SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, December 13, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 28 -- AZAB BUKANLAH SESUATU YANG HARUS DIHADAPI DENGAN RASA AMAN


ان عذاب ربهم غير مأمون

Sesungguhnya azab Tuhan mereka (sesuatu yang) tidak diamani.

kerana Sesungguhnya azab Tuhan mereka, tidak patut (bagi seseorangpun) merasa aman terhadapnya;

TIADA KEAMANAN DALAM SISTEM AZAB

i.      Akibat Wang Adalah Segala-
        galanya Dan Segala-galanya 
        Memerlukan Wang

Kita dapati pada zaman ini, setiap individu berlumba-lumba mendapatkan harta, bukan semata-mata untuk mendapatkan sebuah kehidupan yang selesa, malahan untuk melepasi tahap kehidupan itu sendiri. Dalam urusan sedemikian, mereka terpaksa memenuhi jalan-jalanraya pada waktu dinihari, pagi, tengahari, petang dan malam. Akibatnya, berlakulah banyak kesesakan lalulintas ataupun perjalanan tidak tenteram di jalanraya yang sepatutnya dilalui dengan aman sepertimana yang diperintahkan (34:18). 

Jadilah kawasan laluan jalanraya adalah tempat yang menyediakan udara pernafasan yang kotor. Akibat jangka panjang untuk mereka yang sentiasa mengambil laluan atau pekerjaan di jalanraya, berhadapan dengan risiko penyakit kronik ataupun risiko kemalangan dan hakikatnya inilah yang berlaku hari-hari. Tiada keamanan di jalanraya sama ada dalam bentuk keamanan daripada suasana hingar, keamanan daripada risiko kemalangan dan kematian, keamanan daripada aktiviti samseng jalanan atau yang berlaku secara secara sistematik seperti saman menyaman, keamanan daripada risiko pencemaran udara yang memudaratkan kesihatan dan keamanan daripada tingkah laku pemandu itu sendiri yang mudah hilang pertimbangan.

ii.      Mabuk Sehingga Mencarut

Mereka memilih memandu secara berbahaya serta memaki hamun pemandu lain. Namun itulah yang mereka kehendaki sebagai polisi pembangunan negara mereka. Mereka mahukan supaya jalanraya sentiasa dipenuhi kenderaan agar hasil kutipan tol yang banyak dapat diperolehi. Mereka mahukan pemandu banyak melakukan kesalahan agar banyak hasil saman diperolehi. Undang-undang jalanraya diperketat supaya mudah diingkari oleh pemandu-pemandu dan sapina saman dikeluarkan. Mereka membina pagar-pagar di sekeliling lebuhraya sehingga hasil produk setempat perlu melalui jalan yang jauh sebelum sampai ke pengguna.

iii.     Semuanya Untuk Keperluan Ekonomi

Akibatnya, harga barangan keperluan akan melonjak begitu juga dengan hasil-hasil ladang yang lain setelah  cukai hasil dikutip daripadanya. Mereka aman dengan kehidupan yang azab ini. Rakyat dihidangkan dengan sistem ekonomi riba, sehingga mereka sentiasa mampu mengenderai kenderaan yang baru dan mahal. Supaya kilang-kilang pembuatan kenderaan dapat melakukan ‘mass production’ sehingga asap-asap kilang mencemari udarakasa. Rakyat tidak diajari untuk berhemah dalam perbelanjaan, berjimat cermat dan berkongsi kenderaan. Sedapat-dapatnya satu kenderaan harus sentiasa ditunggangi oleh satu pemandu sahaja. Lebih banyak kenderaan di atas jalanraya, maka lebih banyak keperluan bahan bakar dan lebih banyak keuntungan diperolehi oleh syarikat pembekal bahan bakar yang ada saham besar milik pemerintah. Lebih banyak syarikat insuran memperolehi hasil, lebih banyak institusi Pengangkutan boleh buat duit dan lebih banyak pemerintah dapat mengaut cukai.

