SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, September 28, 2017

SURAH AL-MUZAMMIL AYAT 20 -- TUHAN MAHA MENGETAHUI KEUPAYAAN UMAT MANUSIA


ان ربك يعلم انك
تقوم ادنى من ثلثى اليل

Sesungguhnya Tuhanmu Ia mengetahui bahawasanya kamu, kamu bangun lagi rendah dari dua pertiga malam.

Sesungguhnya Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui bahawasanya Engkau bangun (sembahyang Tahajjud) selama kurang dari dua pertiga malam, 

Tempoh malam bermula dari Isya hingga ke subuh (93:02) sekitar tempoh 9 jam. Beribadah selama dua pertiga malam adalah selama 6 jam bermula Isya’ hingga jam sekitar 2 pagi. Selalunya seseorang memilih untuk tidur terlebih dahulu dan diikuti dengan berjaga sekitar jam 1.00 pagi dan mula beribadah hingga ke subuh. Ini bermakna tempoh tidur malam hanya 4 jam bermula jam 9:00 malam.

i.    Kesan Berjaga Malam

Berjaga malam memberi kesan ketara terhadap fisiologi tubuh. Pada peringkat permulaan, seseorang mungkin akan menghadapinya dengan keletihan dan rasa mengantuk. Namun apabila usaha ini diteruskan, mereka yang mengamalkannya akan memperolehi ketajaman minda, kecekalan berusaha dan kesihatan tubuh badan. Dengan semua keadaan yang diperolehi, tentunya mereka akan dapat menghadapi siang hari yang lebih bagus disamping mendapatkan sedikit kerehatan pada waktu tengahari setelah penat bekerja. Sebenarnya apakah yang diperintah Tuhan untuk diamalkan sebagai aktiviti berjaga malam? Memperbanyak pembacaan! Pembacaan pada waktu malam khususnya pembacaan ayat-ayat Al-Quran memerlukan waktu tenang supaya ungkapan-ungkapan ayat, dapat difahami secara umum dan khusus (73:06). Untuk mereka yang baru mempelajari bahasa Al-Quran, penelitian ayat-ayat, memudahkan mereka mengadakan pengecaman terhadap susunan nahu serta sorof dalam Al-Quran.







1 comment:

  1. Selamat menyambut Hari As Syura ...

    Hari kematian Fir'aun semasa mengejar

    Nabu Musa A.S.

    https://www.youtube.com/watch?v=ztsEf2PdwpA

    ReplyDelete

Popular