SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, October 5, 2016

SEDIKIT SEBANYAK TENTANG BANGSA JIN


بسم الله الرحمن الرحيم


Sedikit Sebanyak Tentang Bangsa Jin

Membincangkan tentang jin, suatu bangsa yang diciptakan Tuhan terlebih dahulu daripada manusia, dalam sebahagian riwayat 2000 tahun lebih awal, adalah menjurus kepada perbincangan makhluk silam. Persembahan bangsa jin, daripada kesan-kesan peninggalan silam menjurus kepada kesimpulan bahawa bangsa jin telah mendahului pencapaian teknologi, berbanding manusia. Takrifan jin terhadap erti dunia fizikal yang didiami oleh manusia, adalah berbeza jika dibandingkan oleh takrifan manusia sendiri. Bangsa jin berada pada suatu sudut dimensi ekstra yang sukar dicapai oleh pancaindera manusia. Nama saintifik bagi bangsa jin adalah Repto sapien. 

Berbanding dengan manusia, dalam kalangan golongan beriman, jin lebih dipengaruhi oleh manusia tetapi dalam kalangan golongan ingkar, manusia lebih dipengaruhi oleh jin. Perkara ini dapat dilihat melalui budaya, peribadatan serta sistem hidup yang manusia tempuhi. Secara umumnya jin lebih gemar memilih sistem hidup keseragaman secara tersusun sementara manusia lebih gemar memilih sistem hidup kepelbagaian yang rencah. Oleh itu corak kehidupan jin lebih menjurus kepada hirarki sementara corak kehidupan manusia lebih menjurus kepada sesuatu yang hakiki. 

Secara fizikal tubuh jin adalah hampir menyerupai tubuh manusia dengan sedikit perbezaan panjang anggota tangan yang mencecah paras lutut. Tubuh jin dapat melentur ke arah belakang hingga ke hujung kaki dan dalam kalangan manusia, kelebihan ini hanya dapat dilakukan oleh ahli gimnastik atau akrobatik. Jin hanya dapat memakan makanan manusia dalam bentuk wap atau asap.


Pertembungan Antara Jin Dan Manusia

Pernah suatu ketika dahulu, terdapat suatu kes yang tersebar kisahnya dalam akhbar tempatan tentang kehilangan misteri seorang gadis yang terjadi beberapa kali. Kisah ‘lenyap’nya gadis berkenaan secara tiba-tiba menjadi begitu misteri sehingga telah di'jumpai' semula di kawasan perkuburan, dalam almari, dalam tempayan dan sebagainya dalam tempoh yang berbeza-beza. Menurut gadis berkenaan antaranya, ia telah diculik oleh sekumpulan jin Islam bahkan telah di bawa hingga ke Gunung Jerai, Kedah. Kisah ini telah dilapor dalam akhbar beberapa kali sebelum pengurusan akhbar berkenaan diarah untuk tidak menyiarkannya lagi. Perkara yang menjadi minat penulis bukanlah tentang ‘penculikan’ itu tetapi mengapakah pihak berkuasa seringkali berusaha menutup kisah peristiwa sedemikian daripada dihebahkan kepada masyarakat umum. Apakah tujuan mereka? Antara jawapan yang penulis perolehi adalah ketidak sanggupan mereka untuk menerima hakikat bahawa mereka bukanlah pihak paling dominan kekuasaan mereka di alam maya ini.

Begitu juga pendirian yang diambil oleh banyak ketua-ketua negara apabila berhadapan dengan persoalan yang mereka tidak sanggup untuk beri jawapan yang memuaskan kepada rakyat negara mereka. Mereka masih terikat dengan pendirian ahli-ahli politik, akademi serta saintis mereka, yang telah memperkenalkan suatu ajaran agama baru melalui penemuan-penemuan saintifik yang mereka perolehi.  Berikut ini adalah contoh pendirian kepimpinan Amerika Syarikat ketika rakyat mereka digegarkan oleh segerombolan pesawat yang tidak dikenali yang telah melintasi bangunan Rumah Putih. 


 Mereka sentiasa cuba meyakinkan kita bahawa 
"Pesawat Tidak Dikenali" tidak pernah wujud.






No comments:

Post a Comment

Popular