SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, December 4, 2012

SURAH AL BAQARAH AYAT 160 -- MENUKAR CARA KITA BERAGAMA



الا الذين تابوا و اصلحوا  وبينوا فاولئك
اتوب عليهم و انا التواب الرحيم

Melainkan orang-orang yang telah bertaubat mereka dan telah melakukan kerja-kerja pemulihan mereka dan telah memberi penerangan mereka. Maka mereka, AKU terima taubat ke atas mereka, dan AKU Maha Penerima Taubat lagi Maha Pengasih.

kecuali orang-orang Yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (Apa Yang mereka sembunyikan) maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.

i.   Taubat Bermakna Tidak Lagi Melakukan Kerja-
      kerja Penyembunyian

Kembali kepada ajaran agama bukanlah bermakna kembali kepada kemunduran atau keadaan primitif, seperti yang dijadikan tanggapan oleh sebahagian pemimpin sekular. Kembali kepada agama, tidak juga dengan melakukan kempen supaya undang-undang hudud adalah langkah awal yang perlu dilaksanakan atau melakukan usaha merampas hak pemerintahan. Langkah awal daripada himpunan ayat ini menunjukkan bahawa kembali kepada ajaran agama adalah dengan kembali bertaubat. Langkah pertama yang perlu dilakukan ialah meninggalkan sebarang usaha menyembunyikan ayat-ayat Tuhan. Penulis telah terangkan sebelum ini bahawa ajaran-ajaran Al-Kitab sedia ada telahpun disembunyikan dengan pelbagai cara dan adalah menjadi tugas kita semua untuk meninggalkan sebarang ajaran agama yang membawa kepada penyembunyian ayat-ayat Tuhan.

Penulis tidak bermaksud supaya pembaca meninggalkan pengajian-pengajian seperti tajwid, muamalat, feqah dan sebagainya yang dapat dipelajari di mana-mana pengajian, hanya penulis ingin menekankan, mana-mana pengajian agama yang hanya menumpukan kepada subjek permasalahan yang disebutkan, tanpa membuka ruang kepada pembacaan Al-Qur'an dengan sebenar-benar pembacaan, pengajian sedemikian itu haruslah ditinggalkan.

ii.   Melakukan Kerja-kerja Pemulihan

Melakukan kerja-kerja pemulihan adalah terhadap kerosakan yang berlaku. Perkara yang awal sekali untuk mengenal pasti bentuk kerosakan yang berlaku adalah dengan merujuk kepada panduan Al-Qur'an. Al-Qur'an dapat dijadikan ukuran terhadap rujukan kerosakan atau ketidak seimbangan yang telah terjadi terhadap alam ini. Dalam penerangan surah-surah selepas ini, pertimbangan dapat dilakukan terhadap bentuk kerosakan yang telah terjadi di mukabumi ini dan disusuli dengan langkah-langkah kerja pemulihan yang perlu dilaksanakan. Kerosakan telah berlaku terhadap alam sekitar, begitu juga dengan kerosakan yang disebabkan oleh sistem kehidupan yang diamalkan oleh kebanyakan manusia. Manusia kini mula merasai mendiamai planet yang merbahaya untuk didiami. Mereka kini tidak lagi perlu bertangguh dalam menerima panduan Tuhan dan seterusnya melakukan gerak kerja pemulihan.

iii.    Mempelajari Al-Bayan dan Menyampaikan Al-Bayan

Dengan memerhatikan perintah Tuhan ﻭﺑﻴﻨﻮﺍ, tidak bermakna yang memiliki kesedaran bertaubat kepada Tuhan, mengambil langkah drastik memulai langkah memberi penerangan tentang ayat-ayat Tuhan seluas-luasnya kepada orang ramai. Pelbagai tafsiran telah dibuat tentang Al-Bayan dalam Al-Quran. Apabila Jibril A.S. menyampaikan wahyu Tuhan kepada Muhammad RasululLah S.A.W., tugas Jibril A.S. seterusnya adalah memberi penerangan kepada RasululLah S.A.W. tentang maksud serta tafsiran ayat. RasululLah S.A.W. memahami ayat-ayat Tuhan dan seterusnya menyampaikan kepada para sahabat baginda R.A.H.M, dan maklumat penerangan sedemikian dinamai sebagai sunan yang kemudiannya dikenali sebagai Al-Hadith. Pengamalan baginda yang dapat diperolehi melalui Al-Hadith dinamai sebagai As-Sunnah. Oleh itu, sebahagian penafsir menyatakan bahawa Al-Hadith yang disampaikan oleh RasululLah S.A.W. adalah salah satu bentuk Al-Bayan kepada kitab Al-Qur'an.

