No comments:

Post a Comment

Popular