ان الذين يكتمون ما انزلنا من البينت و الهدى
من بعد ما بينه للناس فى الكتب
اولئك يلعنهم الله و يلعنهم اللعنون
Sesungguhnya,
orang-orang yang, mereka sentiasa menyembunyikan, apa-apa yang, telah
menurunkan Kami, daripada penerangan-penerangan dan petunjuk, daripada
sesudah, apa yang, telah menerangkan Kami akannya, bagi manusia pada
Al-Kitab, mereka itu, Ia melaknat akan mereka oleh Allah, dan ia
melaknat akan mereka oleh pelaknat-pelaknat.
Sesungguhnya
orang-orang Yang menyembunyikan apa Yang telah Kami turunkan dari
keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami
menerangkannya kepada manusia di Dalam Kitab suci, mereka itu
dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.
i. Usaha
Memusnah Kitab-kitab Tuhan Sejak
Dahulu Lagi
Dahulu Lagi
Injil
telah berjaya dimusnahkan begitu juga dengan Taurat, kemusnahan Injil
telah digantikan dengan ajaran-ajaran Bible dan kemusnahan Taurat
pula telah digantikan dengan ajaran Talmud. Bahkan ajaran-ajaran
Bible telahpun dimusnahkan dengan terdapat teori-teori pertemuan baru
yang mengajar tentang evolusi sehingga manusia dikatakan memiliki
nenek moyang berupa kera-kera besar zaman dahulu kala. Dengan
mempercayai ajaran teori evolusi yang sehingga kini masih lagi
dikatakan sebagai teori, keimanan manusia darihal penciptaan Adam
A.S. sebagai manusia pertama akan terhapus sedikit demi sedikit.
Sebenarnya pencerobohan juga berlaku terhadap umat Islam.
ii.
Ajaran Kitab Al-Qur'an Yang Disembunyikan
Nasib
yang menimpa kitab Bible dan Torah, juga dialami oleh Kitab Al-Quran.
Kiranya kitab Bible dan Torah telah dimusnahkan tanpa perlu
membakarnya, sehingga semakin kurang dibaca, kitab Al-Qur'an tidaklah
diperlaku sedemikian rupa. Bahkan kitab Al-Qur'an adalah kitab
yang seringkali dibaca dan memiliki pembaca paling ramai berbanding
mana-mana bahan bacaan yang lain. Hanya pengajarannya semakin
ditinggalkan oleh umat ini.
Al-Qur'an
disembunyikan dengan cara menyusahkan corak pembelajarannya.
Pembaca-pembaca Al-Qur'an secara umumnya lebih terpedaya dengan
not-not lagu seolah-olah ianya suatu nyanyian yang didendangkan
dengan harkat-harkat serta kaedah tajwid tertentu. Pembacaan tajwid
(sekalipun suatu kewajiban) adalah terlalu ditekankan sehingga
menghilangkan tumpuan pembaca terhadap pengertian serta pengajaran
ayat-ayat itu sendiri.
iii. Pembaca-pembaca
Al-Qur'an Yang Dilaknat Allah
Penulis
tidaklah bermaksud bahawa seseorang itu harus meninggalkan
kepentingan ilmu tajwid untuk tujuan membaca Al-Qur'an, namun
penulis melihat permasalahan yang serupa sejak dahulu lagi sehingga
sebahagian besar umat ini yang mengerjakan solah, langsung tidak
mengerti dan tidak juga memahami sebarang jua bacaan yang disebutkan.
Dan antara perkara yang menyedihkan adalah, setiap pembaca Al-Qur'an
seolah-olah diugut, sekiranya mereka tidak memberi tumpuan sepenuhnya
dengan ketepatan tajwid dalam pembacaan mereka, melebihi kepentingan
memahami serta mengambil pelajaran tertentu dari Al-Qur'an, mereka
dikatakan telah terjurus kepada suatu dosa.
iv.
Suatu Perancangan Teliti Supaya Umat Tertutup
daripada
Al-Qur'an.
