SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, November 25, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 25 -- PERUNTUKAN UNTUK YANG MEMINTA DAN YANG TIDAK MEMINTA


للسائل و المحروم

Kepada golongan yang meminta-minta dan yang mengharamkan diri daripada meminta-minta.

bagi orang miskin Yang meminta dan orang miskin Yang menahan diri (daripada meminta);

i.     Golongan Yang Tidak Boleh Diabaikan

Golongan yang rakus menguasai hartanah dan juga wang. Namun mereka tidak semestinya menguasai makanan. Makanan sebenarnya dapat diedar tanpa memerlukan wang yang banyak. Apabila setiap manusia diserahkan kepada mereka semua keperluan asas mereka, mereka tidak perlu melakukan kerja-kerja aktif yang akan menyumbangkan kepada kerosakan alam sekitar. Bukan bermaksud melarang mereka melakukan pekerjaan kerana setiap yang dicipta Tuhan perlu melakukan kerja. Apabila manusia memiliki masa yang mencukupi untuk bekerja, berehat dan mempelajari ayat-ayat Tuhan, tentunya tenaga mereka akan menyediakan sumbangan yang besar terhadap kerja-kerja pemulihan dalam kehidupan mereka. Namun apa yang berlaku kini, secara meratanya pengedaran wang hanya terhad terhadap golongan tertentu sahaja sehingga urusan perdagangan dalam kalangan golongan sederhana dan golongan miskin menjadi begitu terhad sekali. Lalu sebahagian besar mereka mengalami kesempitan hidup dan akhirnya mereka terpaksa memilih kerja-kerja yang memberi sumbangan terhadap kerosakan alam sekitar seperti bekerja di firma-firma yang banyak menggunakan bahan-bahan kimia perosak dan sebagainya.

Sekiranya kerakusan manusia dapat dikurangi dan mereka diajari menjalani kehidupan secara beragama, sehingga dapat mereka memahami betapa pentingnya menjalani kehidupan secara berhemah dan berhati-hati, maka tidak perlu lagi dikhuatiri tentang kemusnahan yang akan berlaku secara mendadak (71:04).


ii.    Golongan Dhaif Perlu Dicari dan Dibantu

Sehingga suatu peringkat, orang yang bersolah harus mencari individu yang layak diberi bantuan sebagai prasyarat untuk dikatakan sebagai termasuk golongan yang bersolah. Demikianlah, betapa pentingnya pengajaran Al-Quran perlu disampaikan kepada setiap manusia terutama pada zaman ini yang telah ketara bumi ini, kini sedang mengalami masalah sebagai apa yang dikatakan ‘perubahan cuaca’. Kita tidak dapat menghalang perubahan seterusnya daripada terus berlaku namun, apalah lagi kempen yang paling berkesan kalau bukan melalui jalan dakwah dengan diri kita terlebih dahulu perlu bersedia dilengkapi dengan kefahaman ayat daripada kitab suci dan berusaha bersama-sama beriman menuju kepada jalan Tuhan.




No comments:

Post a Comment

Popular