SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, September 4, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 15 -- AZAB YANG MEMBAKAR


كلا انها لظى

Sekali-kali tidak, sesungguhnya ia adalah nyalaan membakar.

tidak sekali-kali (sebagaimana Yang diharapkannya)! Sesungguhnya neraka (yang disediakan baginya) tetap menjulang-julang apinya

i.    Kepelbagaian Bentuk Terjemahan

Penulis tidak menafikan bahawa kebanyakan daripada terjemahan menjurus kepada kejadian api neraka iaitu suatu peristiwa yang hanya akan berlaku setelah Hari Kebangkitan Akhirat. Namun penulis memiliki hujah bahawa nyalaan itu sebenarnya mengiringi kejadian 70:08, melalui kaedah daripada himpunan ayat, yang menjelaskan kejadian itu berkaitan dengan kejadian langit ketika itu. Iaitu suatu fenomena langit yang menjadi seperti kilauan leburan tembaga atau leburan perak yang terbakar (berwarna lampau lembayung keunguan). Suatu kejadian yang akan berlaku dalam sedikit masa lagi.

Hanya Tuhan lebih mengetahui. 

Sebagaimana yang diterangkan sebelum ini, kejadian seperti ini adalah disebabkan oleh kecuaian manusia dalam menjalani kehidupan di bumi ini sehingga mengakibatkan kemusnahan alam.

ii.    Akibat Kerosakan Lapisan Ozon

Pecahnya lapisan ozon yang seharusnya melindungi permukaan bumi daripada sinar bahaya sehingga mengakibatkan nyalaan ion-ion radikal bebas terbentuk dan juga sehingga permukaan gunung membentuk debu yang mengepul. Adakah peristiwa ini dapat terjadi dalam waktu yang terdekat ini? Keperitan sinar cahaya matahari sekitar sekarang ini berbanding kehangatan tengahari waktu silam memberi gambaran, peristiwa sedemikian dapat berlaku pada bila-bila masa sahaja sekarang ini.




No comments:

Post a Comment

Popular