SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, December 31, 2012

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 2 -- ANTARA NIKMAT TUHAN DAN GILA



ما انت بنعمة ربك بمجنون

Sekali-kali bukanlah engkau, dengan nikmat Tuhan engkau, yang gila.

Engkau (Wahai Muhammad) - Dengan sebab nikmat pemberian Tuhanmu, bukanlah seorang gila (sebagai-mana Yang dituduh oleh kaum musyrik, bahkan Engkau adalah seorang Yang bijaksana).

i.    Wahyu Tuhan Sebagai Nikmat Tuhan


Nikmat Tuhan adalah perutusan daripada Tuhan yang dapat dituliskan. Ayat ini yang telah disediakan Tuhan, tersimpan pada malaikat Jibril A.S., yang memberitahu bahawa Muhammad RasululLah S.A.W. akan dituduh sebagai gila lantaran menyampaikan perutusan Tuhan. Perkataan gila atau waras, sebagaimana sempena ayat ini adalah ukuran manusia semata-mata. Apabila sekumpulan manusia menghadapi suatu perkhabaran baru yang tidak selari dengan kebiasaan mereka, kepentingan mereka atau kefahaman mereka, maka dengan serta merta mereka akan membuat tuduhan gila. Contoh, apabila kesaksian syahadah seorang muslim adalah perkara yang dituntut kesaksiannya sepertimana saksi dalam nikah kahwin, maka pernyataan sedemikian dianggap sebagai pernyataan gila. Siapakah di antara kita yang disaksikan keislamannya dan berapa ramai daripada kita yang telah mengambil kesaksian syahadah seseorang? Mereka dengan segera menerima pernyataan sedemikian sekiranya yang menerima Islam itu adalah daripada golongan mualaf yang baru menerima agama Islam. Tuduhan sedemikian adalah disebabkan oleh ukuran rutin masyarakat masakini serta kefahaman kebiasaan mereka. Ukuran seperti inilah sebenarnya ukuran gila.

ii.     Gila Lantaran Memperolehi Nikmat

Kita biasa mendengar istilah kaya mengejut. Pemperolehan yang bukan dikeranakan oleh usaha bersungguh-sungguh. Nikmat sedemikian boleh mengakibatkan seseorang menjadi gila. Seseorang akan mengalami perubahan tingkahlaku serta mengambil sikap sehingga memutuskan silaturahim lantaran merasakan dirinya dimuliakan (89:15). Dalam hidup kita, tentunya kita biasa menyaksikan tentang kedudukan seseorang yang memenangi hadiah pertaruhan perjudian, yang dengan segera melakukan sesuatu yang akhirnya mengakibatkan kerugian kepada dirinya sendiri. Ia tidak dapat menggunakan kesempurnaan akalnya disebabkan pemperolehan nikmat sedemikian. Namun gila seperti ini bukanlah gila lantaran kehilangan akal tetapi gila lantaran tidak dapat menggunakan akal. Gila nikmat seperti ini adalah perkara lumrah dalam kehidupan manusia. Lantaran manusia telah diciptakan dengan lumrah sedemikian (70:19/20/21) terangsang seperti bangsa jin (72:13). Mereka cepat bertindak tanpa memikirkan akibat yang bakal terjadi.

iii.    Nikmat dan Kesan Perutusan

Perutusan Tuhan adalah merupakan wahyu. Sebahagian yang lain adalah daripada ilham yang kuat. Ceritera pernah mengkhabarkan tentang penemuan prinsip Archemidis iaitu tentang ilham yang ia perolehi untuk menentukan ketulenan emas yang digunakan untuk membentuk mahkota raja. Atas penemuan sedemikian yang diperolehinya, semasa ia sedang berada di tab mandi, menjadikan ia sangat gembira sehingga berlari tidak sedarkan dirinya bertelanjang bulat. Kita juga biasa menerima perkhabaran gembira sama ada melalui surat atau melalui khabar yang disampaikan oleh pihak lain dan perkhabaran sedemikian sedikit sebanyak mengubah tingkahlaku kita.

Perkhabaran yang RasululLah S.A.W. terima adalah perkhabaran daripada Tuhan, Yang Maha Tinggi, pencipta seluruh alam. Apakah yang tidak mewajarkan baginda menerimanya dengan rasa gembira? Perutusan memainkan peranan penting dalam membentuk tingkahlaku. Peristiwa serangan 11 September, yang kononnya didalangi oleh umat Islam, pada permulaannya banyak disambut dengan rasa gembira oleh sebahagian besar manusia di kebanyakan negara dengan sikap benci mereka atas pentadbiran Amerika Syarikat. Namun, apabila perkhabaran yang diperolehi selanjutnya tidak memihak kepada 'pengganas' berkenaan, kita dapati istilah pengganas kini merupakan istilah ciptaan Amerika Syarikat yang digeruni oleh ramai pihak sehingga sebahagian besar manusia tidak lagi berani menyatakan sokongan kepada 'pengganas' secara terang-terangan.



No comments:

Post a Comment

Popular