SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, December 1, 2012

SURAH AL-BAQARAH AYAT 159 -- KITAB-KITAB SUCI YANG KINI DISEMBUNYIKAN


ان الذين يكتمون ما انزلنا من البينت و الهدى
من بعد ما بينه للناس فى الكتب
اولئك يلعنهم الله و يلعنهم اللعنون

Sesungguhnya, orang-orang yang, mereka sentiasa menyembunyikan, apa-apa yang, telah menurunkan Kami, daripada penerangan-penerangan dan petunjuk, daripada sesudah, apa yang, telah menerangkan Kami akannya, bagi manusia pada Al-Kitab, mereka itu, Ia melaknat akan mereka oleh Allah, dan ia melaknat akan mereka oleh pelaknat-pelaknat.

Sesungguhnya orang-orang Yang menyembunyikan apa Yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di Dalam Kitab suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

i.     Usaha Memusnah Kitab-kitab Tuhan Sejak 
       Dahulu Lagi

Injil telah berjaya dimusnahkan begitu juga dengan Taurat, kemusnahan Injil telah digantikan dengan ajaran-ajaran Bible dan kemusnahan Taurat pula telah digantikan dengan ajaran Talmud. Bahkan ajaran-ajaran Bible telahpun dimusnahkan dengan terdapat teori-teori pertemuan baru yang mengajar tentang evolusi sehingga manusia dikatakan memiliki nenek moyang berupa kera-kera besar zaman dahulu kala. Dengan mempercayai ajaran teori evolusi yang sehingga kini masih lagi dikatakan sebagai teori, keimanan manusia darihal penciptaan Adam A.S. sebagai manusia pertama akan terhapus sedikit demi sedikit. Sebenarnya pencerobohan juga berlaku terhadap umat Islam.

ii.     Ajaran Kitab Al-Qur'an Yang Disembunyikan

Nasib yang menimpa kitab Bible dan Torah, juga dialami oleh Kitab Al-Quran. Kiranya kitab Bible dan Torah telah dimusnahkan tanpa perlu membakarnya, sehingga semakin kurang dibaca, kitab Al-Qur'an tidaklah diperlaku sedemikian rupa. Bahkan kitab Al-Qur'an adalah kitab yang seringkali dibaca dan memiliki pembaca paling ramai berbanding mana-mana bahan bacaan yang lain. Hanya pengajarannya semakin ditinggalkan oleh umat ini.

Al-Qur'an disembunyikan dengan cara menyusahkan corak pembelajarannya. Pembaca-pembaca Al-Qur'an secara umumnya lebih terpedaya dengan not-not lagu seolah-olah ianya suatu nyanyian yang didendangkan dengan harkat-harkat serta kaedah tajwid tertentu. Pembacaan tajwid (sekalipun suatu kewajiban) adalah terlalu ditekankan sehingga menghilangkan tumpuan pembaca terhadap pengertian serta pengajaran ayat-ayat itu sendiri.

iii.     Pembaca-pembaca Al-Qur'an Yang Dilaknat Allah

Penulis tidaklah bermaksud bahawa seseorang itu harus meninggalkan kepentingan ilmu tajwid untuk tujuan membaca Al-Qur'an, namun penulis melihat permasalahan yang serupa sejak dahulu lagi sehingga sebahagian besar umat ini yang mengerjakan solah, langsung tidak mengerti dan tidak juga memahami sebarang jua bacaan yang disebutkan. Dan antara perkara yang menyedihkan adalah, setiap pembaca Al-Qur'an seolah-olah diugut, sekiranya mereka tidak memberi tumpuan sepenuhnya dengan ketepatan tajwid dalam pembacaan mereka, melebihi kepentingan memahami serta mengambil pelajaran tertentu dari Al-Qur'an, mereka dikatakan telah terjurus kepada suatu dosa.

iv.     Suatu Perancangan Teliti Supaya Umat Tertutup
        daripada Al-Qur'an.

