SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, April 12, 2018

PEPATUNG YANG DIKAWAL


ﻭﺗﻣﺜﻴﻞ

Dan patung-patung (kawalan)

Dan patung-patung

Terdapat kerja-kerja bahaya yang tidak harus dilakukan oleh manusia dan tidak juga oleh bangsa jin. Sebagai contoh, kerja-kerja mendapatkan logam besi yang memerlukan suhu kepanasan sangat tinggi, harus dilakukan secara kawalan jauh menggunakan peralatan yang dapat bertahan. Teknologi yang manusia lalui ketika ini sebenarnya dapat membawa keburukan bukan sahaja kepada persekitaran mereka, bahkan dapat mendatang kecederaan kepada diri-diri mereka sendiri. Secara mudah untuk diperkatakan, bahawa teknologi bangsa manusia masakini jauh ketinggalan berbanding teknologi bangsa Jin ketika zaman Nabi Sulaiman A.S. Dan kiranya teknologi bangsa Jin sekarang ini dipersembahkan kepada manusia, manusia akan menggunakannya secara tak terkawal sehingga akan berlaku kerosakan besar dalam kehidupan manusia sendiri.

Golem Sebagai Tamathil

Masyarakat Yahudi memiliki lagenda tentang rekaciptaan ‘tamathil’ sejak zaman Nabi Sulaiman A.S. lagi dan mereka menamainya sebagai golem. Golem dikatakan sebagai suatu makhluk hodoh yang hanya tahu menurut arahan. Makhluk ini membantu manusia untuk melakukan kerja-kerja berat atau bahaya seperti mengangkut batu-batu besar dari bukit-bukau dan sebagainya.


 Golem : Suatu Lagenda Yahudi.
Nyatanya golem adalah suatu yang
memerlukan kawalan jauh.

Namun setelah zaman berubah, perwatakan dan rupa makhuk lagenda ini didapati turut berubah. Dalam tayangan “Lord of The Rings”, makhluk golem atau gollum digambarkan sebagai berbentuk seperti kera pendek dengan tubuh kecil.


Gollum Smeagol 

Pada zaman ini golem diwujudkan sebagai watak dalam permainan elektronik ‘game’ selaku pekerja dengan bentuk empat segi.  Ramai daripada pemain-pemain ‘game’ elektronik, tidak ambil kisah asal usul tentang lagenda golem ini dan mereka tidak mengetahui perkara golem ini sebenarnya berhubung kait dengan ‘tamathil’ yang disebut dalam Al-Qur’an daripada kisah Nabi Sulaiman A.S.


Golem besi dalam permainan Minecraft

Usaha-usaha mewujudkan makhluk golem sekarang ini sedang diusahakan secara aktif oleh perekacipta-perekacipta dari negara-negara Barat dan negara Jepun, contohnya seperti Golem Sophea. Pepatung elektronik ini kini, telah diberi taraf warganegara oleh pemimpin umat Islam sebagai suatu pengiktirafan kepada bangsa Yahudi – untuk menghidupkan kembali lagenda  golem mereka.


 
Robot Sophea sebenarnya adalah sejenis 
golem. Ianya dikawal secara elektronik 
dan dikenakan tubuh seperti manusia.













No comments:

Post a Comment

Popular