SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, December 7, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 27 -- MEMBAWA SIKAP MERASA TAKUT TERHADAP AZAB TUHAN


والذين هم من عذاب ربهم مشفقون

Dan orang-orang yang mereka daripada azab Tuhan mereka, suatu kegerunan.

dan mereka Yang cemas takut daripada ditimpa azab Tuhannya, -


KEEMPAT : ORANG YANG MERASA GERUN 
                 TERHADAP AZAB TUHAN

i.       Berbeza Dengan Mereka yang Menyediakan 
         Diri Berada Dalam Azab Tuhan

Demikian itulah azab Tuhan, yang manusia sendiri jemput hasil daripada pekerjaan tangan-tangan mereka sendiri. Sesungguhnya mereka yang takutkan azab Tuhan mengetahui bahawa azab Tuhan akan menimbulkan suatu kesan kemabukan (22:02). Sebagai contoh, mereka yang dengan rela hati bergelumang dengan sistem riba sepanjang hayat mereka, dapat dilihat dengan sifat kemaruk mereka mengejar kehidupan. Antaranya, mereka dapat dilihat memiliki kecenderungan untuk menyelesaikan persoalan berkaitan harta melalui tindakan mahkamah. Lalu kita dapat melihat bahawa mereka menjadi mabuk dengan habuan dunia yang sedang dan bakal mereka perolehi. Mereka menjadi asyik dengan dunia dan semakin melupai Tuhan yang sebenarnya telah menyediakan dunia itu kepada mereka.

Lalu kita dapat melihat azab yang berlaku dalam kehidupan mereka. Mereka 'terseksa' dengan usaha mendapatkan wang sehingga menghabiskan masa pagi hingga ke petang mereka, demi untuk membayar hutang pada setiap hujung bulan. Sebahagian masa tanggungjawab memelihara anak-anak yang harus mereka lakukan, terpaksa diserahkan kepada pihak lain sehingga terbentuk generasi baru genexter yang berperangai dengan perangai yang pelik.  Kehidupan beragama mereka hanya ikut-ikutan belaka dan kehidupan berkeluarga mereka menjadi tak tentu hala.

ii.      Beza Sangatkah Kemabukan Mereka 
         Dengan Kemabukan Pemabuk-pemabuk?

Menjalani kehidupan tidak tentu hala, sehingga tidak diketahui tujuan berpenghidupan yang Tuhan ciptakan di atas mukabumi ini. Hidup melalui sistem yang memabukkan akhirnya akan menghasilkan manusia-manusia mabuk, tidak mengerti tujuan pekerjaan mereka, amalan mereka serta ibadah mereka. Dan antara yang paling melucukan adalah apabila umat ini di‘paksa’kan untuk melakukan ibadah-ibadah seperti solat sehingga tidak mengerti tujuan perkataan daripada apajua ayat yang disebut dalam solat mereka. Seolah-olah mereka itu pemabuk yang sedang berbicara. Mereka tidak mengerti Allahu Akbar yang mereka mulai dalam solat. Lantas, jadilah mereka pendiri-pendiri solat yang mendirikan solat dalam suasana azab Tuhan, dalam suasana kemabukan sehingga tidak mengerti apa-apa yang mereka ungkapkan. Jadi apakah hasil solat mereka? Hanya sekadar mendirikan solat lantaran takut dirasakan sebagai tidak bersolat. Hanya bertujuan memakmurkan rumah-rumah ibadat yang runtuh daripada petunjuk, yang didirikan daripada sumber yang tidak dapat dipastikan puncanya.

ii.      Berbezakah Cara Penyembahan Mereka 
         Dengan Penyembah-penyembah Berhala?

Sehingga mereka akhirnya beragama dengan cara beragama yang serupa yang dilakukan oleh penyembah-penyembah daripada agama yang lain. Cara beragama yang serupa walaupun atas nama agama yang berlainan dengan subjek sembahan yang berlainan. Apa yang dikehendaki oleh penaja-penaja mereka adalah : “kami sudah tolong sediakan rumah ibadat, gereja, biara, kuil dan sebagainya maka lakukan sebarang peribadatan, bagaimana caranya, itu tidak penting, asalkan taati perintah kami!”. 

Apakah ertinya semua ini? Nanti akan ada suara-suara yang menyatakan bahawa kefahaman seperti ini adalah sesuatu yang diada-adakan untuk mengelirukan umat. Bukankah petunjuk 'agama' selama ini adalah ciptaan mereka  melalui hasil buah fikiran mereka atau yang sentiasa menyokong mereka? Sesungguhnya petunjuk itu tidak lain adalah petunjuk Tuhan dan Tuhan telah memerintahkan supaya jangan ada peribadatan melainkan hanya untukNya. Bukan untuk yang lain, sama ada untuk meredhai kepimpinan, ketua-ketua agama, tok-tok lebai, tuan-tuan kiyai, ustaz ustazah dan sebagainya. Atas perkara sedemikian, mereka sebenarnya mengulangi kaedah pengamalan agama secara membabi buta sepertimana penganut-penganut agama lain melakukan peribadatan kepada tuhan masing-masing, dewa atau 'great leader' masing-masing.

iii.      Usaha Golongan Bersolat Menghindari 
          Kehidupan  Penuh Berisiko

Apa yang penulis ingin sampaikan berdasarkan kefahaman ayat ini adalah, setiap mereka yang bersolat haruslah dapat KENAL PASTI sebarang bentuk perlakuan dalam amalan atau perkara-perkara persekitaran yang dapat membawa seseorang atau ahli masyarakat seluruhnya kepada suatu bentuk kehidupan azab.

Contohnya menjalani kehidupan yang menyesakkan disebabkan beban membayar hutang riba adalah merupakan suatu azab kehidupan. Memenuhi jalan raya pada masa-masa tertentu sehingga terpaksa menghadapi risiko kemalangan adalah juga merupakan suatu azab kehidupan. Menyelusuri kehidupan bermasyarakat secara nafsu-nafsi terhadap permasalahan yang terjadi adalah juga suatu bentuk kehidupan yang menjurus kepada azab. Gemar memilih makanan segera yang banyak dijual masakini yang terdedah kepada bahaya penyakit ataupun perlakuan tertentu, sebenarnya adalah merupakan suatu tabi'at yang akan menjurus kepada azab yang akan dihadapi kemudian hari nanti.

Indikator kepada azab dalam kehidupan dapat diperhatikan melalui perlakuan kemabukan yang  dihadapi oleh seseorang, yang sudah tentu dapat diperhatikan oleh pihak lain.  Demikian itu adalah yang dapat dijelaskan berdasarkan kefahaman penulis, yang telah penulis pelajari suatu masa dahulu berdasarkan pengajaran ayat Al-Qur'an (22:02).



No comments:

Post a Comment

Popular