SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, March 7, 2014

SURAH AL RAHMAN AYAT 15 -- JIN DICIPTA DARIPADA PLASMA API


وخلق الجآن من مارج من نار

Dan telah mencipta Ia akan Jaan itu daripada tindanan plasma daripada api

dan ia telah menciptakan jin dari lidah api Yang menjulang-julang

i)   Apakah Plasma?

Kita biasa membincangkan tentang keadaan suatu jirim yang terdiri sama ada daripada pepejal, cecair atau gas dan jarang sekali kita membincangkan jirim daripada plasma. Plasma terhasil apabila suatu punca tenaga yang sangat tinggi dikenakan kepada suatu unsur atau sebatian yang selalunya terdiri daripada gas. Sebatian-sebatian atau unsur gas yang terdedah kepada tenaga tinggi ini akan terlerai kepada unsur-unsur tersendiri yang dikenali sebagai plasma. Pengalaman penunggang belon helium, dalam usaha memecahkan rekod ketinggian, seringkali berhadapan masalah kelepuhan pada kulit akibat terkena wap plasma pada altitud yang sangat tinggi. Plasma juga dapat menjalar membentuk radikal bebas yang amat merbahaya kepada hidupan. Plasma dapat diperhatikan pada lapisan mesosfera di kawasan kutub membentuk fenomena aurora. Tenaga tinggi dalam bentuk ion atau partikel bercas dari matahari, mengenai gas-gas di bumi yang bertenaga rendah dan menukarkannya menjadi plasma. Fenomena aurora dapat mengganggu penerimaan isyarat radio dan aurora yang bercas tinggi pada skala eV, dapat menginduksi kabel-kabel penghantaran elektrik dan mendatangkan kerosakan kepada peralatan elektrik. Selalunya perkhidmatan udara akan dihentikan di kawasan latitud tinggi di bumi ini, apabila berlaku letusan matahari yang dijangka akan menghasilkan pembentukan aurora di langit bumi.

ii)   Kegunaan Plasma
 
Plasma atau ion-ion bertenaga sangat tinggi, setakat ini digunakan oleh manusia untuk tujuan penstrilan air, pembersihan kawasan yang tercemar dengan bauan yang kuat serta kegunaan pemapar skreen leper untuk pemapar komputer atau telefon bimbit. Penghasilan peralatan yang menghasilkan plasma sungguh menimbulkan kontroversi, apabila melibatkan kos yang tinggi dan juga menyingkirkan bahan yang sangat mencemari. Dengan teknologi terkini, penstrilan udara di bilik pembedahan di hospital-hospital ternama, menggunakan pancaran ultravoilet untuk menghasilkan plasma yang dapat menghasilkan ozon dan pelbagai jenis gas dalam udara. Ozon digunakan untuk basmi kuman dan plasma itu sendiri dapat menghilangkan kesan bauan kimia yang tidak dikehendaki.

iii)   Jin Direkacipta Daripada Plasma Yang Bertindan
 
 Ion-ion bertenaga sangat tinggi hanya boleh terhasil daripada pembentukan api yang sangat panas atau apa-apa sumber tenaga tinggi. Ion-ion dari sebatian atau unsur akan menyepai membentuk ion-ion tersendiri apabila ikatan sebatian atau unsur itu saling bertindanan. Pada kedudukan ini, ion-ion yang berlawanan cas, hanya akan bergabung secara saling putaran pada kelajuan putaran sudut sangat tinggi dan jarak yang agak berjauhan berbanding jarak antara unsur dalam sebatian. Sifat fizikal inilah yang menyebabkan sebatian plasma, dengan mudah dapat menembusi atau bertindan dengan banyak daripada jasad nyata yang dapat disentuh oleh manusia kecuali logam. Apabila kita menerima hakikat bahawa makhluk jin tercipta daripada plasma, kita juga harus menerima kenyataan bahawa makhluk ini tidak dapat kita lihat dengan mudah melainkan apabila kita dapat berada dalam suatu keadaan. Bagaimanapun sebatian plasma yang stabil, dapat memancar cahaya pramerah dan dengan itu ianya dapat dikesan juga melalui peralatan tertentu yang direkacipta oleh manusia.

 
Pelbagai Jenis Plasma Pada Ketumpatan
Elektron dan Suhu Yang Berlainan





No comments:

Post a Comment

Popular