SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, December 1, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 26 -- MEMBAWA SIKAP MEMBENARKAN HARI AD-DIN


والذين يصدقون بيوم الدين

Dan orang-orang yang mereka membenarkan dengan hari Ad-Din

dan mereka Yang percayakan hari Pembalasan (dengan mengerjakan amal-amal Yang soleh sebagai buktinya);


KETIGA : ORANG YANG BERSIKAP MEMBENARKAN HARI AD-DIN

i.     Mengakui Tuhan Memiliki Segala-galanya

Apabila diperkatakan bahawa orang-orang yang bersolat itu adalah orang-orang yang membenarkan terhadap hari Ad-Din, nescaya semua orang yang bersolat mendakwa sedemikian. Adakah sebenarnya kita memahami apakah yang dikatakan sebagai hari Ad-Din itu? Pada ayat 82:17/18/19 diulang-ulangi pertanyaan tentang apakah yang dikatakan sebagai hari Ad-Din atau hari agama? Adapun orang-orang yang membenarkan terhadap hari agama ialah orang-orang yang menerima hakikat sebenarnya Tuhan memiliki segala-galanya. Pemilikan mutlak oleh Tuhan haruslah diiktiraf tidak hanya pada hari Ad-Din, bahkan pada hari-hari sebelum itu iaitu  dalam kehidupan manusia di dunia ini lagi. Mereka yang mengakui hari Ad-Din tidak berani, bahkan tidak sanggup untuk mengakui semua yang ada dalam pemilikan tangannya adalah miliknya. Harta di bawah penguasaannya adalah sebenarnya milik Tuhan, wang di dalam akaun simpanannya adalah milik Tuhan, dirinya, ahli keluarganya dan keseluruhan yang berada di bawah urusannya adalah milik Tuhan.

Kehidupan ini amatlah singkat untuk kita 
mendakwa memiliki apajua yang ada

ii.    Tidak Sanggup Menyebut-nyebut Pemberian

Mereka juga tidak sanggup untuk menyebut-nyebut pemberian kerana mereka menyedari tidak memiliki apa-apapun terhadap apajua yang ada di alam ini seluruhnya, sekalipun yang terselit antara celah-celah poket dompetnya. Lalu mereka ini bersungguh-sungguh membelanjakan lebihan daripada harta yang mereka dapatkan, kepada jalan Tuhan. Sudah tentulah mereka ini memberi sumbangan yang dengan sumbangan itu, dengan izin Tuhan, usaha-usaha kerosakan terhadap alam dapat dikurangi. Umat tidak perlu bersusah payah mengambil majikan daripada golongan ingkar bagi memperolehi rezeki, yang tentunya majikan seperti itu tidak dapat diamanahkan untuk menjagai alam sekitar, apatah lagi untuk menjaga keharmonian hidup beragama seseorang manusia. 

Penulis masih mengulangi kenyataan kesan-kesan kerja golongan yang bersolah terhadap keperluan menjaga keseimbangan alam. Namun bukanlah maksud penulis untuk memberitahu bahawa matlamat semua pengamalan itu adalah semata-mata untuk menjaga alam sekitar. Pengajaran daripada pengamalan sedemikian tentunya mengandungi hikmah-hikmah tertentu yang Tuhan lebih mengetahui akan hikmahnya dan kita dapat mempelajarinya sekiranya kita bersungguh-sungguh mempelajari kitab suci. Segala apa jua ibadah haruslah ditujukan kepada Tuhan dan untuk Tuhan semata-mata. Mengapakah umat ini kini begitu mengagungkan pembangunan yang dipelopori oleh golongan ingkar? Mereka amat mengagumi sikap pelopor-pelopor golongan ingkar tentang takrifan kemajuan, kemewahan, pembangunan material, teknologi dan sebagainya.

iii.     Tiada Bangsa Boleh Mendakwa Pelopor Segalanya

Kemajuan tetap berjalan sejajar dengan peredaran masa. Tiada dalam kalangan ilmuawan Barat, sekalipun Charles Barbage, yang mula-mula mempelopori rekaan komputer mekanikal, boleh mendakwa bahawa beliaulah pereka komputer terawal. Idea tentang pengiraan telah diamalkan oleh masyarakat China menggunakan sempoa, hanya manusia mengubahnya ke bentuk-bentuk lain sejajar dengan penemuan teknologi semasa. Sehingga akhirnya mereka mempercayai bahawa segala yang didatangkan dari Barat dianggap lebih benar jalannya. Mereka menuruti dalam semua hal, bermula daripada sistem pemerintahan hingga kepada rekaan-rekaan peralatan dan juga sistem ekonomi. 

Belumpun bangsa-bangsa Barat dapat menyiapkan suatu projek menghasilkan kediaman yang selamat di mana-mana bahagian di angkasalepas untuk sebahagian besar manusia, bumi ini telah dirudung malang mengalami suatu keadaan yang dinamai sebagai perubahan cuaca. Ini semua membuktikan, bahawa hasil pekerjaan yang dipelopori oleh bangsa Barat adalah lebih membawa kepada kerosakan alam. Mengapa kita tidak pernah mendengar semua ini semasa pemerintahan kekhalifahan Islam dahulu yang bertahan hampir 1000 tahun? Gunung-gunung kini mengalami keruntuhan sedikit demi sedikit. Matahari dan bulan pada masa-masa tertentu, menjelma di sebelah langit pagi mengalami perubahan warna kepada merah cili api. Musim hujan dan kemarau berlaku tak tentu masa.

iii.    Kemajuan Yang Merosakkan

Manusia mengalami masalah kehidupan sosial sehingga terlalu banyak gejala sosial yang bukan-bukan berlaku. Kadar kemalangan di atas jalanraya begitu tinggi di negara ini, walhal laungan kemajuan sentiasa dinyatakan hampir setiap hari. Katil-katil hospital sentiasa diisi silih berganti hampir setiap masa oleh pesakit-pesakit yang mengalami pelbagai masalah kesihatan. Masa kerja mereka bertambah bermula dari malam hingga ke malam hari seterusnya, sehingga memenuhi jalan-jalan utama dengan kesesakan lalu lintas. Bilakah semua ini akan berakhir? Bilakah kesesakan trafik di atas jalanraya akan berkurangan.




No comments:

Post a Comment

Popular