SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, September 28, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 18 -- MEREKA MASIH TAMAK ATAS PEMILIKAN MEREKA


وجمع فاوعا

Dan telah mengumpul ia lalu telah menyimpan ia

dan Yang mengumpulkan harta kekayaan lalu menyimpannya (dengan tidak membayar zakatnya).

i.    Ketamakan dan Rakus yang Membawa Akibat

Iaitu mereka yang telah berusaha dalam kehidupan ini semata-mata bertujuan mengumpul harta sebanyaknya lalu menyimpannya. Sehingga mahu sahaja mereka menyelamatkan sebahagian atau seluruh harta berkenaan, yang diharap tiada siapa akan mengambil atau merampasnya. Mereka masih memperduli tentang nasib harta mereka pada hari kejadian kekalutan itu seperti mana kisah dalam filem ‘Deep Impact’. 

Demikianlah sikap mereka sejak dari dahulu lagi darihal kecintaan mereka terhadap harta benda yang sebenarnya tiada sebarang manfaatpun pada hari berlakunya azab Tuhan. Sebenarnya kejadian azab pada hari itu adalah kesan akhir akibat daripada kerakusan manusia di dunia ini untuk membolot apa sahaja sehingga membawa kepada kerosakan alam. 

Seterusnya, perbincangan ayat-ayat selanjutnya adalah faktor-faktor yang menjurus kepada rentetan peristiwa azab.

ii.    Kepelbagaian Bentuk Terjemahan

Penulis tidak menafikan kebanyakan daripada terjemahan menjurus kepada suasana azab yang akan berlaku di akhirat nanti. Iaitu azab yang akan menimpa golongan ingkar yang berpaling daripada ajaran-ajaran Al-Quran sewaktu hidup mereka di dunia dahulu. Oleh kerana terdapat pelbagai bentuk terjemahan, penulis tidaklah bermaksud bahawa bentuk kefahaman yang penulis nyatakan dalam lembaran-lembaran ini merupakan suatu bentuk terjemahan paling autentik. Penulis mengesyorkan pembaca untuk merujuk kepada pihak yang lebih pakar sekiranya meragui bentuk kefahaman yang penulis persembahkan di sini. Kefahaman yang penulis bawa ini hanya menjurus kepada huraian bentuk azab yang akan berlaku di dunia ini lagi sebelum berlaku kejadian besar iaitu peristiwa As-Saah.

iii.    Penyampaian Ayat Secara Deduktif

Perkara seterusnya adalah menjurus kepada penyebab sehingga terhasilnya kejadian berkenaan. Sekiranya surah Al-Haqqah didatangkan secara induktif iaitu satu kejadian berlaku. Kemudian kejadian itu diiringi oleh kejadian seterusnya, sehingga kepada azab yang dikenakan kepada golongan yang bersalah setimpal dengan pengamalan mereka dahulu. Surah Al-Ma'arij pula didatangkan secara deduktif, iaitu suatu kejadian diterangkan, kemudian mengiringi ayat-ayat tentang kejadian berkenaan adalah penyebab-penyebab kepada kejadian itu dan penerangan terakhir adalah situasi gambaran gawat yang menimpa manusia nantinya. Mereka berbaris panjang untuk menyelamatkan diri mereka menuju tempat berhimpun.




No comments:

Post a Comment

Popular