و الهكم اله واحد لا اله الا هو الرحمن الرحيم
Dan
sembahan kamu, sembahan Yang Maha Esa. Tiada sembahan melainkan Dia,
Yang Maha Pemurah, Maha Pengasih.
dan
Tuhan kamu ialah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak
disembah) selain dari Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha
Mengasihani.
Bermula
himpunan ayat bahagian ini adalah tentang langkah mendapatkan
pertolongan Tuhan dengan jalan sabar dan kesinambungan solah, diikuti
dengan takrifan bagi kehidupan. Manusia diuji untuk menempuh
kehidupan mereka di bumi dan segala agenda kehidupan yang berlaku
adalah menjadi kehendak dan ketentuan Tuhan. Ayat selanjutnya
mengkhabarkan tentang hubungan dua hala antara Tuhan dan golongan
berpetunjuk melalui konsep peribadatan solah dan pengorbanan haji.
Konsep
peribadatan haji adalah peribadatan yang mengambil sempena
pengorbanan dan perkara ini menjurus kepada usaha pengorbanan umat
ini kepada Tuhan dalam menempuh kehidupan beragama. Perkara ini kini
telah menjadi suatu yang semakin dilupai umat. Hal ini terjadi atas
sebab kerja-kerja aktif penyembunyian Al-Qur'an yang dilakukan
sendiri oleh individu-individu yang dipercayai umat, yang berada
dalam agenda agama.
i.
Seruan Untuk Kembali Mengesakan Tuhan
Pengertian
daripada ayat ini adalah untuk mengingatkan kembali bahawa Tuhan
sembahan bagi umat manusia adalah Tuhan Yang Maha Esa. Seruan untuk
kembali menyembah kepada Tuhan Yang Maha Esa adalah dengan mengenali
terlebih dahulu sifat Tuhan Al-Rahman (Maha Pemurah) dan Al-Rahim
(Maha Pengasih). Mengenali sifat Tuhan, Yang Maha Pemurah adalah
menjurus kepada mengakui hakikat bahawa Tuhan Al-Rahman adalah Tuhan
yang telah mengajari manusia darihal Al-Qur'an, darihal kejadian
manusia dan yang mengajar manusia keterangan-keterangan (55:01 –
55:04). Oleh itu, beriman kepada Tuhan bersifat Al-Rahman adalah
dengan mengambil pendirian bahawa Tuhan memiliki peranan kepada
setiap individu untuk menyampaikan mereka kepada kefahaman tentang
Al-Qur'an, tentang kejadian manusia itu sendiri serta
keterangan-keterangan Al-Qur'an.
ii.
Mengesakan Tuhan Maha Pemurah,
Maha Pengasih
Maha Pengasih
Mengakui
keesaan Tuhan Maha Pemurah, Maha Pengasih adalah dengan mengakui
hanya Tuhan sebagai pendidik manusia semata-mata. Mengambil
pihak-pihak lain sebagai pendidik-pendidik selain daripada Tuhan
adalah suatu langkah yang menjurus kepada kesyirikan. Mengambil
manusia selaku pengajar Al-Qur'an tidak harus mendahului Tuhan yang
melakukan peranan sebagai pengajar Al-Qur'an dan penyerahan individu
kepada ulama-ulama atau tuan-tuan guru dalam memperjelas sesuatu
hukum dalam agama tidak harus sampai kepada pengiktirafan seolah-olah
seseorang ulama atau guru itu adalah sumber hukum atas
perkara-perkara agama sehingga perlu ditaati.
Secara
ringkasnya, penulis ingin menjelaskan bahawa tugas individu adalah
mengambil jalan untuk memahami Al-Quran daripada ulama-ulama dan
bukan bertujuan untuk mentaati mana-mana ulama. Mentaati seseorang
individu adalah kerana individu itu adalah pemimpin yang telah
dipersetujui lebih awal atas lantikan, yang harus hanya menjurus
kepada perkara yang diperintah atau yang dibenarkan oleh Tuhan.
iii.
Bagaimanakah Pendirian Yang Harus
Seseorang Ambil?
Seseorang Ambil?
Kita
semua sedia maklum bahawa setiap individu akan menghadap Tuhannya
secara sendiri-sendiri dan tidak akan ada pihak lain yang sanggup
menolong menghadap Tuhan bagi pihaknya, dan kita juga sedia maklum
bahawa setiap individu akan melalui titian sirath secara sendirian
dan tidak akan ada pihak lain yang mampu menolongnya. Itu adalah atas
perkara di Akhirat nanti di hadapan Tuhan Azza Wajalla. Begitulah juga perkara yang harus berlaku di dunia ini,
sebagai sikap yang harus ditunjukkan oleh setiap individu, tentang pendirian agama masing-masing.
Oleh
itu apakah kewajaran untuk seseorang menerima fatwa-fatwa agama
secara bulat-bulat daripada mana-mana Majlis Fatwa tanpa sebarang
penjelasan yang seseorang harus pelajari? Begitu juga, apakah
kewajaran yang harus individu taati daripada pengajaran mana-mana
guru atau ulama darihal perkara yang melibatkan pengajaran Al-Qur'an
tanpa penjelasan teliti daripadanya. Wajarkah umat dibiarkan begitu
sahaja untuk bertaqlid atas perkara agama? Sehingga kini, apabila
banyak pemakanan umat masa ini membawa masalah kesihatan yang serius,
mana dia ulama yang berani bangun dan bersuara? Oleh kerana tidak
terdapat mana-mana pihak yang berani bangun untuk memperbetul
permasalahan sedemikian, wajarkah kita tetap berpendirian bahawa cara
beragama kita ini selama ini adalah benar-benar dalam keadaan yang
benar.
No comments:
Post a Comment