SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, October 29, 2016

SURAH AL-JIN AYAT 4 -- MEMPERKATA TENTANG TUHAN, IDEA YANG MELAMPAUI


وانه كان يقول سفيهنا على الله شططا 

Dan sesungguhnya, telah adalah ia, ia berkata oleh yang bodoh antara kami atas Allah, yang melampaui. 

Dan (dengan ajaran Al-Quran nyatalah) Bahawa sesungguhnya: (ketua) Yang kurang akal pertimbangannya dari kalangan kita telah mengatakan terhadap Allah kata-kata Yang melampaui kebenaran;

i.   Tiga Perkara Ajaran Syaitan 

Itulah yang dikehendaki oleh syaitan dalam kalangan jin. Hanya tiga sahaja perbuatan yang amat-amat digalakkan oleh syaitan (2:169). Sesungguhnya syaitan hanya memerintahkan terhadap perkara-perkara yang buruk, fahsak dan mengatakan ke atas Allah perkara yang tidak diketahui. Oleh kerana Jin memilih agama yang dianuti oleh manusia, maka peranan manusia adalah lebih dominan. Adalah salah menyamakan hanya jin sahaja yang bertindak sebagai syaitan kerana jin adalah makhluk ciptaan Tuhan yang akan diadili di akhirat nanti, sedangkan dalam kalangan manusia terdapat juga syaitan. 

Mengatakan sesuatu atas Tuhan perkara yang tidak diketahui adalah seperti mendakwa bahawa Tuhan mengambil isteri dan/atau anak. Mengatakan bahawa Tuhan itu berbilang-bilang banyak sehingga setiap yang berkelip-kelip dikatakan sebagai Tuhan. Mengatakan perkara ‘tiga’ atau tri terhadap Tuhan yang lebih baik mereka berhenti. Termasuklah yang mengatakan bahawa Tuhan mengambil tempat di alam ini dan berjalan di atas air. Termasuk juga yang mengatakan bahawa Tuhan adalah perkataan. Dengan itu adalah meniru perkataan orang-orang yang terdahulu sedangkan mereka mengatakan sedemikian bukan dengan ilmu yang meliputi. Apabila perkataan disebut terlebih dahulu maka Tuhan disebut terkemudian. Mana satu dahulu antara perkataan dan Tuhan, sering diperdebatkan seperti memperdebat mana dahulu antara telur ayam dan ayam telur? Suatu perdebatan yang tiada kesudahan dan membuang masa.

(Penemuan saintis terkini menyatakan, telur semata-mata tidak berupaya menghasilkan cengkerangnya sendiri dan cengkerang itu harus terhasil dari ibu asalnya sebagai bukti bahawa ayam harus datang terlebih dahulu sebelum telur. Video di bawah ini pula membuktikan, telur dapat menetas tanpa adanya cengkerang, membuktikan penemuan tersebut tidak membuktikan apa-apa)

Sekiranya daripada embrio dapat terhasil anak tanpa kehadiran 
cengkerang, satu hari nanti dengan rahim buatan, janin manusia 
dapat menjadi bayi tanpa ibu yang mengandungkannya.

Termasuk juga mereka yang mendakwa bahawa Tuhan miskin atau tangan Tuhan terbelenggu iaitu kedekut, kalangan Yahudi yang memikirkan bahawa yang dikatakan Tuhan mestilah yang mengurniakan kekayaan.

ii.  Kecelaruan Umat Terhadap Ajaran 
     Ketuhana

Mereka tidak mengiktiraf Muhammad RasululLah S.A.W. menerima wahyu melalui Jibrail A.S. Mereka sukakan Mikail kerana Mikail A.S. membawa rezeki seperti Santa Claus. Mereka mengatakan sedemikian lantaran kesombongan terhadap Tuhan. Adakah sama perkataan mereka dengan perkataan hamba-hamba Tuhan yang sentiasa mencari jalan menuju kepadaNya? Adakah layak mereka yang tidak mengkadarkan Tuhan dengan sebenar-benar perkadaran mencapai jalan kerohanian kepada Tuhan yang empunya seluas Kursi angkasa dan bumi? Juga mereka yang mengatakan bahawa Al-Quran itu suatu kitab yang susah dipelajari (54:17/22/32/40), mereka yang meletakkan pra-syarat yang berbagai-bagai dalam mempelajari Al-Quran. Seperti juga perkataan barangsiapa yang telah beragama dengan agama Islam maka baginya pasti akan memasuki syurga Tuhan setelah melalui suatu tempoh dalam neraka. Adakah Tuhan telah menetapkan janji seperti itu sehingga Ia tidak akan mengubah janjinya atau mereka memperkatakan sesuatu terhadap Tuhan tentang perkara yang mereka sebenarnya tidak mengetahui (2:80)? Senang banyaklah, hanya dengan beragama dengan agama Islam kemudian pasti masuk syurga Tuhan. Pada saat orang-orang Islam menganggap sesiapa yang tidak beragama Islam pasti menempah neraka, adakah dengan perkataan sedemikian merupakan jaminan bahawa setiap orang Islam pasti akhirnya masuk ke syurga?

Apabila sampai kepada perkembangan ilmu sains dan teknologi yang dipelopori oleh golongan yang sesat akhirnya kesimpulan dibuat bahawa yang maju itulah yang benar atau yang kaya itulah yang benar. Dengan istilah lain, oleh kerana tiada didapati ‘kemajuan’ dapat ditunjukkan daripada pengamalan agama ini maka secara automatiknya agama ini dengan sendirinya adalah kurang benar. Akhirnya pegangan umat Islam mulai luntur sehingga pendakyah-pendakyah agama lain mengambil kesempatan memurtadkan sebahagian daripada penganut agama ini dengan jalan umpanan harta atau menghamilkan terlebih dahulu sebelum memurtadkannya. Oleh itu, apakah nilainya kebenaran kitab suci yang menjadi pegangan mereka selama ini? Bahkan sesiapa yang mengusahakan suatu keburukan, sama ada suatu sistem atau amalan dan akibat daripada itu, ahli-ahli masyarakat telah dilingkungi dengan pelbagai keburukan yang merentet, maka mereka lebih layak mendiami neraka. Mereka akan mendiami di dalamnya selama-lamanya. Kecelaruan umat Islam kini adalah didorong oleh sikap 'ulama-ulama' sendiri yang condong untuk menakrif agama sebagai sesuatu yang mendatangkan keuntungan segera dalam kehidupan mereka di dunia ini dan melupai balasan akhirat. Mereka menakrifkan agama untuk tujuan keuntungan kewangan, kemewahan dan kuasa semata-mata.



No comments:

Post a Comment

Popular