SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, December 15, 2012

SURAH AL BAQARAH AYAT 162 -- AZAB KEPADA MEREKA YANG MENINGGALKAN KERJA DAKWAH


خلدين فيها لا يخفف عنهم العذاب و لا هم ينظرون

Yang berkekalan padanya, tidak ia (jadi) ringan dari mereka akan azab dan tidak (pula) mereka diberi tangguh. 

mereka kekal di Dalam laknat itu, tidak diringankan azab sengsara dari mereka dan mereka pula tidak diberikan tempoh atau perhatian.

Penjelasan sebelum ini telah menyatakan suatu keadaan bagaimanakah kitab-kitab suci Tuhan kini telah menjadi suatu yang disembunyikan? Sebenarnya kerja-kerja penyembunyian Al-Qur'an telahpun menjadi sangat rancak bermula zaman penjajahan. Sebaik sahaja penjajahan berlaku, pihak penjajah sendiri telah memberi galakan penubuhan sekolah-sekolah agama yang silibus pelajarannya telah dikawal selia oleh mereka dan juga pelajaran agama dijadikan pelajaran opsyen di sekolah-sekolah milik pemerintah, sama tarafnya dengan pendidikan seni lukisan. Mereka bukan sahaja menguasai corak pendidikan sepenuhnya pada peringkat sekolah rendah lagi bahkan sehingga ke peringkat yang lebih tinggi contohnya seperti silibus pengajian di universiti Al-Azhar. Kini apabila guru-guru para graduan kembali ke tanah air, mereka dikehendaki mengajar perkara khusus sebagaimana yang telah ditetapkan oleh pemerintah dan mereka sama sekali dilarang menyimpang daripada sukatan pelajaran yang diberikan.

Sudah tentulah pengajar-pengajar ini akan mengajar sepenuh perkara, menurut pengalaman yang mereka perolehi semasa mereka di luar negara dahulu dan mereka langsung tidak dikhuatirkan untuk mengajar perkara yang dianggap kurang menyenangkan pihak pemerintah ataupun pihak penjajah semasa mereka sedang menguasai negara.

i.    Laknat Yang Berterusan Ke Atas Pendakwah-
      Pendakwah Yang Menyimpang

Bermula daripada kekangan sedemikian, fitnah mula berlaku sedikit demi sedikit dalam masyarakat Islam. Mereka telah dipaksa untuk menuruti sistem ekonomi kapitalis berasaskan riba yang direstui sendiri oleh ilmuwan-ilmuan yang telah dilatih khas menurut kaedah penjajah. Ilmuwan-ilmuan itu menjawat jawatan penting di institusi agama untuk melaksanakan tugas yang telah mereka pelajari di bawah pengaruh penjajah. Akhirnya kita dapati umat Islam kini berkeadaan melarat dalam kemewahan. Mereka menjadi hamba abdi tanpa tuan yang mereka ketahui dan melakukan kerja yang diperintahkan melalui teks-teks arahan dan mereka menjadi banduan tanpa melakukan sebarang kesalahan yang mereka maklumi dan mendiami penjara tanpa jeriji besi yang kelihatan. Mereka tak dapat berbuat apa-apa juapun terhadap permasalahan sosial yang melanda umat masakini dan mereka hanya dapat melihat tanpa dapat mengambil sebarang tindakan terhadap aktiviti pemurtadan.

Matrix sedang mengelilingi kita sehingga kita tidak
sedar bahawa kita adalah hamba dan banduan.

Wajarkah umat dipersalahkan sepenuhnya atas permasalahan yang berlaku? Wajarkah penjawat-penjawat dipersalahkan kerana mereka hanya bersedia untuk mematuhi setiap teks arahan yang mereka terima dan melaksanakan arahan itu? Wajarkah pemerintah dipersalahkan, kerana setiap individu pemerintah tentunya melihat pada suatu sudut demi mengekalkan pemerintahannya? 

Yang wajar dipersalahkan adalah pendakwah-pendakwah yang mengetahui perkara sebenarnya, yang mereka memilih untuk menyembunyikan Al-Qur'an daripada diketahui oleh setiap individu umat. Mereka ini bukanlah pendakwah-pendakwah yang menerima gaji atau upah daripada mana-mana pihak dan mereka mempunyai kebebasan untuk menyampaikan perkara benar, namun mereka tidak melakukannya. Mereka inilah individu yang dilaknat Tuhan, dilaknat malaikat dan dilaknat oleh seluruh manusia nantinya.

ii.   Azab Yang Berterusan Yang 
      Menimpa Mereka

Penjajahan telahpun berlalu lebih setengah abad yang lalu. Sistem yang terbina di negara ini selepas berakhirnya pemerintahan British, adalah suatu natijah daripada kehancuran kerajaan-kerajaan Melayu silam seperti kerajaan Patani-Langkasuka, kerajaan Melaka dan kerajaan Srivijaya. Sehingga kini, tiada satupun individu di negara ini dapat dikatakan berkuasa secara mutlak dalam urusan mentadbir negara. Sekalipun kuasa legislatif dan eksekutif diserahkan oleh rakyat dan kesultanan kepada kerajaan berasaskan parti untuk setiap 4 atau 5 tahun sekali, kebajikan rakyat menjadi perkara utama dalam menentukan kelangsungan sesuatu pemerintahan.

Namun di atas kepentingan individu pemerintah yang ingin terus selesa dan kekal di tampuk pemerintahan, sebarang polisi yang dilaksanakan tentunya sesuatu yang berkaitan dengan individu pemerintah. Lama kelamaan, perkara demikian dapat disaksikan sendiri oleh pendukung-pendukung mereka yang sentiasa memberikan sokongan kuat selama ini. Tidak dapat tidak, kepentingan negara akhirnya tidak dapat diagihkan secara seimbang untuk dinikmati rakyat secara keseluruhannya apabila sebahagian besarnya hanya diagihkan kepada golongan yang condong kepada pemerintahan. 

Apajua ketidak seimbangan yang berlaku akhirnya menjurus kepada permasalahan ekonomi, kebejatan sosial, kecelaruan identiti yang akhirnya memuncak kepada permasalahan pegangan agama. Sepertimana yang berlaku di negara-negara Barat, institusi agama, bukan lagi merupakan badan yang dihormati melainkan atas tujuan perkahwinan dan kematian. Sehingga ke suatu peringkat, apabila berlaku pertembungan agama dan politik, ahli-ahli agama akan dijadikan sasaran fitnah yang membawa kemudaratan kepada umat. Apabila institusi agama menjadi sangat-sangat tidak dihormati, umat ini telah melalui kebebasan untuk mengahwini sesiapa sahaja sehingga bilangan murtad dalam kalangan umat ini meningkat dengan mendadak.



No comments:

Post a Comment

Popular