الا
الذين تابوا و اصلحوا وبينوا فاولئك
اتوب عليهم و انا التواب الرحيم
اتوب عليهم و انا التواب الرحيم
Melainkan orang-orang yang telah bertaubat mereka dan telah melakukan
kerja-kerja pemulihan mereka dan telah memberi penerangan mereka. Maka mereka,
AKU terima taubat ke atas mereka, dan AKU Maha Penerima Taubat lagi Maha
Pengasih.
kecuali orang-orang Yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka)
serta menerangkan (Apa Yang mereka sembunyikan) maka orang-orang itu, Aku
terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha
Mengasihani.
i. Taubat Bermakna Tidak Lagi Melakukan Kerja-
kerja Penyembunyian
Kembali kepada ajaran agama bukanlah bermakna kembali kepada kemunduran
atau keadaan primitif, seperti yang dijadikan tanggapan oleh sebahagian
pemimpin sekular. Kembali kepada agama, tidak juga dengan melakukan kempen
supaya undang-undang hudud adalah langkah awal yang perlu dilaksanakan atau
melakukan usaha merampas hak pemerintahan. Langkah awal daripada himpunan ayat
ini menunjukkan bahawa kembali kepada ajaran agama adalah dengan kembali
bertaubat. Langkah pertama yang perlu dilakukan ialah meninggalkan sebarang
usaha menyembunyikan ayat-ayat Tuhan. Penulis telah terangkan sebelum ini
bahawa ajaran-ajaran Al-Kitab sedia ada telahpun disembunyikan dengan pelbagai
cara dan adalah menjadi tugas kita semua untuk meninggalkan sebarang ajaran
agama yang membawa kepada penyembunyian ayat-ayat Tuhan.
Penulis tidak bermaksud supaya pembaca meninggalkan pengajian-pengajian
seperti tajwid, muamalat, feqah dan sebagainya yang dapat dipelajari di
mana-mana pengajian, hanya penulis ingin menekankan, mana-mana pengajian agama
yang hanya menumpukan kepada subjek permasalahan yang disebutkan, tanpa membuka
ruang kepada pembacaan Al-Qur'an dengan sebenar-benar pembacaan, pengajian
sedemikian itu haruslah ditinggalkan.
ii. Melakukan Kerja-kerja Pemulihan
Melakukan kerja-kerja pemulihan adalah terhadap kerosakan yang berlaku.
Perkara yang awal sekali untuk mengenal pasti bentuk kerosakan yang berlaku
adalah dengan merujuk kepada panduan Al-Qur'an. Al-Qur'an dapat dijadikan
ukuran terhadap rujukan kerosakan atau ketidak seimbangan yang telah terjadi
terhadap alam ini. Dalam penerangan surah-surah selepas ini, pertimbangan dapat
dilakukan terhadap bentuk kerosakan yang telah terjadi di mukabumi ini dan
disusuli dengan langkah-langkah kerja pemulihan yang perlu dilaksanakan.
Kerosakan telah berlaku terhadap alam sekitar, begitu juga dengan kerosakan
yang disebabkan oleh sistem kehidupan yang diamalkan oleh kebanyakan manusia.
Manusia kini mula merasai mendiamai planet yang merbahaya untuk didiami. Mereka
kini tidak lagi perlu bertangguh dalam menerima panduan Tuhan dan seterusnya
melakukan gerak kerja pemulihan.
iii. Mempelajari Al-Bayan dan Menyampaikan
Al-Bayan
Dengan memerhatikan perintah Tuhan ﻭﺑﻴﻨﻮﺍ,
tidak bermakna yang memiliki kesedaran bertaubat kepada Tuhan, mengambil
langkah drastik memulai langkah memberi penerangan tentang ayat-ayat Tuhan
seluas-luasnya kepada orang ramai. Pelbagai tafsiran telah dibuat tentang
Al-Bayan dalam Al-Quran. Apabila Jibril A.S. menyampaikan wahyu Tuhan kepada
Muhammad RasululLah S.A.W., tugas Jibril A.S. seterusnya adalah memberi
penerangan kepada RasululLah S.A.W. tentang maksud serta tafsiran ayat.
