SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, August 25, 2017

SURAH AL-MUZAMMIL AYAT 16 -- TUHAN TELAH MERANCANG BENCANA KE ATAS FIR'AUN


ﻓﻌﺼﻰ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ
ﻓﺎﺧﺬﻧﻪ ﺍﺧﺬﺍ ﻭﺑﻴﻼ
 
Lalu telah menderhakai (menyalahi) ia oleh Fir'aun akan rasul itu maka telah mengambil Kami akannya suatu pengambilan yang mencelakakan.

maka Firaun menderhaka kepada Rasul itu, lalu Kami menyeksakannya Dengan azab seksa Yang seberat-beratnya.

i.    Nabi Musa A.S. Adalah Bekas Kakitangan
      Kerajaan Fir'aun

Fir'aun mengatur tipudaya untuk mengalahkan Nabi Musa A.S. dan menambah penindasan terhadap Bani Israel. Maka Tuhan merencana tipudaya sehingga mengizinkan bencana berlaku kepada Fir'aun dan tenteranya. Apabila mereka dikeluarkan dari istana menurut perancangan Tuhan, untuk mengejar dan membunuh Bani Israel, maka Tuhan menetapkan bencana kepada mereka. Siapakah Musa A.S. dalam kalangan mereka? Bukankah mereka pernah melantik Musa A.S. dengan jawatan tinggi. Kemudian atas sebab hanya Musa (A.S.) dipilih Tuhan dan diangkat menjadi rasul, mereka memusuhi Musa A.S. Kemudian Tuhan mengangkat Musa A.S. kepada kedudukan yang lebih baik daripada jawatan sebelumnya, yang pernah ia sandang semasa berada sebagai kakitangan kerajaan di bawah penguasaan Fir'aun.

ii.    Mukjizat Tuhan beserta Peranan Bahan
       Perosak Alam

Golongan ingkar suka memberi penerangan munasabah terhadap apajua bencana dengan mengaitkan sebarang kejadian alam termasuklah bencana, sebagai suatu fenomena alam. Mereka ingini untuk tidak menjurus sebagai sebahagian kekuasaan Tuhan. Tujuan mereka adalah untuk mengelirukan umat manusia dengan menafikan peranan 'tangan ghaib' terhadap suatu kejadian. Mengapa tidak mereka mengkaji serta meneliti sehingga menemui bahawa sebarang kejadian sebenarnya berhubung rapat dengan kekuasaan Tuhan. Mereka sebenarnya ingin memenangi perhatian manusia supaya mereka dikatakan sebagai pelopor ilmu yang dapat menjawab segala kemusykilan. 

Dengan mudah mereka memberi penerangan bahawa kejadian terbelahnya laut adalah akibat daripada kejadian air surut dan tenggelamnya Fir'aun adalah disebabkan air pasang. Sebenarnya kejadian air laut pasang dan surut tidak dapat dibezakan dalam tempoh waktu yang singkat. Pendekatan yang lebih saintifik mungkin dengan menyatakan terdapat perbezaan tekanan hidrostatik disebabkan oleh perubahan spesifik graviti air laut yang berlaku secara tiba-tiba di bahagian kiri dan kanan laluan. Ataupun telah wujud suatu fenomena lompatan Bernoulli di kiri dan kanan tempat laluan air laut yang terbelah itu. 

Peristiwa terbelahnya air laut pada zaman
Nabi Musa A.S. bukanlah disebabkan oleh
kesan-kesan khas.

Persoalannya ialah, mengapakah kejadian itu berlaku di situ pada tempat tertentu dan masa tertentu? Mungkin mereka termasuk golongan yang memiliki pendapat menghampiri pendapat penulis dengan menyatakan bahawa telah berlaku kejatuhan akibat tekanan udara serta merta sebagaimana berlaku pada banyak tempat di bumi ini. Perkara ini menimbulkan fenomena ‘air burst’ yang mengakibatkan keruntuhan udara dari altitud tinggi ke permukaan bumi. Tekanan udara tiba-tiba yang terjadi sehingga mengakibatkan keruntuhan, telah membawa akibat sehingga menyebabkan air laut terbelah. Kejadian ini berlaku apabila berlakunya penumpukan wap-wap penyejuk seperti ammonium, nitrat, fosfat dan sulfat di udarakasa pada keluasan tertentu. Kejadian ini dapat dikesani sekarang ini oleh pesawat udara. Persoalannya, mengapakah kejadian itu berlaku pada tempat dan masa yang telah direncanakan Tuhan untuk berlaku? Sehingga menyelamatkan Nabi Musa A.S. dan Bani Israel dan menenggelamkan Fir'aun serta tentera-tenteranya. Pengajaran yang harus diambil ialah, manusia harus mempelajari fenomena alam sebagai suatu pendekatan yang dapat menghampiri diri mereka kepada Tuhan untuk mempertingkatkan keimanan mereka. Bahawa alam yang serba seimbang ini haruslah mereka amati serta menjagainya menurut panduan daripada Tuhan.

Asas keimanan yang ditanamkan dalam setiap hati sanubari manusia adalah kunci utama untuk alam ini dapat ditadbir secara terkawal. Oleh itu, Tuhan tidak memerintahkan RasululLah S.A.W. untuk mengajari manusia tentang tindakbalas kimia yang berlaku supaya mereka berhati-hati terhadap penjagaan alam. Baginda hanya menyeru manusia untuk beriman kepada Tuhan supaya mereka melakukan kerja-kerja yang tidak akan membawa kerosakan malahan perbaikan. Membentuk sikap manusia yang bukan sahaja berhati-hati terhadap alam sekitar bahkan berhati-hati dalam menjaga hubungan antara manusia. Perkara ini sebenarnya menimbulkan kesan pemulihan yang lebih besar dan lebih ketara berbanding usaha bersungguh-sungguh dalam menjagai alam sekitar mereka secara sendirian. Secara mudah difahami, sekiranya setiap manusia diberi perhatian secukupnya, terhadap keperluan asas mereka, mereka tidak perlu terlibat dalam kerja-kerja melakukan kerosakan alam kediaman sendiri secara tidak disedari.





No comments:

Post a Comment

Popular