SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, December 20, 2012

SURAH AL BAQARAH AYAT 163 -- SERUAN KEPADA SEMBAHAN YANG MAHA ESA


و الهكم اله واحد  لا اله الا هو الرحمن الرحيم


Dan sembahan kamu, sembahan Yang Maha Esa. Tiada sembahan melainkan Dia, Yang Maha Pemurah, Maha Pengasih.

dan Tuhan kamu ialah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain dari Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Bermula himpunan ayat bahagian ini adalah tentang langkah mendapatkan pertolongan Tuhan dengan jalan sabar dan kesinambungan solah, diikuti dengan takrifan bagi kehidupan. Manusia diuji untuk menempuh kehidupan mereka di bumi dan segala agenda kehidupan yang berlaku adalah menjadi kehendak dan ketentuan Tuhan. Ayat selanjutnya mengkhabarkan tentang hubungan dua hala antara Tuhan dan golongan berpetunjuk melalui konsep peribadatan solah dan pengorbanan haji.

Konsep peribadatan haji adalah peribadatan yang mengambil sempena pengorbanan dan perkara ini menjurus kepada usaha pengorbanan umat ini kepada Tuhan dalam menempuh kehidupan beragama. Perkara ini kini telah menjadi suatu yang semakin dilupai umat. Hal ini terjadi atas sebab kerja-kerja aktif penyembunyian Al-Qur'an yang dilakukan sendiri oleh individu-individu yang dipercayai umat, yang berada dalam agenda agama.

i.     Seruan Untuk Kembali Mengesakan Tuhan

Pengertian daripada ayat ini adalah untuk mengingatkan kembali bahawa Tuhan sembahan bagi umat manusia adalah Tuhan Yang Maha Esa. Seruan untuk kembali menyembah kepada Tuhan Yang Maha Esa adalah dengan mengenali terlebih dahulu sifat Tuhan Al-Rahman (Maha Pemurah) dan Al-Rahim (Maha Pengasih). Mengenali sifat Tuhan, Yang Maha Pemurah adalah menjurus kepada mengakui hakikat bahawa Tuhan Al-Rahman adalah Tuhan yang telah mengajari manusia darihal Al-Qur'an, darihal kejadian manusia dan yang mengajar manusia keterangan-keterangan (55:01 – 55:04). Oleh itu, beriman kepada Tuhan bersifat Al-Rahman adalah dengan mengambil pendirian bahawa Tuhan memiliki peranan kepada setiap individu untuk menyampaikan mereka kepada kefahaman tentang Al-Qur'an, tentang kejadian manusia itu sendiri serta keterangan-keterangan Al-Qur'an.

ii.   Mengesakan Tuhan Maha Pemurah, 
      Maha Pengasih

Mengakui keesaan Tuhan Maha Pemurah, Maha Pengasih adalah dengan mengakui hanya Tuhan sebagai pendidik manusia semata-mata. Mengambil pihak-pihak lain sebagai pendidik-pendidik selain daripada Tuhan adalah suatu langkah yang menjurus kepada kesyirikan. Mengambil manusia selaku pengajar Al-Qur'an tidak harus mendahului Tuhan yang melakukan peranan sebagai pengajar Al-Qur'an dan penyerahan individu kepada ulama-ulama atau tuan-tuan guru dalam memperjelas sesuatu hukum dalam agama tidak harus sampai kepada pengiktirafan seolah-olah seseorang ulama atau guru itu adalah sumber hukum atas perkara-perkara agama sehingga perlu ditaati.

Secara ringkasnya, penulis ingin menjelaskan bahawa tugas individu adalah mengambil jalan untuk memahami Al-Quran daripada ulama-ulama dan bukan bertujuan untuk mentaati mana-mana ulama. Mentaati seseorang individu adalah kerana individu itu adalah pemimpin yang telah dipersetujui lebih awal atas lantikan, yang harus hanya menjurus kepada perkara yang diperintah atau yang dibenarkan oleh Tuhan.

iii.  Bagaimanakah Pendirian Yang Harus 
      Seseorang Ambil?

Kita semua sedia maklum bahawa setiap individu akan menghadap Tuhannya secara sendiri-sendiri dan tidak akan ada pihak lain yang sanggup menolong menghadap Tuhan bagi pihaknya, dan kita juga sedia maklum bahawa setiap individu akan melalui titian sirath secara sendirian dan tidak akan ada pihak lain yang mampu menolongnya. Itu adalah atas perkara di Akhirat nanti di hadapan Tuhan Azza Wajalla. Begitulah juga perkara yang harus berlaku di dunia ini, sebagai sikap yang harus ditunjukkan oleh setiap individu, tentang pendirian agama masing-masing.

Oleh itu apakah kewajaran untuk seseorang menerima fatwa-fatwa agama secara bulat-bulat daripada mana-mana Majlis Fatwa tanpa sebarang penjelasan yang seseorang harus pelajari? Begitu juga, apakah kewajaran yang harus individu taati daripada pengajaran mana-mana guru atau ulama darihal perkara yang melibatkan pengajaran Al-Qur'an tanpa penjelasan teliti daripadanya. Wajarkah umat dibiarkan begitu sahaja untuk bertaqlid atas perkara agama? Sehingga kini, apabila banyak pemakanan umat masa ini membawa masalah kesihatan yang serius, mana dia ulama yang berani bangun dan bersuara? Oleh kerana tidak terdapat mana-mana pihak yang berani bangun untuk memperbetul permasalahan sedemikian, wajarkah kita tetap berpendirian bahawa cara beragama kita ini selama ini adalah benar-benar dalam keadaan yang benar.



No comments:

Post a Comment

Popular