SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, December 28, 2012

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 1 -- NUN, DAKWAT, BEKAS DAKWAT, PENA, PENULISAN



ن  و القلم و ما يسترون


Nun, demi pena dan apa-apa yang mereka tuliskan.

Nuun. Demi Pena dan apa Yang mereka tulis, -

i.     Takrifan Bagi Nun

Nun – , dalam sebahagian besar salinan mashaf ditulis sedemikian adanya. Terdapat juga yang mengatakan bahawa ada sebahagian mashaf, nun ditulis sebagai ﻧﻮﻥ. Huruf nun tidak dapat dipastikan sama ada merupakan hanya perwakilan abjad seperti Qaf - atau Alim, Lam, Mim ﺍﻟﻢ atau sebagainya atau merupakan perkataan? Sekiranya 'Nun' merupakan abjad, penulis sendiri tidak dapat menggarap maknanya. Hanya Tuhan lebih mengetahui. Sekiranya dinyatakan sebagai perkataan, 'nun' bermakna tempat dakwat atau dakwat itu sendiri. Sesuai dengan perkataan seterusnya “demi pena”. Pena pada zaman RasululLah S.A.W. memerlukan dakwat untuk melakukan kerja-kerja penulisan. Pena pada zaman ini adalah seperti papan kekunci tidak mengandungi dakwat fizikal. Tulisan yang dapat dibentuk adalah pada paparan monitor komputer dan sebagainya.

ii.    Sejenis Ikan pada 
       Peristiwa Yunus A.S

Nun – ﻧﻮﻥ, juga dinyatakan sebagai sejenis ikan (21:87). Iaitu sebangsa ikan paus yang menelan Nabi Yunus A.S. sebagaimana yang terdapat dalam kisah selanjutnya daripada surah ini.

iii.    Kepentingan Penulisan

Walaupun tulisan hanyalah sesuatu yang terdiri daripada dakwat di atas kertas atau lekukan pada batu bersurat atau tandaan piksel pada paparan monitor ataupun perwakilan binari pada ingatan cakera keras atau pemacu pena, namun tulisan memberi makna. Tulisan boleh jadi gambaran atau perwakilan simbol-simbol. Dakwat di atas kertas tidak membawa apa-apa erti, yang memberi pengertian adalah tanggapan manusia sendiri. Sebagai contoh wang yang ditakrif sebagai tandaan-tandaan dakwat pelbagai warna di atas dan di bawah permukaan kertas, sebenarnya tidak membawa apa-apa erti. Yang menerima kertas sedemikian sebagai wang adalah manusia dan bukannya makhluk-makhluk lain. Itupun bergantung kepada kesesuaian masa dan tempat. Wang pisang, kertas bercetak zaman penjajahan Jepun di Malaya, hanyalah diterima pada masa tertentu suatu masa dahulu dan kini nilai yang tinggal adalah nilai sejarah dan bukannya nilai wang itu sendiri. Tujuan dakwat-dakwat sedemikian ditandakan di atas kertas-kertas tertentu adalah semata-mata untuk menyampaikan maklumat daripada Tuhan kepada manusia, daripada manusia kepada manusia atau dari Bank Negara kepada rakyat. Sekiranya maklumat berjaya disampaikan, tandaan-tandaan dakwat sedemikian atau apajua yang menyerupainya dinamai sebagai tulisan, sama ada dalam bentuk simbol atau gambaran. Tulisan sedemikian membawa erti. Tandaan yang membawa erti yang dapat memindahkan maklumat sudah barang tentu membawa maksud bahawa terdapat sumber yang memberi maklumat dan terdapat sasaran yang menerima maklumat berkenaan. Tanpa sumber pemberi maklumat, sesuatu tandaan itu tidak dapat dikatakan sebagai tulisan bererti.





No comments:

Post a Comment

Popular