SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, June 18, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 2 -- TIADA JALAN UNDUR BAGI GOLONGAN INGKAR


للكفرين ليس له دافع

Bagi golongan ingkar, tiada baginya, pengunduran. 

azab Yang disediakan untuk orang-orang Yang kafir, Yang tidak ada sesiapapun dapat menolak kedatangannya -

i.  Terjemahan bagi دافع

Iaitu suatu bentuk azab yang tidak akan memberi jalan undur kepada yang mengingkarinya. Persoalannya adalah, mengapakah azab itu begitu memilih sekali? Azab yang tidak memberi peluang kepada golongan ingkar untuk mendapatkan jalan undur, agar terhindar daripada azab berkenaan. Dalam terjemahan yang lain, dinyatakan sebagai azab yang tidak dapat ditolak. Bahkan perkataan دافع adalah lebih jitu untuk diterjemahkan sebagai undur, selain daripada perkataan tolak. Perkataan  مدفع diterjemahkan sebagai meriam, sejenis senjata yang akan mundur ke belakang setelah memuntahkan pelurunya. Apakah yang berlaku kepada golongan yang beriman?

ii.  Azab Yang Menimpa Secara Khusus

Bagaimanakah pula azab ini menimbulkan kesan terhadap golongan ingkar? Adakah golongan beriman termasuk golongan yang terhindar daripada azab sedemikian? Golongan ingkar, dengan angkuhnya mendakwa bahawa mereka berupaya menyediakan suatu penempatan untuk kehidupan di luar daripada ruang lingkup bumi ini. Mereka telah meletakkan beberapa buah stesen satelit yang mengelilingi bumi ini.

iii.  Usaha Apakah Yang Dapat Membantu?

Pada zaman ini telah digembar-gemburkan oleh golongan saintis ingkar, tentang suatu penemuan bahan yang dapat dibina menggunakan teknologi komposit karbon nano tiub. Bahan ini dikatakan terlalu kukuh sehingga dapat digunakan untuk tujuan dihulur ke angkasalepas sehingga dapat dihubungkan kepada stesen satelit sedia ada. Adakah stesen-(stesen) itu pada hari itu dapat diharap untuk dijadikan tempat kediaman manusia dengan tali-tali karbon nano tiub dapat digunapakai sebagai tangga untuk manusia naik kepadanya? 

 Beginikah Rupanya Projek Karbon Nanotiub
Untuk Menyediakan Tempat Melarikan Diri 
Suatu Masa Nanti?

Perubahan cuaca yang berlaku ketika ini, telah diakui disebabkan oleh kerja-kerja tangan manusia. Perkara yang penting sekali perlu disedari adalah, keadaan bumi yang masih menyediakan peluang kehidupan kepada manusia. Manusia secara terus-terusan memusnahkan kediaman mereka sendiri dan pada masa yang sama mendakwa, membuat sesuatu yang kononnya demi kebaikan umat manusia. Apakah apabila keadaan telah menjadi terlalu serius dan keadaan itu pastinya akan terjadi, barulah manusia mahu mengakui betapa pentingnya beriman kepada Tuhan dan berusaha bersungguh-sungguh untuk memperbetul keadaan, namun semuanya sudah terlewat?






No comments:

Post a Comment

Popular