SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, February 1, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 10 -- YANG BANYAK BERSUMPAH YANG LEMAH


ولاتطع كل حلف مهين

Dan janganlah kamu mentaati setiap (individu) yang banyak bersumpah yang lemah.

dan janganlah Engkau (berkisar dari pendirianmu Yang benar, dan jangan) menurut kemahuan orang Yang selalu bersumpah, lagi Yang hina (pendapatnya dan amalannya), -

KESESATAN KETIGA :  MEREKA YANG BANYAK BERSUMPAH
                                DENGAN SUMPAH YANG LEMAH

i.     Mengambil Sumpah-sumpah Mereka Sebagai Pelindung

Individu yang banyak bersumpah, sekalipun tidak diasak untuk berbuat demikian adalah individu yang banyak berbohong. Tabiat bersumpah dengan hujah-hujah yang lemah adalah merupakan suatu tabiat yang biasa ditemui dalam kehidupan kita sehari-hari. Mengapakah seseorang itu perlu bersumpah? Yang demikian adalah untuk meyakinkan kepada pihak lain bahawa ia berada pada jalan yang lebih benar serta lawannya adalah merupakan pihak yang sentiasa berada pada jalan yang salah. Mereka sanggup mengambil sumpah-sumpah mereka sebagai pelindung sama ada sumpah itu benar atau dusta (63:02).

ii.    Zaman Wang Adalah Segala-galanya

Pada zaman ini, manusia secara umumnya sudah menganggap bahawa wang adalah segala-galanya dan segala-galanya memerlukan wang. Jalan untuk mendapatkan harta sama ada dengan jalan benar atau jalan salah sudah tidak penting. Yang penting adalah memperolehi harta atau kedudukan walau dengan jalan apajua sekalipun. Mereka yang tidak sanggup melakukan kepalsuan sekali-kali tidak akan menikmati kehidupan yang mewah. Pada mereka ini, balasan akhirat itu kalau ada! Apabila harta dan kedudukan menjadi matlamat, kemanusiaan sudah tidak bererti lagi. Harta dan kedudukan telah mengambil alih tempat Tuhan, sehingga tiada yang lebih disayangi daripada Tuhan melainkan harta dan kedudukan. Matlamat kepada harta dan kedudukan melebihi matlamat kepada Tuhan. Akhirnya jalan bersumpah palsu sanggup diada-adakan dengan bermatlamatkan bahagian dunia.



No comments:

Post a Comment

Popular