و
ما هو الا ذكر للعلمين
Dan tidaklah ia melainkan peringatan bagi seluruh alam.
padahal Al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan bagi umat manusia seluruhnya.
i. Para Sahabat Menerima Al-Quran
Sebagai Ayat-ayat Suci Tuhan
Sebagai Ayat-ayat Suci Tuhan
Peringatan Al-Quran bukanlah perkara khusus
kepada RasullulLah S.A.W. sahaja. Baginda menyampaikannya kepada para sahabat
R.A.H.M dan dalam kalangan para sahabat, penerimaan setiap mereka adalah
pelbagai. Bukanlah layak baginda mengajari mereka, lantaran baginda merupakan
pesuruh Tuhan yang menyampaikan pengajaranNya dan dengan contoh sunnah, itu
sahaja. Sahabat-sahabat RasululLah S.A.W. R.A.H.M, daripada golongan Muhajirin
atau golongan Ansar atau kaum Badwi, mereka mendapatkan ayat-ayat suci daripada
RasullulLah S.A.W. untuk mendapatkan pengajaran daripada Tuhan. Kadang-kadang
berlaku perbalahan sesama mereka dalam memahami satu-satu ayat. Tujuan mereka
adalah mendapatkan pengajaran benar dan bukan untuk menegakkan pendirian
kefahaman masing-masing.
ii. Hampir Setiap
Sahabat Adalah Huffaz
Hampir setiap sahabat adalah huffaz, sehingga
mereka mengetahui selok belok ayat-ayat Al-Quran hanya mereka tidak berani
mencatatkannya secara pembukuan. Pembukuan dilakukan pada zaman Khalifah Umar
R.A, dilakukan oleh sahabat Usman R.A. sehingga kini dikenali sebagai Rasm
Usmani, rahmat Allah ke atas mereka berdua. Dalam kalangan para sahabat,
R.A.H.M, mereka memahami Al-Quran pada sudut pandangan masing-masing.
iii. Sahabat-Sahabat
Bertempur Dalam
Memahami Ayat-Ayat Tuhan
Memahami Ayat-Ayat Tuhan
Masakan tidak, dalam usaha mereka menafsir
Al-Quran, mereka bertempur sesama mereka sehingga mengorbankan banyak nyawa.
Sebahagian usaha sahabat, menjadi sia-sia amalan mereka dalam usaha menafsir
Al-Quran (2:253). Yang demikian itu lantaran sebahagian mereka tidak menyembah
sebahagian yang lain (68:41). Adapun tentang perselisihan mereka, adalah
disebabkan mereka berusaha mentakwil Al-Quran dalam diri masing-masing dan
tidak timbul perkara dendam mendendam. Buktinya, apabila peperangan sesama mereka
tamat dan kemenangan dicapai oleh satu pihak, mereka bersama-sama menguruskan
jenazah mereka yang terkorban dan melakukan solat jenazah bersama-sama.
Kemudian mereka saling menangisi atas perbezaan mereka. Bagaimanakah sikap kita
pada masa ini? Kita harus berdoa kepada Tuhan untuk mengampuni diri-diri kita
dan mereka semua yang telah mendahului kita dalam urusan iman dan bukan
membezakan mereka dalam kumpulan yang berbeza seperti kaum Khawarij dan
Rafidhah, yang menolak perdamaian antara para sahabat RasullulLah S.A.W.
Kepatuhan kita sekarang ini kepada fatwa-fatwa ulama, baik daripada pihak mana
sekalipun tidak menyelamatkan kita daripada unsur kesyirikan.
iv. Mematuhi Fatwa
Ulama Tidak
Menjamin Apa-apa
Menjamin Apa-apa
Sekiranya para sahabat R.A.H.M dahulu, bersungguh-sungguh
memahami ayat-ayat Tuhan selepas RasullulLah S.A.W. wafat, sehingga
mengakibatkan kejadian yang amat serius iaitu pertempuran sesama mereka,
mengapa pula kita, umat Islam kini, dengan secara murahan menyerahkan ketaatan
buta kepada ‘ulama-ulama’ yang berfatwa? Yang dengan fatwa mereka itu sekiranya
ditaati, langsung tidak dapat memberi jaminan seseorang terlepas daripada
seksaan Tuhan. Tanyalah kepada ‘ulama-ulama’ sedemikian, kiranya kita mematuhi
fatwa mereka dan fatwa mereka didapati benar, dapatkah benarnya fatwa
sedemikian sekiranya dipatuhi, menjamin pengamalnya terlepas daripada seksaan
Tuhan (68:40)? Mereka sendiri tidak dapat menjamin diri mereka dan seperti itu
RasullulLah S.A.W. tidak dapat menjamin diri baginda terlepas daripada seksaan
Tuhan (67:28).
v. Disiplin Menuntut
Ilmu Agama
Yang Gila
Yang Gila
Justeru,
mengapakah kita perlu menerima fatwa ‘ulama’, bahawa seseorang itu perlu
dilengkapi dengan ilmu mantiq, balaghah, nahu, sorof, bayan, asbabun nuzul,
bahasa Arab (69:26), usuluddin, tasawuf, feqah, tajwid, sirah, falsafah,
syarah-syarah daripada 'ulama-ulama' tertentu dan sebagainya, untuk
bermati-matian diiktiraf sebagai seseorang yang layak berbicara tentang usaha
memahami ayat-ayat Tuhan? Seolah-olah ayat-ayat Tuhan hanya khusus pemahamannya
kepada 'ulama-ulama' atau hujjatul Islam atau tok-tok guru sahaja yang mampu
memahaminya. Sebahagiannya berpendapat yang diberatkan lagi, sekiranya 4 tahun
diperlukan untuk menjadi graduan setiap kepakaran yang disebutkan, tentunya
seseorang memerlukan lebih 50 tahun, bermula dari usianya 7 tahun, sekitar
usianya 60 tahun baru layak berbicara tentang kefahaman!
No comments:
Post a Comment