iv.   Kepelbagaian Cara Penyampaian Al-Qur'an

Oleh kerana terdapat kepelbagaian kefahaman cara mana Al-Qur'an itu perlu difahami, penulis tidak bermaksud mempertikaikan kaedah manakah yang harus dituruti? Setelah berlalu suatu tempoh masa sangat lama bermula daripada kewafatan RasululLah S.A.W. disusuli dengan kewafatan Khulafa' Ur Rashidin Al Mahdiyin, iaitu sahabat Syaidina Abu Bakar R.A. dan Syaidina Umar R.A., kefahaman terhadap kaedah penerangan telah menempuh perubahan. Pertikaian kefahaman dalam kalangan para sahabat RasululLah S.A.W. R.A.H.M., sendiri selepas itu, telah mengakibatkan berlaku pertempuran yang sangat besar di antara mereka dan memakan korban sekitar sejumlah 120,000 umat Islam. Oleh itu, kaedah penerangan Al-Qur'an adalah merupakan kaedah yang sentiasa dipertikaikan sejak dahulu lagi. Nanti dulu. Sebahagian penjelasan yang penulis terangkan sebelum ini hanyalah merupakan suatu yang difahami oleh penulis berdasarkan wasol ayat dan penulis telah mengambil kaedah ijmak yang merangkumkan suatu himpunan ayat membentuk suatu kefahaman. Penulis sebenarnya mempunyai hujah tertentu daripada ayat Al-Qur'an sendiri yang menjurus kepada kaedah sedemikian. Oleh kerana bukan selayaknya untuk penulis mempertikaikan sebarang kaedah sedia ada, penulis sebenarnya hanya melontarkan suatu kaedah kefahaman dan diharap dapat dijadikan perbahasan yang membina.

v.   Tuhan Maha Menerima Taubat Lagi Maha Pengasih

Oleh yang demikian, tidak perlu kita perbahaskan, kaedah penerangan manakah yang sangat menghampiri kebenaran dan kaedah penerangan manakah kurang kejituannya? Sebelum mengakhiri ayat ini, Tuhan telah menjelaskan sifatNya yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Pengampun. Dalam usaha mempelajari penerangan-penerangan dan melaksanakan penyampaian sebahagian penerangan Al-Qur'an, tentunya kita akan melalui kesilapan dan kesalahan dan Tuhan Maha Memaklumi perkara demikian. Tuhan telah menyatakan kesediaannya untuk mengampuni kita dan adalah tugas kita semua untuk meneruskan usaha memahami penerangan Al-Quran daripada pihak manajua sekalipun dan seterusnya melakukan kerja-kerja penyampaian.

Sejarah penyebaran Al-Qur'an telah melalui proses 'evolusi'nya tersendiri. Bermula dengan Muhammad RasululLah S.A.W. yang menyampaikan penerangan-penerangan Al-Qur'an melalui Jibril A.S. Disusuli oleh Syaidina Abu Bakar R.A. dan Syaidina Umar R.A. yang lebih banyak menggunakan ijtihad mereka sendiri, atas perkara-perkara agama yang menjadi perselisihan umat pada zaman mereka berdua. Seterusnya pada zaman fitnah pada masa pemerintahan Syaidina Uthman R.A. dan Syaidina Ali R.A. pengajaran Al-Qur'an telah mulai dicerobohi sama ada melalui tokok tambah yang dilakukan oleh golongan pelampau ataupun pengabaian amalan oleh sesetengah pihak yang berkepentingan. Pada masa itu penjelasan Al-Qur'an telah dilakukan melalui ketajaman pedang agar kesucian Al-Qur'an tetap terpelihara yang sebahagian besarnya telah dapat kita saksikan pada masa ini. Pada masa pemerintahan khalifah-khalifah sesudah itu, penyalinan Al-Qur'an telah dilakukan dengan meluas sehingga dapat dicapai oleh hampir keseluruhan umat Islam pada masa ini.

Kaedah penerangan-penerangan Al-Qur'an telah melalui perubahan dengan menjadikan Al-Hadith sebagai rujukan kedua dalam agama sehingga pengajaran Al-Hadith telah dipisahkan daripada Al-Qur'an. Kepelbagaian ilmu telah diperolehi daripada Al-Qur'an dan Al-Hadith sehingga mewujudkan silibus-silibus baru dalam agama seperti falsafah, muamalah, munakahah, tajwid, sirah, feqah, tasawuf, ilmu tauhid serta aqidah dan sebagainya. Sehingga kini, seseorang itu sudah boleh digelar ustaz (yang merupakan sebahagian tahap ulama), semata-mata kerana kemahirannya menyampaikan ilmu tajwid dan kemahiran membaca Al-Qur'an menurut disiplin tertentu!




No comments:

Post a Comment

Popular