Di mana-mana jua dalam kalangan umat ini pada masa ini, mereka sangat beriktilaf tentang Al-Qur'an. Mereka beriktilaf darihal pengagihan zakat sehingga kutipan zakat tidak disampaikan kepada asnaf yang benar. Bukan itu sahaja, mereka juga terlalu beriktilaf darihal kutipan zakat, daripada kelayakan pengutip zakat sehinggalah kepada cara-cara zakat itu dikutip. Mereka sangat beriktilaf darihal haramnya pengamalan riba, darihal riba yang dikatakan berganda dan tidak berganda dan kelonggaran mengamalkan riba walhal ianya sesuatu yang diharamkan sama sekali dalam Al-Qur'an. Mereka juga sangat beriktilaf tentang Al-Qur'an itu sendiri, darihal kewajiban keterlaluan dalam menjaga cara bacaannya, darihal kerja-kerja penafsiran dan penterjemahan serta hukum mempelajari Al-Qur'an. Sehingga akhirnya apabila muncul karangan seorang ahli sekular tentang penilaian semula Al-Hadith, sebahagian umat ini tiba-tiba bersetuju untuk menggelojohi Al-Qur'an dan sebahagian yang lain meletakkan Al-Hadith sebagai rujukan kedua setelah Al-Qur'an.

Umat jadi keliru sehingga akhirnya kita dapati mereka lebih menggelojohi kata-kata ulama berbanding Al-Qur'an itu sendiri. Mereka lebih banyak membaca kitab-kitab hukum yang ditulis oleh ulama-ulama tertentu sehingga menyebabkan mereka tidak lagi melibatkan diri dalam syarah-syarah agama yang berkaitan dengan hukum hakam. Mereka menyerah bulat-bulat atas segala perkara agama kepada ulama-ulama, tok-tok lebai, tuan-tuan kiyai semata-mata dan meninggalkan kalam Tuhan daripada diperbahaskan. Benar atau tidaknya pendirian ulama-ulama sedemikian dan juga cara beragama umat ini, bukanlah menjadi perkara yang suka penulis pertikaikan. Namun apa yang dapat dilihat secara jelas dan nyata yang tidak dapat dinafikan oleh mana-mana pihak ialah, umat Islam kini berada dalam suatu situasi yang gejala permasalahan sosial adalah suatu yang terjadi secara merata-rata pada masa ini. Kejadian murtad dalam kalangan umat semakin menjadi-jadi. Kejadian pembunuhan berlaku hampir setiap hari dan terpampang di dada akhbar. Pecah amanah dan rasuah dalam pentadbiran adalah perkara biasa. Permusuhan kalangan umat telah menunar dalam ahli keluarga sehingga kehidupan warga tua telah terabai dan mereka hanya dijagai oleh penjaga-penjaga yang diberi upah.

v.    Suatu Pilihan Untuk Umat Ini, Sama Ada 
       Memilih Cara Beragama Yang Benar Atau 
       Meninggalkan Terus Ajaran Agama, 
       Demi  Menempuh Suatu Kemajuan.

Masih lagikah kita pertahankan bahawa cara beragama kita selama ini adalah cara beragama yang paling benar? Masih lagikah kita berpegang bahawa segala fatwa yang kita turuti masakini adalah suatu keputusan yang paling tepat dan memberi kesan menyeluruh yang dapat memperbaiki kehidupan umat. Atau kita biarkan sahaja permasalahan yang berlaku dan mengambil pendirian "apa nak jadi, jadilah". Kita terima sahaja pendirian sekularis bahawa ajaran agama bukan lagi merupakan suatu yang releven untuk dituruti. Kita kembali ke zaman barbarian iaitu siapa yang kuat lagi berpengaruh maka dia sahajalah yang layak untuk hidup dan menindas serta menzalimi pihak yang lemah. Agama itu sendiri haruslah dianggap sebagai batu penghalang kepada umat ini yang menggagalkan mereka mencapai suatu teknologi agar mereka dapat bebas di angkasaraya. Dengan meninggalkan ajaran agama, pastinya manusia suatu masa nanti akan dapat mencipta rahim buatan yang dapat membiakkan manusia pada jumlah yang banyak dan mereka tidak lagi memerlukan sebarang hubungan perkahwinan yang membenihkan rasa kasih sayang. Pada masa itu manusia menjadi sangat berkuasa dan tidak lagi memerlukan Tuhan dan bumi ini.


 

No comments:

Post a Comment

Popular