RasululLah S.A.W. memahami ayat-ayat Tuhan dan seterusnya menyampaikan kepada
para sahabat baginda R.A.H.M, dan maklumat penerangan sedemikian dinamai
sebagai sunan yang kemudiannya dikenali sebagai Al-Hadith. Pengamalan baginda
yang dapat diperolehi melalui Al-Hadith dinamai sebagai As-Sunnah. Oleh itu,
sebahagian penafsir menyatakan bahawa Al-Hadith yang disampaikan oleh
RasululLah S.A.W. adalah salah satu bentuk Al-Bayan kepada kitab Al-Qur'an.
iv. Kepelbagaian Cara Penyampaian Al-Qur'an
Oleh kerana terdapat kepelbagaian kefahaman cara mana Al-Qur'an itu perlu
difahami, penulis tidak bermaksud mempertikaikan kaedah manakah yang harus
dituruti? Setelah berlalu suatu tempoh masa sangat lama bermula daripada
kewafatan RasululLah S.A.W. disusuli dengan kewafatan Khulafa' Ur Rashidin Al
Mahdiyin, iaitu sahabat Syaidina Abu Bakar R.A. dan Syaidina Umar R.A.,
kefahaman terhadap kaedah penerangan telah menempuh perubahan. Pertikaian
kefahaman dalam kalangan para sahabat RasululLah S.A.W. R.A.H.M., sendiri
selepas itu, telah mengakibatkan berlaku pertempuran yang sangat besar di
antara mereka dan memakan korban sekitar sejumlah 120,000 umat Islam. Oleh itu,
kaedah penerangan Al-Qur'an adalah merupakan kaedah yang sentiasa dipertikaikan
sejak dahulu lagi. Nanti dulu. Sebahagian penjelasan yang penulis terangkan
sebelum ini hanyalah merupakan suatu yang difahami oleh penulis berdasarkan
wasol ayat dan penulis telah mengambil kaedah ijmak yang merangkumkan suatu himpunan
ayat membentuk suatu kefahaman. Penulis sebenarnya mempunyai hujah tertentu
daripada ayat Al-Qur'an sendiri yang menjurus kepada kaedah sedemikian. Oleh
kerana bukan selayaknya untuk penulis mempertikaikan sebarang kaedah sedia ada,
penulis sebenarnya hanya melontarkan suatu kaedah kefahaman dan diharap dapat
dijadikan perbahasan yang membina.
v. Tuhan Maha Menerima Taubat Lagi Maha Pengasih
Oleh yang demikian, tidak perlu kita perbahaskan, kaedah penerangan
manakah yang sangat menghampiri kebenaran dan kaedah penerangan manakah kurang
kejituannya? Sebelum mengakhiri ayat ini, Tuhan telah menjelaskan sifatNya yang
Maha Penerima Taubat lagi Maha Pengampun. Dalam usaha mempelajari
penerangan-penerangan dan melaksanakan penyampaian sebahagian penerangan
Al-Qur'an, tentunya kita akan melalui kesilapan dan kesalahan dan Tuhan Maha
Memaklumi perkara demikian. Tuhan telah menyatakan kesediaannya untuk
mengampuni kita dan adalah tugas kita semua untuk meneruskan usaha memahami
penerangan Al-Quran daripada pihak manajua sekalipun dan seterusnya melakukan
kerja-kerja penyampaian.
Sejarah penyebaran Al-Qur'an telah melalui proses 'evolusi'nya
tersendiri. Bermula dengan Muhammad RasululLah S.A.W. yang menyampaikan penerangan-penerangan
Al-Qur'an melalui Jibril A.S. Disusuli oleh Syaidina Abu Bakar R.A. dan
Syaidina Umar R.A. yang lebih banyak menggunakan ijtihad mereka sendiri, atas
perkara-perkara agama yang menjadi perselisihan umat pada zaman mereka berdua.
Seterusnya pada zaman fitnah pada masa pemerintahan Syaidina Uthman R.A. dan
Syaidina Ali R.A. pengajaran Al-Qur'an telah mulai dicerobohi sama ada melalui
tokok tambah yang dilakukan oleh golongan pelampau ataupun pengabaian amalan
oleh sesetengah pihak yang berkepentingan. Pada masa itu penjelasan Al-Qur'an
telah dilakukan melalui ketajaman pedang agar kesucian Al-Qur'an tetap
terpelihara yang sebahagian besarnya telah dapat kita saksikan pada masa ini.
Pada masa pemerintahan khalifah-khalifah sesudah itu, penyalinan Al-Qur'an
telah dilakukan dengan meluas sehingga dapat dicapai oleh hampir keseluruhan
umat Islam pada masa ini.
Kaedah penerangan-penerangan Al-Qur'an telah melalui perubahan dengan
menjadikan Al-Hadith sebagai rujukan kedua dalam agama sehingga pengajaran
Al-Hadith telah dipisahkan daripada Al-Qur'an. Kepelbagaian ilmu telah
diperolehi daripada Al-Qur'an dan Al-Hadith sehingga mewujudkan silibus-silibus
baru dalam agama seperti falsafah, muamalah, munakahah, tajwid, sirah, feqah,
tasawuf, ilmu tauhid serta aqidah dan sebagainya. Sehingga kini, seseorang itu
sudah boleh digelar ustaz (yang merupakan sebahagian tahap ulama), semata-mata
kerana kemahirannya menyampaikan ilmu tajwid dan kemahiran membaca Al-Qur'an
menurut disiplin tertentu!
No comments:
Post a Comment