iv.    Pencemaran Dan Permasalahan Sosial

Penghujung rancangan sedemikian adalah pencemaran alam, kadar kemalangan yang tinggi, pencemaran udara, masalah sosial di atas jalanraya, masalah kesihatan berkaitan dengan stress, samseng jalanan dan kematian-kematian mengejut. Inikah yang dijanjikan daripada kemajuan sesebuah negara yang mengamalkan sistem ekonomi kapitalis yang tamak dengan pembolotan melalui sistem riba? Mereka sentiasa menyediakan polisi yang mengakibatkan orang ramai sentiasa terdedah kepada azab. Hasil tanaman seperti buah-buahan tidak perlu diedarkan secara meluas kepada rakyat sendiri dan hanya untuk dieksport ke negara-negara yang menawarkan harga tinggi. Cukup dengan menggunakan teknologi kultur tisu dan penambahan perisa dan pewarnaan tiruan yang najis itu, supaya makanan dan minuman kelihatan menarik. Rakyat akan membelinya dan usah dedahkan bahaya pemakanan sedemikian kepada mereka. Yang penting pemerintah dapat kutip cukai hasil yang tinggi dan pengusaha-pengusaha makanan dapat menjimatkan kos penanaman dan melipat gandakan keuntungan.

v.     Membeli Azab Dengan Wang

Akibatnya, orang ramai ditimpa azab apabila menghidapi pelbagai jenis penyakit daripada sesak nafas hinggalah kepada penyakit tiga serangkai. Mereka akan membayar belanja rawatan yang tinggi yang mereka bayar melalui polisi insuran kesihatan yang sekali lagi pemerintah dapat mengutip hasil cukainya. Sebenarnya mereka membeli azab dengan wang yang mereka perolehi hasil daripada pekerjaan mereka yang membawa kerosakan kepada alam sekitar. Apakah ke‘sesat’an (sebut kecelaruan) ini harus dibiar begitu sahaja tanpa ada usaha dakwah bagi mengajak manusia beriman dan menempuh kehidupan yang diperbaiki? Kemudian mereka menghujah, perkara sedemikian tidak boleh dinyatakan sebagai azab Tuhan. Perkataan yang mudah, mematuhi perintah Tuhan akan memperolehi tambahan nikmat Tuhan dan mengingkari perintah Tuhan akan memperolehi azab Tuhan yang keras.

vi.    Dihidangkan Dengan Pemakanan 
        Yang Buruk

Pemakanan yang buruk akhirnya menyediakan ruang kepada umat berakhlak buruk. Pernah suatu ketika bilamana seorang ulama Islam mengembara ke negara Barat telah diminta untuk melawat kandang babi yang besar serta ditanyai soalan tentang pemakanan haiwan najis seperti babi. Babi-babi berkenaan dipelihara dalam suatu ruang tertutup yang sentiasa dibersihkan, kononnya untuk menyediakan persekitaran yang bersih supaya babi-babi berkenaan akan terhindar daripada penyakit dan tidak akan memudharatkan sipemakannya. Seterusnya mereka berhujah, bahawa babi-babi sedemikian tidak harus dijadikan haram pengambilannya melalui ayat-ayat Al-Quran. Mereka cuba menunjukkan bahawa mereka lebih arif tentang babi berbanding Tuhan yang telah mengharamkan babi. Lalu ulama berkenaan meminta mereka menyediakan beberapa ekor haiwan yang halal dimakan dan beberapa ekor haiwan yang haram dimakan. Dua ekor ayam jantan dan seekor ayam betina dan dua ekor babi jantan dan seekor babi betina. Kedua-dua jenis haiwan ini kemudiannya dikurung dalam sangkar dan kandang kecil. Kemudian haiwan-haiwan itu sendiri memberi jawapan kepada sidang hadirin yang inginkan jawapan daripada ulama Islam itu. Dua ekor ayam jantan saling berlaga untuk mempertahankan pemilikan pasangannya dan dua ekor babi jantan saling bantu membantu menyetubuhi babi betina. Begitulah masyarakat yang memakan haiwan haram babi, tidak memperduli pasangannya ada hubungan dengan orang lain sedang umat Islam yang memakan makanan halal akan mempertahankan pemilikan terhadap pasangannya agar tidak diganggu oleh pihak lain.

Kesimpulannya, status makanan mempengaruhi akhlak sipemakan makanan itu. Maka tidak hairanlah sebahagian ahli masyarakat mengalami kacau bilau kehidupan sehingga kaum lelaki mereka berkeinginan menjadi seperti wanita dan wanita mereka berlagak seperti lelaki. Mereka mengamalkan hubungan kelamin bebas dan menyimpang sehingga layak mereka ini seumpama babi. Tentunya golongan yang beriman akan sentiasa berhati-hati dalam memilih makanan yang halal lagi baik, agar tidak terikut-ikut dengan akhlak buruk golongan ingkar.





No comments:

Post a Comment

Popular