وجمع فاوعا
Dan telah mengumpul ia lalu telah menyimpan ia
dan Yang mengumpulkan harta kekayaan lalu menyimpannya
(dengan tidak membayar zakatnya).
i. Ketamakan dan Rakus yang Membawa Akibat
Iaitu mereka yang telah berusaha dalam kehidupan
ini semata-mata bertujuan mengumpul harta sebanyaknya lalu menyimpannya. Sehingga mahu sahaja
mereka menyelamatkan sebahagian atau seluruh harta berkenaan, yang diharap tiada siapa akan mengambil atau
merampasnya. Mereka masih memperduli tentang nasib harta mereka pada hari
kejadian kekalutan itu seperti mana kisah dalam filem ‘Deep Impact’.
Demikianlah sikap mereka sejak dari dahulu lagi darihal kecintaan mereka terhadap harta benda yang sebenarnya tiada sebarang manfaatpun pada hari berlakunya azab Tuhan. Sebenarnya kejadian azab pada hari itu adalah kesan akhir akibat daripada kerakusan manusia di dunia ini untuk membolot apa sahaja sehingga membawa kepada kerosakan alam.
Seterusnya, perbincangan ayat-ayat selanjutnya adalah faktor-faktor yang menjurus kepada rentetan peristiwa azab.
ii. Kepelbagaian Bentuk Terjemahan
Penulis tidak menafikan kebanyakan daripada
terjemahan menjurus kepada suasana azab yang akan berlaku di akhirat nanti. Iaitu
azab yang akan menimpa golongan ingkar yang berpaling daripada ajaran-ajaran
Al-Quran sewaktu hidup mereka di dunia dahulu. Oleh kerana terdapat pelbagai
bentuk terjemahan, penulis tidaklah bermaksud bahawa bentuk kefahaman yang
penulis nyatakan dalam lembaran-lembaran ini merupakan suatu bentuk terjemahan
paling autentik. Penulis mengesyorkan pembaca untuk merujuk kepada pihak yang
lebih pakar sekiranya meragui bentuk kefahaman yang penulis persembahkan di
sini. Kefahaman yang penulis bawa ini hanya menjurus kepada huraian bentuk azab yang akan
berlaku di dunia ini lagi sebelum berlaku kejadian besar iaitu peristiwa
As-Saah.
iii. Penyampaian Ayat Secara Deduktif
Perkara seterusnya adalah menjurus kepada penyebab sehingga
terhasilnya kejadian berkenaan. Sekiranya surah Al-Haqqah didatangkan secara
induktif iaitu satu kejadian berlaku. Kemudian kejadian itu diiringi oleh
kejadian seterusnya, sehingga kepada azab yang dikenakan kepada golongan yang
bersalah setimpal dengan pengamalan mereka dahulu. Surah Al-Ma'arij pula
didatangkan secara deduktif, iaitu suatu kejadian diterangkan, kemudian
mengiringi ayat-ayat tentang kejadian berkenaan adalah penyebab-penyebab kepada kejadian itu dan
penerangan terakhir adalah situasi gambaran gawat yang menimpa manusia nantinya. Mereka berbaris panjang untuk menyelamatkan diri mereka menuju tempat
berhimpun.
No comments:
Post a Comment