SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, January 28, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 9 -- BERCITA-CITA BESAR MENDAPATKAN SOKONGAN GOLONGAN BERIMAN


ودوا لوتدهن فيدهنون

Telah bercita-cita (besar) mereka, kiranya kamu berlaku lunak lalu mereka berlaku lunak.

mereka suka kalaulah Engkau bertolak ansur (menurut kemahuan mereka), supaya mereka juga bertolak ansur berlemah-lembut (pada zahirnya terhadapmu). 

KESESATAN KEDUA :  YANG MENDUGA HATI GOLONGAN 
                               BERIMAN, MAHUKAN SUATU 
                               PULANGAN

i.         Untuk Kepentingan Perjawatan Atau Pengiktirafan,
           Politik dan Sebagainya

Lalu siapakah dia golongan yang mendustakan dan pada masa yang sama mahu orang-orang bersikap lunak? Iaitu mereka yang dapat melihat di sana ada kepentingan sekiranya mereka dapat menundukkan golongan yang beriman untuk menyertai mereka. Penyertaan boleh jadi darihal yang ada hubungkaitnya dengan perniagaan ataupun kepentingan untuk mendapatkan sokongan politik, jawatan atau kepentingan-kepentingan yang lain. Bahawa mereka itu bercita-cita besar, menunjukkan mereka sanggup melakukan apa sahaja supaya golongan yang beriman memihak kepada mereka dan mereka sebenarnya tidak inginpun untuk beriman.

ii.       RasululLah S.A.W Yang Tidak Dapat Dibeli

Sejarah menunjukkan kejayaan RasululLah S.A.W., yang berusaha mempraktikkan ajaran Al-Quran, adalah merupakan ajaran yang sangat-sangat dibenci oleh golongan yang ingkar. RasululLah S.A.W. dan sahabat-sahabat baginda tidak dapat 'dibeli' dengan harta serta pangkat demi untuk meninggalkan ajaran Tuhan. Masakan golongan ingkar bersedia membentang permaidani indah supaya golongan yang beriman merasa terhutang budi kepada mereka. 
 
iii.      Amerika Syarikat Membeli Rakyat Afghanistan

Sebagai contoh, apabila musuh umat Islam iaitu Amerika Syarikat merasai bahawa mereka perlu melakukan sesuatu untuk mencengkam umat Islam, mereka merencana tipudaya supaya dapat menyerang Afghanistan, satu-satu negara umat Islam yang tidak pernah dijajahi sepenuhnya oleh mana-mana kuasa luar. Penyerangan mengakibatkan korban jiwa yang besar terhadap umat Islam. Sehingga ke suatu peringkat apabila belanja peperangan mereka terlalu besar, sebenarnya mereka sudah tidak sanggup untuk terus berada di negara berkenaan.

Lalu mereka menawarkan pengampunan kepada pejuang-pejuang Islam supaya dapat menyertai mereka dalam pilihanraya yang mereka adakan. Gunanya adalah supaya Amerika Syarikat serta kepentingannya tidak akan diserang selepas ini. Adakah mereka, yang sejak awal-awal lagi mengambil sikap menolak petunjuk Tuhan secara terang-terangan dan melakukan pembunuhan beramai-ramai umat Islam apabila memperolehi peluang? Bahkan musuh umat Islam ini harus dihadapi secara sungguh-sungguh melalui pelbagai bentuk pengorbanan.

Sebenarnya sikap lunak mereka yang inginkan umat Islam lunak adalah petanda awal bahawa mereka tidak sanggup untuk terus menindas umat ini dan mula melembutkan pendirian kepada perdamaian sebelum nyata kemenangan golongan yang beriman. Sudah cukup pengajaran diperolehi atas keburukan pemerintah-pemerintah umat ini yang amat tidak bertanggungjawab mengabaikan umat ini secara keseluruhan sehingga dalam kalangan umat ini telah terdapat golongan yang malu mengaku muslim.


 

No comments:

Post a Comment

Popular