Di
mana-mana jua dalam kalangan umat ini pada masa ini, mereka sangat
beriktilaf tentang Al-Qur'an. Mereka beriktilaf darihal pengagihan
zakat sehingga kutipan zakat tidak disampaikan kepada asnaf yang
benar. Bukan itu sahaja, mereka juga terlalu beriktilaf darihal
kutipan zakat, daripada kelayakan pengutip zakat sehinggalah kepada
cara-cara zakat itu dikutip. Mereka sangat beriktilaf darihal
haramnya pengamalan riba, darihal riba yang dikatakan berganda dan
tidak berganda dan kelonggaran mengamalkan riba walhal ianya sesuatu
yang diharamkan sama sekali dalam Al-Qur'an. Mereka juga sangat
beriktilaf tentang Al-Qur'an itu sendiri, darihal kewajiban
keterlaluan dalam menjaga cara bacaannya, darihal kerja-kerja
penafsiran dan penterjemahan serta hukum mempelajari Al-Qur'an.
Sehingga akhirnya apabila muncul karangan seorang ahli sekular
tentang penilaian semula Al-Hadith, sebahagian umat ini tiba-tiba
bersetuju untuk menggelojohi Al-Qur'an dan sebahagian yang lain
meletakkan Al-Hadith sebagai rujukan kedua setelah Al-Qur'an.
Umat
jadi keliru sehingga akhirnya kita dapati mereka lebih menggelojohi
kata-kata ulama berbanding Al-Qur'an itu sendiri. Mereka lebih banyak
membaca kitab-kitab hukum yang ditulis oleh ulama-ulama tertentu
sehingga menyebabkan mereka tidak lagi melibatkan diri dalam
syarah-syarah agama yang berkaitan dengan hukum hakam. Mereka
menyerah bulat-bulat atas segala perkara agama kepada ulama-ulama,
tok-tok lebai, tuan-tuan kiyai semata-mata dan meninggalkan kalam
Tuhan daripada diperbahaskan. Benar atau tidaknya pendirian
ulama-ulama sedemikian dan juga cara beragama umat ini, bukanlah
menjadi perkara yang suka penulis pertikaikan. Namun apa yang dapat
dilihat secara jelas dan nyata yang tidak dapat dinafikan oleh
mana-mana pihak ialah, umat Islam kini berada dalam suatu situasi
yang gejala permasalahan sosial adalah suatu yang terjadi secara
merata-rata pada masa ini. Kejadian murtad dalam kalangan umat
semakin menjadi-jadi. Kejadian pembunuhan berlaku hampir setiap hari
dan terpampang di dada akhbar. Pecah amanah dan rasuah dalam
pentadbiran adalah perkara biasa. Permusuhan kalangan umat telah
menunar dalam ahli keluarga sehingga kehidupan warga tua telah
terabai dan mereka hanya dijagai oleh penjaga-penjaga yang diberi
upah.
v.
Suatu Pilihan Untuk Umat Ini, Sama Ada
Memilih Cara Beragama Yang Benar Atau
Meninggalkan Terus Ajaran Agama,
Demi Menempuh Suatu Kemajuan.
Memilih Cara Beragama Yang Benar Atau
Meninggalkan Terus Ajaran Agama,
Demi Menempuh Suatu Kemajuan.
Masih
lagikah kita pertahankan bahawa cara beragama kita selama ini
adalah cara beragama yang paling benar? Masih lagikah kita berpegang
bahawa segala fatwa yang kita turuti masakini adalah suatu keputusan
yang paling tepat dan memberi kesan menyeluruh yang dapat
memperbaiki kehidupan umat. Atau kita biarkan sahaja permasalahan
yang berlaku dan mengambil pendirian "apa nak jadi, jadilah".
Kita terima sahaja pendirian sekularis bahawa ajaran agama bukan
lagi merupakan suatu yang releven untuk dituruti. Kita kembali ke
zaman barbarian iaitu siapa yang kuat lagi berpengaruh maka dia
sahajalah yang layak untuk hidup dan menindas serta menzalimi pihak
yang lemah. Agama itu sendiri haruslah dianggap sebagai batu
penghalang kepada umat ini yang menggagalkan mereka mencapai suatu
teknologi agar mereka dapat bebas di angkasaraya. Dengan meninggalkan
ajaran agama, pastinya manusia suatu masa nanti akan dapat mencipta
rahim buatan yang dapat membiakkan manusia pada jumlah yang banyak
dan mereka tidak lagi memerlukan sebarang hubungan perkahwinan yang
membenihkan rasa kasih sayang. Pada masa itu manusia menjadi sangat
berkuasa dan tidak lagi memerlukan Tuhan dan bumi ini.
No comments:
Post a Comment